• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilket batteri skall jag välja

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har fått offert på Bosch 90Ah fritidsbatteri pris 100€ st (se bild) eller skall jag välja Biltemas AGM 95 AH för 199€ st
Tacksam för råd
Mvh Ulf Wikar
 

Bilagor

  • WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    1,3 MB · Visningar: 37

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

...Jag hade en NASA batteriövervakare i vår förra husbil ...
Jag tror att du lärde dig mycket genom din NASA så du klarar dig nu utan. Värre för min del som saknar referenser samtidigt som jag har stora spänningsfall pga dieselbrännaren. En riktig grå dag (stillastående) kan göra att jag kanske inte kan värma mig natten efter. Hade gärna velat veta batteristatus (Ampere eller %-stapel) i förväg så att jag kanske kunde göra något åt saken.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Jag tror att du lärde dig mycket genom din NASA så du klarar dig nu utan. Värre för min del som saknar referenser samtidigt som jag har stora spänningsfall pga dieselbrännaren. En riktig grå dag (stillastående) kan göra att jag kanske inte kan värma mig natten efter. Hade gärna velat veta batteristatus (Ampere eller %-stapel) i förväg så att jag kanske kunde göra något åt saken.
Om du läste lite längre upp i tråden så ser du att dessa mätare inte verkar klara av batterier som inte är som nya, en voltmätare/multimeter eller en sådan CTEK som är beskriven i tråden är fullt tillräckligt.

Tankmätarna + och -:
+ Se hur många volt batteriet har
+ Se hur många ampere som man drar ur batteriet
+ Kan se ungefär hur mycket ström finns kvar om batteriet är som nytt
+ Praktiskt när den är monterad
- Kan inte hantera mätningar av ström kvar vid försämring av batteriet orsakat av dåligt batteri
- Kan inte hantera försämring av dito orsakat av kyla
- Kan inte mäta hur ström som kommer in i batteriet och blir till nytta där utan bara hur mycket ström som skickas in
- Lite pyssel att montera den
- Dyr

En rätt överskattad pryl faktiskt tycker jag, lägg dom pengarna på bra batteri och laddmekanism istället för det bör du göra ändå.

Ett annat enkelt och mycket effektiv trick är att använda en strömbrytare(finns färdiga för detta på båtfirmorna) för att välja batteri som används, genom att göra så vet du att du antingen är inne på det sista batteriet eller har ett kvar. Du kan tom koppla in bilens batteri på samma sätt att använda i nödfall för att få igång värmaren eller kortare stunder köra värmaren.

Jag har i princip kopplat så, dock är strömbrytaren(relät) styrd av en datorn och växlar alltså automatiskt medans laddning görs till båda batterierna individuellt.

Men att följa ett batteri med voltmätare(som tidigare inlägg) eller som jag skrev helt enkelt genom att se hur spänningen gungar ned(sett via en lampa) vid belastning är inte så himla krångligt, jag har gjort så under under 40 år, har fortfarande inte en voltmätare i båten faktiskt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Hur menar du nu?? Varför kan du inte mäta spänningen på ett belastat batteri??

Med lite kunskap om batterier och en bra voltmeter går det att hålla koll på batteriets status. Jag hade en NASA batteriövervakare i vår förra husbil men tycker jag klarar mig bra utan denna. När jag kopplar på en belastning (har bra koll på vad olika belastningar drar för ström) ser jag direkt hur mycket spänningen sjunker, sjunker den mycket på en liten belastning vet jag att det börjar bli urladdat och jag kan ju också hålla full koll på när spänningen börjar sjunka för lågt.

Det var mycket att hålla koll på där. Battman och du slipper ha alla olika prylars momentana förbrukning i huvudet när du skall ha din fulla koll. Finns enklare sätt.

Märkligt att alla trådar på detta forum kräver nästan halvtid att löpa linan ut i. Återigen, att man inte kan låta bli att delta. Måste bättra mig.

Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Cteken är inte en batteritankmätare, den saknar den nödvändiga shunten, vad jag kan se.

Ja den kopplas direkt på batteribanken, hur den räknar ut "batteritanknivå" vette tusan.

Men så här såg det ut förra våren 1:a turen och fricamping,
när mina då 11år gamla original gel-batterier gav sin sista suck.
Fick starta elverket flera gånger om dygnet för att ha ström.

Så nog tycker jag att den kan funka som en enklare tankmätare.

Edit: då jag tappade all effekt i batteribanken så hade turligt med mej en suverän "starthjälp":D för att få igång elverket, se länk
Micro Start XP 10
 

Bilagor

  • 2016-05-09 19.48.09.png
    2016-05-09 19.48.09.png
    72 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Det var mycket att hålla koll på där. Battman och du slipper ha alla olika prylars momentana förbrukning i huvudet när du skall ha din fulla koll. Finns enklare sätt.

