• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej alla, och god fortsättning :)

Jag har googlat runt lite för att leta efter små och portabla AC aggregat som är enkla att ta med sig på resan och endast nyttja vid behov. Vi har haft funderingar på att montera ett fast aggregat i bodelen, men har nu ändrat oss. Det är inte så många nätter vi är i behov av AC. Dock finns det undantag. Därav min fråga.
Finns det någon som har provat, eller har någon bra information gällande Blaupunkt Arrifana 07? Se länk nedan:

BLAUPUNKT: *Aircon



Kanske finns det andra typer och förslag på portabla och behändiga AC. Förslag tas tacksamt emot.
 

Bilagor

  • blaupunkt-arrifana-0707-moc-20-kw-20-kw-wysylka-gratis.jpg
    blaupunkt-arrifana-0707-moc-20-kw-20-kw-wysylka-gratis.jpg
    68,5 KB · Visningar: 43

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hej alla, och god fortsättning :)

Jag har googlat runt lite för att leta efter små och portabla AC aggregat som är enkla att ta med sig på resan och endast nyttja vid behov. Vi har haft funderingar på att montera ett fast aggregat i bodelen, men har nu ändrat oss. Det är inte så många nätter vi är i behov av AC. Dock finns det undantag. Därav min fråga.
Finns det någon som har provat, eller har någon bra information gällande Blaupunkt Arrifana 07? Se länk nedan:

BLAUPUNKT: *Aircon



Kanske finns det andra typer och förslag på portabla och behändiga AC. Förslag tas tacksamt emot.

Vad blev det för AC till slut?

Jag har efter några veckors letande i princip bestämt mig för just denna Blaupunkt. Hittade denna tråd när jag jag googlade efter återförsäljare :).

Litet format(minst), lätt, tyst och med möjlighet att ansluta slang till både kylluften och varmluften gör den rimligen ganska lättinstallerad. Kruxet är att ingen i Sverige verkar sälja den ?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Vad blev det för AC till slut?

Jag har efter några veckors letande i princip bestämt mig för just denna Blaupunkt. Hittade denna tråd när jag jag googlade efter återförsäljare :).

Litet format(minst), lätt, tyst och med möjlighet att ansluta slang till både kylluften och varmluften gör den rimligen ganska lättinstallerad. Kruxet är att ingen i Sverige verkar sälja den ?

Hej Roger!
Efter att ha lyssnat runt lite bland campingvänner bestämde vi oss för att vänta och utvärdera sommarens semester. Det finns ju som vanligt två "läger" i frågan. De som inte kan tänka sig att vara utan AC, och de som inte tycker det behövs.

I sommras åkte vi ner till Frankrike och Spannien då det var som varmast där. Många dagar låg tempen på 38-40 grader i skuggan.
Efter att ha tillbringat några veckor i denna värme kom vi ändå fram till att vi faktiskt inte behöver ha en AC.

Det är viktigt att man ställer upp bilen i skugga. Vi står alltid på campingar. Där finns ofta möjligheten att ställa bilen under skuggande träd. Fäll upp alla takluckor, öppna några fönster.

I vårt "sovrum" har vi en queenbed med fönster på varje sida. Öppnar man dem blir det ett väldigt bra genomdrag. några nätter placerade vi en bordsfläkt som vispade runt luften lite extra. Vi upplevde aldig att vi behövde en AC i sovrumsdelen.

Man får ju inte heller glömma att en AC kräver 230v, den väger ganska mycket, den tar plats och inte minst...Den låter när den är igång.

På dagtid är vi inte inne i bilden, så då finns inte heller något behov av kyla.

Detta har vi kommit fram till efter denna sommar. Vi är dock förändliga. Kanske kan behovet uppkomma i en framtid, men då gör vi en ny bedömmning.

Skriv gärna och berätta hur det gick, om du köper "Blaupunkt, aircon".

Lycka till!

//Jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hej!

Ja för egen del skulle jag nog också klara mig utan AC men efter sommarens resa söderut blev det bestämt att en AC ändå skall med nästa vända. Fläkten jag satte i takluckan räckte inte riktigt.
Frugan har lite svårt att sova när det är varmt och en utvilad fru är en glad fru...:D

En fast monterad på taket blir dyrt, klumpigt och ljudligt så en liten portabel i garaget blir förmodligen lagom. Blaupunkten står numera på inköpslistan.

Återkommer med ett utlåtande..:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

I vår första bil satte jag in en transportabel ac (14år sedan). Bilen va en Eura Contura 692 med stort garage o dubbelgolv. Ställde ac:n i garaget mot väggen frammåt o spände fast den i ramverket till dubbelgolvet. Tog ett stort hål in till bodelen o satte ett kylskåpsgaller där. Tog även ett hål med en dosfräs bredvid så fjärren fungerade. Varmluftenslangen anslöt jag till den genomföringsmuff som följde med och tog ett hål för den genom golvet. I den muffen anslöt jag kondensvattenslangen så även vattnet hamnade under bilen. Gick att koppla om från den interna tanken. Det här fungerade utmärkt i fem år tills vi böt bil.
Kylan räckte till bra men det finns självklara brister att göra så här. Den varmluftsmängd som blåser ut under bilen kommer i volym att självklart ersättas med uteluften genom takluckorna. Är det då över 35grader ute så kommer den luften in. Men effekten är så hög att det fungerar ändå.
På fastmonteade ac har man innesystem o utesystem på luften så det problemet finns inte där.
Så min uppfattning är att lös ac är ett otroligt bra alternativ mot fast om man har plats.
Kan tillägga att den ac vi då köpte fungerar fortfarande o används hemma i huset ibland. En Jula ac till bra pris är det.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Efter vår resa i somras till Italien så har vi bestämt oss för att installera AC. Har svårt att se att en portabel AC skulle vara ens ett alternativ. Pratade med ett svenskt par som hade en stående i en stor Knaus när vi var på Camping Italia i Toscana. Ute var det i skuggan mellan 35-40 grader och den sänkte temperaturen några grader. Den tog stor plats inne och bullrade mycket.
Vi har fastnat för Trumas Aventa som takmonteras. Har jämfört ljudnivåer etc med Dometics AC. Så för oss finns inget annat alternativ som skulle funka.
Vad säger ni som har fast monterad AC?? Skulle vara intressant att höra.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Som jag skrev är portabel ett billigt och fungerande alternativ om man har plats.
Dom två senaste bilarna har jag haft innemonterade ac. Mycket nöjd med dom. En Dometic o en Truma har det blivit. Vill inte ha vikten och den ökade höjden på taket.
Plus att jag nu även har en 30mm slang från ac upp bakom kylskåpet som en extra bonus.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Jag tror att luftflödet är av avgörande betydelse för funktionen. Just att man låter det bli undertryck inne är nog den största boven.

