• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithiumbatterier

B

Byggare Bob

Guest
Är det någon som fått inmonterat lithiumbatterier i sin husbil?

Anledning till min fråga är att jag själv har starka funderingar på att byta ut hela min batteribank och då helhjärtat satsa på lithium.

Frågan är om det kan vara ekonomiskt försvarsbart men också vika för och nackdelar det kan få med litihium batteribank.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Vi har i 2015 udskiftet et 95Ah AGM batteri med et 100Ah LiFePo4 med BMS

Vi er vældig tilfredse.

Vi har en Elnagh fra 2011, så vi har bare byttet batterierne uden at ændre på elinstallationer. I 2014 fik vi monteret 2 solceller på taget, der lader via den allerede installerede lader.

Alt går på 12 volt i bilen bortset fra fruens hårtørrer, som vi har en 2000w inverter ren sinus til.

Før batteriskiftet kunne fruen ikke tørre håret helt med det strøm, der var i batterierne om morgenen, men efter skiftet er der masser af strøm tilbage. Og LifePo4 er vældig hurtigt genopladet.

PS: vi har ikke stået på el-stolpe siden vi fik solceller på taget.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Är det någon som fått inmonterat lithiumbatterier i sin husbil?

Anledning till min fråga är att jag själv har starka funderingar på att byta ut hela min batteribank och då helhjärtat satsa på lithium.

Frågan är om det kan vara ekonomiskt försvarsbart men också vika för och nackdelar det kan få med litihium batteribank.

Har precis samma funderingar, ska bli intressant att följa denna tråd.
Förhoppningsvis finns det någon/ några som har kunskapen ang detta.

Hejs
Claes 105
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Lithiumbatterier

:) Hei!

Jeg byttet fra 150Ah GEL til 100Ah Lithium med innebygget BMS i Mai 2016.
Ingen endringer ble gjort på bilen, ut med det gamle og inn med nytt.
Har siden kjørt 9000km.

Har også de siste seks år kjørt med SoftCharger 30 og har i tillegg et 100 w
solpanel montert på taket.

Bilen er utstyrt med Truma 6Diesel vann/luftvarmer og kompressor kjøleskap.

Jeg er svært fornøyd. Selv med to tunge strømforbrukere er batterispenningen
på topp, og vi er mye mindre avhengig av "landstrøm" selv ved bruk av varmeren.

Kan sterkt anbefales:)

Med hilsen Regent
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Är det någon som fått inmonterat lithiumbatterier i sin husbil?

Anledning till min fråga är att jag själv har starka funderingar på att byta ut hela min batteribank och då helhjärtat satsa på lithium.

Frågan är om det kan vara ekonomiskt försvarsbart men också vika för och nackdelar det kan få med litihium batteribank.

Blir lite nyfiken på vad man löser med ett sådant byte utan att ex följande punkter finns hanterade/besvarade (?);

1) Finns något konkret problem som löses med just en "litihium batteribank" utan att generera andra problem/svagheter (förutom säkra extra kostnader)?
2) Generellt klarar man normalt ut sin egen behovsprofil (förbruknings-/laddningssituation) och vad man vill uppnå/lösa med en ändring? Eller vill man enbart oavsett kostnad minimera någon allmän typ av problem?
3) Det finns många såväl användar- som batterityper/sorter (för olika förutsedda ändamål), tyvärr är det upp till var och en att klara ut det egna behovet och para ihop med den batterityp som bäst svarar mot det egna behovet!
4) Generella batterityper som är bäst på allt existerar inte, de utgör alltid någon form av mer eller mindre bra kompromiss, dvs inte bäst på något!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Blir lite nyfiken på vad man löser med ett sådant byte utan att ex följande punkter finns hanterade/besvarade (?);

1) Finns något konkret problem som löses med just en "litihium batteribank" utan att generera andra problem/svagheter (förutom säkra extra kostnader)?
2) Generellt klarar man normalt ut sin egen behovsprofil (förbruknings-/laddningssituation) och vad man vill uppnå/lösa med en ändring? Eller vill man enbart oavsett kostnad minimera någon allmän typ av problem?
3) Det finns många såväl användar- som batterityper/sorter (för olika förutsedda ändamål), tyvärr är det upp till var och en att klara ut det egna behovet och para ihop med den batterityp som bäst svarar mot det egna behovet!
4) Generella batterityper som är bäst på allt existerar inte, de utgör alltid någon form av mer eller mindre bra kompromiss, dvs inte bäst på något!

Mit problem var en advarselslampe mod for dyb afladning af batteriet der lyste, hver gang min hustru skulle tørre hår i mere end et par minutter.

Det er løst med et LiFePo4 batteri på samme Ah. Det kan udlades dybere, udlades flere gange og er hurtigere opladet. Dette på mindre plads og betydeligt mindre vægt.