Märkligt att alla trådar på detta forum kräver nästan halvtid att löpa linan ut i. Återigen, att man inte kan låta bli att delta. Måste bättra mig.

Anders
Nu ska vi inte överdriva, hur många prylar finns det i en husbil.

Alla har nog LED lampor, sedan finns det mobiler od samt värmare och ev kylskåp som går på el. På kvällen ev TV samt kanske en 3G router.

Inte värst svårt att ha koll på dessa och hur mycket ström dom drar eller hur, speciellt inte då det intressantaste är hur just ens batteri reagerar på den last man lägger på när man lägger på den.

Det finns ett ordspråk som heter KISS, Keep It Simple Stupid var minimalist där det går.

Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan:D
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Nu ska vi inte överdriva, hur många prylar finns det i en husbil.

Alla har nog LED lampor, sedan finns det mobiler od samt värmare och ev kylskåp som går på el. På kvällen ev TV samt kanske en 3G router.

Inte värst svårt att ha koll på dessa och hur mycket ström dom drar eller hur, speciellt inte då det intressantaste är hur just ens batteri reagerar på den last man lägger på när man lägger på den.

Det finns ett ordspråk som heter KISS, Keep It Simple Stupid var minimalist där det går.

Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan:D

Jag skulle kanske behöva backa med flera KISS:oops:
Är fullstädig pryltok, och har alldeles för många förbrukare med mej i husbilen.
På dagen är vinkylen och ismaskinen de värsta "tjuvarna"
på kvällen/natten kommer 200W subwoofern igång,+stereon+230V-tv'n
sen tar min 230V-CPAP(andninghjälp)över natten med sina 90W/h.
Mina batterier får verkligen göra skäl för namnet och jag klarar bara 2dygns fricamping :cool:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Nu ska vi inte överdriva, hur många prylar finns det i en husbil.

Alla har nog LED lampor, sedan finns det mobiler od samt värmare och ev kylskåp som går på el. På kvällen ev TV samt kanske en 3G router.

Inte värst svårt att ha koll på dessa och hur mycket ström dom drar eller hur, speciellt inte då det intressantaste är hur just ens batteri reagerar på den last man lägger på när man lägger på den.

Det finns ett ordspråk som heter KISS, Keep It Simple Stupid var minimalist där det går.

Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan:D

Jo det tycker jag. Har haft båt i 20 år och husbil i 12 år. Battman bland de bästa prylarna och att kalla den icke KISS, då har man inte koll på den prylen.

Hur många varv till skall vi ta detta tjafs. Ursprungsfrågan var just hur få bättre koll på batterier förutom spänning samt styra Li. Ni kan utnyttja era fantastiska förmågor att avläsa vilospänning under last, vilket alls inte är så lätt anser jag, så tittar jag på min Battman i stället. OK?

Anders
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Edit. KISS är helt klart CTEK inlägget ovan

Nu vill jag nyttja min rätt till en avikande åsikt! :D:D:D

Jag har en Hella IBS batterimonitor, den talar bland annat om för mig hur mycket ström jag har i bodelsbatterierna i procent eller Amperetimmar, allt jag behöver göra är att trycka på en knapp så ser jag sånt på en display, enkelt tycker jag: KISS!

Jag fick en Ctec ctx sense-grej i julklapp, jag har inte monterat den ännu men monteringen ser jag som ett enkelt projekt och det ska bli intressant jämföra den med min batterimonitor.

Men, det är nu jag ifrågasätter det "enkla" med en ctec sense.
Monteringen är enkel men sen då?
En app och en smartphone! Fungerar oftast rätt bra men sånt behöver uppdateras med jämna mellarum för att hålla dem fungerande, telefonen bör vara laddad också. Uppe på det har vi Bluetooth, det kanske bara är jag men jag har ibland svårt att få bluetooth att fungera sömlöst utan störning, om jag ens får igång det! :oops:

Om jag jämför alla våndor med att ordna allt som krävs för att få min ctek sense att fungera så känns det som min batterimonitor med en knapp för att tända displayen är ett ganska enkelt system. :)

Enkelt förresten, jag har även en sån där ctek laddkontakt med tre lysdioder som visar olika färger beroende på spänningsnivå, det är enkelt. :D

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Surfade lite på nätet och hittade något mycket intressant (företaget ligger t.o.m. på hemvägen : )
lifepo4.jpg

Batteriet har inbyggd BMS och priset är inte alls avskräckande om man jämför med Carbest Lithiumbatterie 110Ah som säljs för 1 699 €. Hur kan ovanstående vara ca 500 € billigare, eller i vara pengar räknat 5 000:- SEK. Har mycket svårt att förstå var i skillnaden ligger: är det kvalitén eller helt enkelt olika leverantörers "prismedvetande".
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Surfade lite på nätet och hittade något mycket intressant (företaget ligger t.o.m. på hemvägen : )
Visa bilaga 120696

