• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilket batteri skall jag välja

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har fått offert på Bosch 90Ah fritidsbatteri pris 100€ st (se bild) eller skall jag välja Biltemas AGM 95 AH för 199€ st
Tacksam för råd
Mvh Ulf Wikar
 

Bilagor

  • WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    WP_20161229_12_46_31_Rich (2).jpg
    1,3 MB · Visningar: 37
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Tack för uppmuntran ÄLG-ett, det är precis vad som behövdes! Jag tror att jag har läst alla trådar om Litium batterier men inte blivit klokare, snarare försiktigare pga det höga priset och ovisheten om det går att ladda med "vår" solcellsladdare osv...

Om det är så att BMS finns inbyggd i dagens Li-batterier, då kanske det är dags att öppna börsen och köra hela vägen. Våra AGM sjunger på sista versen och vi får nya på garantin. Min tanke är att lägga mellanskillnaden och stoppa in en carbest 110Ah LifePo4. Nu har jag fått erfara att även AGM kan ställa till det för en. Vi har diesel som värmekälla vilket kräver mera kräm av ett batteri och kanske är anledningen till att ha sugit ut "lite för mycket" ur våra 1 1/2 års gamla batterier...

Så här står det om batteriskyddet: Das integrierte Batteriemanagement schützt die Batterie vor Unter- und Überspannung.

Och här har du svaret. Fungerade utmärkt utan dyr inbyggd BSM, med EFOY, Solpaneler, inbyggdt elverk m.m. Utvärderat under tuff vinterfricamping med gasoberoende husbil.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279-2/#post686022

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

BMS eller inte spelar nog ingen roll skulle jag vilja påstå vad det gäller att skydda batterierna utan den rätt konstruerad är till för att ha koll på om batterierna börjar säcka i bemärkelsen gå sönder och larma användaren innan det är för sent, denna funktion är inte så vanlig ännu dock.

Underspänningsskydd brukar EBL ha inbyggt tom på min antika sådan och överspänningsskydd vem behöver det när man har en riktig laddare, vare sig det är den inbyggda i EBL, solcellsladdare eller en extern CTEK od?

Grejen tror jag är att allt för många verkar tro att man kan ta med sig hela hemmet ut map prylar, det går inte batterierna kollapsar även om man har laddning.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: vilket batteri skall jag välja

Och här har du svaret. Fungerade utmärkt utan dyr inbyggd BSM, med EFOY, Solpaneler, inbyggdt elverk m.m. Utvärderat under tuff vinterfricamping med gasoberoende husbil.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279-2/#post686022

Anders

Du skriver på linken Anders:"massor med andra båtägare har använt LI-batterier i många år utan att helt bygga om systemen. Däremot tror jag man måste vara ganska kunnig och aktiv i sin hantering av batterierna."

Det där har inte jag upplevt.Jag bara satt dit batterierna,ock användt
husbilen som vanligt,UTAN lektyr av nogot slag,eller kunnande för den
sakens skuld.Fungerat perfekt.116Amp LifePO4 Lithium BMS från Alternativenergi.no til lite över NKr 7000,-.

Har aldrig haft så bra med ström förut.Panelen på taket gjør en bra
jobb om man står i många dager,ock dom här batteierna laddas ju ursnabbt.
Nej Ni....löp o`köp.Int ångrat meg en sekund.:)
 

Bilagor

  • Bodelsbatteriene.PNG
    Bodelsbatteriene.PNG
    155,7 KB · Visningar: 238
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Du skriver på linken Anders:"massor med andra båtägare har använt LI-batterier i många år utan att helt bygga om systemen. Däremot tror jag man måste vara ganska kunnig och aktiv i sin hantering av batterierna."

Det där har inte jag upplevt.Jag bara satt dit batterierna,ock användt
husbilen som vanligt,UTAN lektyr av nogot slag,eller kunnande för den
sakens skuld.Fungerat perfekt.116Amp LifePO4 Lithium BMS från Alternativenergi.no til lite över NKr 7000,-.

Har aldrig haft så bra med ström förut.Panelen på taket gjør en bra
jobb om man står i många dager,ock dom här batteierna laddas ju ursnabbt.
Nej Ni....löp o`köp.Int ångrat meg en sekund.:)

Visst, men köper man batterier utan BMS för att få lägre pris bör man nog bygga ett system som mitt eller vara lite försiktig.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

BMS eller inte spelar nog ingen roll skulle jag vilja påstå vad det gäller att skydda batterierna utan den rätt konstruerad är till för att ha koll på om batterierna börjar säcka i bemärkelsen gå sönder och larma användaren innan det är för sent, denna funktion är inte så vanlig ännu dock.

Underspänningsskydd brukar EBL ha inbyggt tom på min antika sådan och överspänningsskydd vem behöver det när man har en riktig laddare, vare sig det är den inbyggda i EBL, solcellsladdare eller en extern CTEK od?

Grejen tror jag är att allt för många verkar tro att man kan ta med sig hela hemmet ut map prylar, det går inte batterierna kollapsar även om man har laddning.