Så nu kan min hustru tørre hår på samme måde som hjemme. Hun er også fri for at skulle ud for at komme flere penge i strømstanderen hver morgen efter badet, idet vi ikke længere står på el-stolpe.

Så for mig var der ingen betænkelighed ved den højere pris i forhold til et batteriskifte til samme type.

Og det var den erfaring, jeg forsøgte at give videre til en, som ønskede en holdning til spørgsmålet. Det kan han så tage med i sine overvejelser om de 4 spørgsmå,l du opstiller.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lithiumbatterier

Blir lite nyfiken på vad man löser med ett sådant byte utan att ex följande punkter finns hanterade/besvarade (?);

1) Finns något konkret problem som löses med just en "litihium batteribank" utan att generera andra problem/svagheter (förutom säkra extra kostnader)?
2) Generellt klarar man normalt ut sin egen behovsprofil (förbruknings-/laddningssituation) och vad man vill uppnå/lösa med en ändring? Eller vill man enbart oavsett kostnad minimera någon allmän typ av problem?
3) Det finns många såväl användar- som batterityper/sorter (för olika förutsedda ändamål), tyvärr är det upp till var och en att klara ut det egna behovet och para ihop med den batterityp som bäst svarar mot det egna behovet!
4) Generella batterityper som är bäst på allt existerar inte, de utgör alltid någon form av mer eller mindre bra kompromiss, dvs inte bäst på något!

Hej Relax.
Några försök till svar på dina frågor.

Blir lite nyfiken på vad man löser med ett sådant byte utan att ex följande punkter finns hanterade/besvarade (?);

1) Finns något konkret problem som löses med just en "litihium batteribank" utan att generera andra problem/svagheter (förutom säkra extra kostnader)?

Precis den frågan jag försöker få besvarad,

2) Generellt klarar man normalt ut sin egen behovsprofil (förbruknings-/laddningssituation) och vad man vill uppnå/lösa med en ändring? Eller vill man enbart oavsett kostnad minimera någon allmän typ av problem?

Eftersom jag befinner mig i den situationen att den bef batteribanken är i sin slutfas tycke jag det kan vara på sin plats att lyfta blicken och försöka hitta nya och förhoppningsvis bättre alternativ ser jag min chans för detta.
Naturligtvis måste ett sådant byte stå i relation till livslängd, utnyttjandegrad, kapacitet och inte minst totalkostnad.
Kostnaden på kort sikt är för min del helt ointressant, det är totalkostnaden över tid som är intressant och också för den delen avgörande.
Ser inget statustänkande i detta.

3) Det finns många såväl användar- som batterityper/sorter (för olika förutsedda ändamål), tyvärr är det upp till var och en att klara ut det egna behovet och para ihop med den batterityp som bäst svarar mot det egna behovet!

Precis så är det och det är därför jag kan känna att det krävs ett nytänkande och för egen del har jag därför börjat intressera mig för lithium. Inte minst viktmässigt lär man komma ner en hel del. Inte bara valet av batterityp är väsentlig, utrustningen som krävs för laddningsprocessen är också av stor betydelse.

4) Generella batterityper som är bäst på allt existerar inte, de utgör alltid någon form av mer eller mindre bra kompromiss, dvs inte bäst på något!

Det är just detta jag nu försöka hitta ett bättre alternativ.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Hej Byggare Bob!
Gör mitt svar så kort som möjligt och fördjupar därför min fråga 2), egen behovsprofil ;

a) Beroende på din ev 230v förbrukning (via converters) kan ex; kaffekokare, hårtorkar, Micro, mm komma in i din behovsprofil. Det kräver i så fall batterier som klarar hög förbrukningsström (Amp), för ett bra utnyttjande bör då även bilens ordinarie laddare förstärkas (ladda mer än normala 22Amp) _ en kompromiss (för start/fritidsbatteri) kan vara att nyttja samma batterier som utryckningsfordon!

b) Om du däremot har en normal husbil med normala 12-voltsförbrukare, har du en helt annan behovsprofil med lägre förbrukningsström och energiuttag (över längre tid) så fungerar bilen utan ombyggnad ... vad gäller såväl laddning som batterier _ rek bra fritidsbatterier!

Vill med dessa båda enkla ytterligheter a)-b) enbart påvisa att man måste klargöra hur och i vilka sammanhang man avser att använda sina bodelsbatterier och då speciellt i en husbil. Vid rätt användning av motsvarande batterier så klarar riktiga fritids-/bodelsbatterier alltid fler och djupare urladdningscykler (= längre livslängd)!

Står man så gott som enbart vid "230v stolpar/el" kan man med fördel använda billigast tänkbara batterier resp gör man ingen egen "behovsanalys", så är det nog tyvärr bara att betala kostnader för tätare batteribyten än som borde kunna vara fallet.