Batteriet har inbyggd BMS och priset är inte alls avskräckande om man jämför med Carbest Lithiumbatterie 110Ah som säljs för 1 699 €. Hur kan ovanstående vara ca 500 € billigare, eller i vara pengar räknat 5 000:- SEK. Har mycket svårt att förstå var i skillnaden ligger: är det kvalitén eller helt enkelt olika leverantörers "prismedvetande".
Om du jämför med tex vanliga batterier så är inte prisskillnaden så stor procentmässigt och det är nog så du måste se det, alla vill ha avkastning på sitt kapital och då blir det i procent det skiljer ifall man använder mera resurser i form av råvaror och kanske produktionstid.

Inbyggd BMS är så det ska vara helt klart allt annat är fel om man ska kunna övervaka batteriet, dock så behöver du leta upp en liten BMS mottagardator som "pratar" med den interna BMS och sedan presenterar status för dig liknande tex den skärmbild jag visade från macen längre upp i tråden, det bör finnas en hel del rolig information att läsa ut om det är rätt gjort(Fråga).

Och eftersom dessa batterier är så himla dyra ännu så kanske det räcker med ett i syfte att prova tekniken först, har du bra laddning och övervakning gärna ala taklampa modellen:D så kanske det räcker med ett batteri för att hålla er varma om natten vem vet.

Kika såklart gärna på laddare också, du använder både solceller, bilen och 220 så det blir lite att tänka på kanske.

Nu har jag inte solceller men om man bortser från den laddaren så finns det ett enkelt sätt att ladda och det är att ha en biffig(1000W) inverter som startar när motorn startar, den driver sedan en 220V Lithium laddare när du kör, när du sedan stannar så kopplar du den laddare till stolpens 220 istället och får på så sett exakt likadan laddning oavsett om du kör eller står vid stolpe, kvar blir då solcellsladdaren som jag inte har någon koll på.

Har du en länk till batterifirman så posta den gärna här.
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: vilket batteri skall jag välja

Batterifrågan är klart intressant och jag kollade runt lite beträff Litiumbatterier och fann detta:

SKANBATT-LiFePo4 12V 100AH Lithiumbatteri Bobil
Type: SKB-12100B100 / 100A BMS

Dette lithium batteriet er bygd opp med aller beste kvalitet prismatiske LiFePo4 celler. Batteriet har innegbyd BMS på 100A av meget god kvalitet for maksimal beskyttelse av batteriet.
​Glimrende batteri til bobil, båt, solcelle og andre krevende applikasjoner.

Företaget finns tydligen i Kristiansand (No), men tyvärr går det inte att hitta någon prisbild, men annars mycket god information på deras hemsida:
www.scanbatt.no

Något för den som så önskar förkovra sig mer i ämnet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Tack tordan, mycket bra länk!

Här kommer prisbilden också: (slår det mesta jag hittat hittills)

Visa bilaga 120808
Dom har ett som kostar 6745,50 kr med snabbkontakter vilket är rätt vanligt på lite proffsiga prylar. Dom har också DC/DC laddare vilket inte är så dumt om man sedan laddar bilbatteriet via en biffig laddare på säg 30-40Ah, det betyder att ett tomt boldelsbatteri laddas upp på några timmar från bilbatteriet som i sin tur laddas med denna, visst laddas det ut lite men bara under några timmar, och vem bryr sig när man just kommit fram då lär man vara kvar över natten och allt är återställt!

Min känsla är att Lithium är i sin linda och mycket kommer att hända, det kanske är lika bra att köpa något billigt och prova på först, om två år är kanske landet ligger helt annorlunda både map pris och kvalitet och BMS!

Tex nedan dock utan BMS men BMS verkar idag inte så jädrans etablerat och standardiserat annat än att den bryter om spänningen blir för låg och det funktionen är inte värd så mycket tycker jag, samt för de som har EBL finns den redan.

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

CCA for prismatiske LiFeYPO4 celler blir i databladene gjerne oppgitt som 10C. C er effekten i Ah, maks kontinuerlig belastning er oftest 3C. Uten BMS brukes samme verdier som for cellene, med BMS så er det denne som begrenser.

Maks ladestrøm er oftest oppgitt som 1C, mens optimal ladestrøm er normalt det halve.

For andre LiFe kan det finnes andre grenser, eksempelvis Sinopoly har maks belastning på 3C uten angivelse av korttids belastning CCA. Her er det og lavere verdier for optimal last og ladning.

CCA for LiFe blir mye styrt av oppbyggingen av anoden i cellen, et lite areal gir lav CCA. Graphen i anoden vil gi ekstremt høy CCA og maks ladestrøm.
 
Toppen