Dieselvärmare t.ex. går inte via EBL. Lämnade min husbil i söndags för 2 veckor och glömde slå av min dieselvärmarbackup, som normalt står med tillslaget termostat för att gå in vintertid om gasen fallerar. Under 2 veckor skulle den förstört Li-batterier lätt utan utan någon form av skydd. För att inte tala om ev. annan skada.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Dieselvärmare t.ex. går inte via EBL. Lämnade min husbil i söndags för 2 veckor och glömde slå av min dieselvärmarbackup, som normalt står med tillslaget termostat för att gå in vintertid om gasen fallerar. Under 2 veckor skulle den förstört Li-batterier lätt utan utan någon form av skydd. För att inte tala om ev. annan skada.

Anders
Ja det är ett sätt att koppla in strömförbrukare... egentligen så försvinner en stor bit av poängen med EBL om man gör så, den blir en låda med lite säkringar av den!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Vi har ingen EBL och klarar oss alldeles utmärkt, men en Ampere övervakare är ett måste. Hoppas Votronic LCD-Batterie-Computer 200 S passar även till LiFePo4. Den bör vara rätt dimensionerad (200 A) även om jag skulle behöva koppla in ytterligare ett batteri med tanke på dieseluppvärmning(?)

801060.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Hur smart är tex en Votronic LCD-Batterie-Computer 200 S?

Jag syftar på hur vet den hur mycket som finns kvar i batteriet efter en viss tid, eller räknar den på hur mycket man laddar och tar ut?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: vilket batteri skall jag välja

Vi har ingen EBL och klarar oss alldeles utmärkt, men en Ampere övervakare är ett måste. Hoppas Votronic LCD-Batterie-Computer 200 S passar även till LiFePo4. Den bör vara rätt dimensionerad (200 A) även om jag skulle behöva koppla in ytterligare ett batteri med tanke på dieseluppvärmning(?)

Visa bilaga 120651

En av många bra val. De är ganska lika men den Victron jag installerade kan styra reläer enligt många parametrar. Bra för Li-skydd.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Hej Klas! Den finns ca 2 000:- billigare på nätet, men jag kommer att göra bytet på Reimo i Frankfurt pga. garantiåtgärd. Däremot om det blir ytterligare ett batteri, då ska jag hitta billigare alternativ.

Vet ej med säkerhet mlaajanen, inte riktigt mitt område, men det skal vara en "dator" som beräknar fram värden utifrån förbrukningen (det finns en shunt som på NASA B1/B2).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: vilket batteri skall jag välja

Dieselvärmare SKALL kopplas direkt på batteriet. Anders
Min Truma är kopplad direkt på batteriet och den tar 1 Volt (från t.ex. 13,3V till 12,3V) i ögonblicket då brännaren skall starta.

Tänk dig då på vad som händer om spänningen ligger på t.ex. 12,5 pga kylen är igång, eller något annat just i ögonblicket när brännaren sätter igång. Då sjunker spänningen ytterligare 1 Volt till 11,5 och Truman helt enkelt stannar pga spänningsfallet som är under minimigränsen. Truman startar inte av sig själv även om spänningen kommer tillbaka... brrrrrr...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: vilket batteri skall jag välja

Min Truma är kopplad direkt på batteriet och den tar 1 Volt (från t.ex. 13,3V till 12,3V) i ögonblicket då brännaren skall starta.

Tänk dig då på vad som händer om spänningen ligger på t.ex. 12,5 pga kylen är igång, eller något annat just i ögonblicket när brännaren sätter igång. Då sjunker spänningen ytterligare 1 Volt till 11,5 och Truman helt enkelt stannar pga spänningsfallet som är under minimigränsen. Truman startar inte av sig själv även om spänningen kommer tillbaka... brrrrrr...
Hej. Hmm du "kan" inte säga att den "tar" en volt;)

Du menar antar jag att den tar drar så mycket ström att spänningen sjunker en volt ibland när man startar eller hur?

En lösning är att använda en "super" EBL som den jag har i min urgamla slitna HB, den kan se till att saker och ting slår igång/ifrån i "rätt" ordning:D tex om spänningen är under 12,5 volt och värmen skall starta, stäng av kyl och TV och slå på dom efter att värmaren är startat. Den du;)

Tyvärr har jag ingen flashig Truma som kan startas så(gammal gas) men om jag hade:twitcy:

Om det är så du menar så förstår jag, samma sak har jag tex i båten men då med en fotogenvärmare som drar runt 5A under två minuter och är batteriet risigt laddat då så får man hoppas att man har med sig och får tillåtelse att lägga sig närmare sin sämre hälft:D

Ett omvänt trubbel i båten är att man inte får stänga av värmaren genom att bryta batteriet eftersom den då kommer att överhetta(då den måste bränna upp den fotogen som redan finns i värmaren) vilket gör att underspänningsskydd inte går att användas tex i sådana fall, iallafall om dom inte är jättesmarta.
 
Senast ändrad:
Toppen