• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mera fjädring

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Väga är att veta :)
Jag blev själv förvånad första gången jag vägde fram/bak -axel var för sej.

När vi är full-tankade/packade så har vi 500kg tillgodo.
Dock så fördelar sig kilona så att framaxeln endast har 100kg kvar tillgodo
och bakaxeln då har 400kg tillgodo.
Jag upptäckte också vid senaste färden hem från Tyskland med mycket last i garaget att vi fick en bättre komfort när vi blev lättare fram.

Det jag menar är att ditt problem kanske går att minska med optimalare lastfördelning:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mera fjädring

Det tror jag är verkningslöst. Jag har inte mycket mer än cyklar bak & möbler, verktyg & grill i garaget än så länge. Att fylla upp med öl, vin & sprit på hemvägen från kontinenten är inte intressant. M.a.o det finns inte så mycket last att fördela. Det blir nog trots allt att mixtra med fjädringen fram. En tanke som slog mej var att om jag skall byta fjädrar så kanske jag skulle by stötdämparna & lagringarna på samma gång. Då skulle jag få helt nya fjäderben & det måste ju räcka väldigt länge.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mera fjädring

På min Flair fra 1999 byttet vi fra orginalfjærene*med aksellast 1850 til Goldschmitt for aksellast 2300 kg. Fikk og med dokumenasjon fra TüV at bilen kunne*omregistres til 5000 kg totalvekt. Bilen ble 7 cm høyere i front og kjøre egenskapene ble drastisk forbedret. Dette var i 2000 eller 2001.
 
Toppen