Min tanke är att få till ett hyfsat separat inne och utesystem genom att ställa AC'n i garaget och sen leda in kylluften från AC'n med en slang genom en ventil till bodelen. Övertrycket som då blir i bodelen får sen läcka tillbaka till garaget via undergolvet och skåpen i bodelen.

Varmluften från AC'n leds med en slang ut i det fria genom en genomföring i garaget eller genom en något öppnad lastlucka. En separat ventil eller den öppna lastluckan ser även till så att lika mycket luft kan komma in i garaget igen som AC'n trycker ut i varmluft.

Med den lösningen bör man få ett ganska balanserat system där ingen ny varm luft utifrån kommer in i bodelen. Det spelar heller ingen roll var i garaget AC'n står då både kylluften och varmluften ut från AC'n styrs med slang. Ställer man den mot bakväggen kanske det inte låter så mycket heller.

Blaupunkten är väldigt intressant för att den är smidig i formatet, har slanganslutning för både kylluften och varmluften samt att den inte behöver avrinning för kondensvatten.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hej Roger ! Behöver den inte avrinning av kondensvattnet, vart tar det i så fall vägen ? Den som jag installerade som även finns lite beskriven i annan har väl samma mått som Blaupunkten och jag kan ärligt säga att från dom två utblåsen inne hörs i princip ingen ting, sedan Din teori om att skapa övertryck i bodelen håller jag med Dig verkar fungera och jag tror dessutom att den luft som automatiskt trycks tillbaka in i garaget räcker för AC:n
Ha det gott i sensommaren hälsar
Hasse
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Erfarenhet av fast tak AC. Första en dometic på en 6.5m bil två fläkt hastigheter funkade utmärkt i 40 graders värme stående i solen i södra Italien men låter en del inne. Andra en Waeco största modellen på en 7m bil. Funkar ännu bättre med tre fläkt hastigheter håller 25 inne med sol och 35 ute. drar ca 6A. Sitter över sängen bak så att sova med den igång funkar inte för mig. Det som låter är luft strömnings och fläkt ljud inte så mycket kompressor. Men den går på dagen och stängs av när vi skall sova och då är det lagom både ute och inne så den behövs inte då. Bästa är att den håller fukten ute från bil. Självklart då den torkar luften. För oss enbart takmonterat även om de väger ca 40 kg. Det finns en variant med inbygg "taklucka" som verkar intressant.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Erfarenhet av fast tak AC. Första en dometic på en 6.5m bil två fläkt hastigheter funkade utmärkt i 40 graders värme stående i solen i södra Italien men låter en del inne. Andra en Waeco största modellen på en 7m bil. Funkar ännu bättre med tre fläkt hastigheter håller 25 inne med sol och 35 ute. drar ca 6A. Sitter över sängen bak så att sova med den igång funkar inte för mig. Det som låter är luft strömnings och fläkt ljud inte så mycket kompressor. Men den går på dagen och stängs av när vi skall sova och då är det lagom både ute och inne så den behövs inte då. Bästa är att den håller fukten ute från bil. Självklart då den torkar luften. För oss enbart takmonterat även om de väger ca 40 kg. Det finns en variant med inbygg "taklucka" som verkar intressant.

Har provat min brors husvagn en natt och i den sitter en Truma Aventa. Den har en nattsänkning på fläkt och kompressor och den är i mina öron helt ljudlös. Till och med min fru kunde sova. Han hade i den tidigare vagnen en Dometic 2200 och den lät en hel del. Tänkte jag skulle se om det finns representanter på Elmia för mer info, har annars hittat ett ställe där det går att köpa komplett "maskin" under 20.000:-
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

.....Behöver den inte avrinning av kondensvattnet, vart tar det i så fall vägen ?
Den som jag installerade som även finns lite beskriven i annan har väl samma mått som Blaupunkten ...

Vattnet går ut med varmluften. Det är bara när man kör den som avfuktare eller som värmare som avrinning behövs.
Ja det verkar vara ungefär samma mått. Men går det att sätta på slang på både kylsidan och varmluftssidan samtidigt på den du köpte? Den funktionen verkar inte vara alltför vanlig.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hej Roger ! Ja det går men den är bara utrustad med anslutning för slang på ena eller andra sidan men denna detalj går att köpa som tillbehör/reservdel men den passar på båda sidor, menar Du att det inte blir kondensvatten vid kylning ?
Ha det gott
Hasse
 
J

Jarn

Guest
Sv: Portabel AC, Blaupunct Arrafina 07

Hasse, din Suntec AC har också den funktionen att kondensvattnet blåses ut med varmluften.
Blev bara några få cl i behållaren efter ett par veckor i ett varmt o fuktigt Italien.
 
Toppen