Har själv haft 2 Gel HB batterier som ff fungerade utmärkt efter 7 års användning då bilen såldes, har fn en husbil vars batterier just nu är 5år och vars batterier är i perfekt skick. Vet fortfarande inte var bortre åldersgränsen för rätt använda bodelsbatterier ligger - och billigt blir i varje fall mitt batterikonto.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Lithiumbatterier

Blir lite nyfiken på vad man löser med ett sådant byte utan att ex följande punkter finns hanterade/besvarade (?);

1) Finns något konkret problem som löses med just en "litihium batteribank" utan att generera andra problem/svagheter (förutom säkra extra kostnader)?
2) Generellt klarar man normalt ut sin egen behovsprofil (förbruknings-/laddningssituation) och vad man vill uppnå/lösa med en ändring? Eller vill man enbart oavsett kostnad minimera någon allmän typ av problem?


:) Hei igjen!

Vårt "problem" var ved bruk av bilen sen høst/tidlig vår med lave nattetemperaturer. Når varmeren går blir batterispenningen for lav i løpet
av natten, og varmeren kobler ut.
Det skjer ikke med LiFePo4 batteriet, der er spenningen på topp etter en
lang natt med Trumaen i gang, varmt vann og varme i bilen:)

Etter åtte måneder og 9000km har vi ikke merket noen problem eller
svakheter, tvert om, en ny tid som omflakkende fant er startet i vårt
19. år som bobilister.

Beste hilsen fra Regent.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Blir lite nyfiken på vad man löser med ett sådant byte utan att ex följande punkter finns hanterade/besvarade (?);

1) Finns något konkret problem som löses med just en "litihium batteribank" utan att generera andra problem/svagheter (förutom säkra extra kostnader)?
2) Generellt klarar man normalt ut sin egen behovsprofil (förbruknings-/laddningssituation) och vad man vill uppnå/lösa med en ändring? Eller vill man enbart oavsett kostnad minimera någon allmän typ av problem?


:) Hei igjen!

Vårt "problem" var ved bruk av bilen sen høst/tidlig vår med lave nattetemperaturer. Når varmeren går blir batterispenningen for lav i løpet
av natten, og varmeren kobler ut.
Det skjer ikke med LiFePo4 batteriet, der er spenningen på topp etter en
lang natt med Trumaen i gang, varmt vann og varme i bilen:)

Etter åtte måneder og 9000km har vi ikke merket noen problem eller
svakheter, tvert om, en ny tid som omflakkende fant er startet i vårt
19. år som bobilister.

Beste hilsen fra Regent.

Hej Regent, har nu under 14 år haft totalt 4 nya husbilar alla med Truma den 1:a en Hobby 750/2003:a, den nuvarande en Hobby 75TL/2012:a. Båda dessa är 8m bilar och kräver därmed rätt mycket av luftvärmaren/batterierna vid lägre utomhustemperaturer (men batterierna står väl knappast utomhus i husbilar från 2000-talet?).
Har under alla dessa år inte haft något av det som du beskriver som problem under motsvarande omständigheter. Har nyttjat bodelsbatterier 2 x 80Ah Exide Gel och legat ute som mest 3-4 nätter utan några som helst batteriproblem.

Mer nyfiken nu; Varför skulle vanliga bodelsbatterier rätt använda som står "inomhus" tappa energin (för att det är kallt ute) och till slut spänning i högre omfattning än ex "LiFePo4" om de inte redan var slutanvända så som du beskriver. En natt det borde ju ett enda fungerande normalt batteri klara och mer därtill?

För att avslöja min okunnighet så vet jag inte om det skiljer något betr dessa batteriers energitapp i strängare kyla utomhus men då kan väl ev skillnad uppstå först vid -5 eller lägre och det kan väl knappast vara aktuellt i en husbil.
/ Hälsn Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lithiumbatterier

En viktig forskjell mellom bly og lithium er batteriets indre motstand. Den mye lavere indre motstand gir en raskere oppladning av LiFe en av bly. Levetidsforskjell gjør at over veldig lang tid blir det liten forskjell i kostnad.

Hadde selv en bil levert med bly-gel batterier, etter 6 år var kapasiteten godt under det halve. Denne bilen ble benyttet hele året. Ved bytte til LiFe måtte jeg øke sikringen på sammenkoblingen mellom bil og bo fra 50A til 100A - den ladet nå over 80A i en lengre tid enn hva den hadde klart 40A tidligere.

Jeg byttet ut 2 stk 150 Ah gel med 4 stk 400 Ah LiFe celler Winston. Hadde bilen i 2 år etter dette og angret ikke på investeringen. Gjorde ingen andre endringer på elsystemet enn bytte av sikring.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Lithiumbatterier

Använd sökfunktionen. Finns ju långa trådar om både funderingar och konkreta, billiga och samtidigt skyddade installationer.

Anders
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Lithiumbatterier

:) God morgen Relax!

Jeg er en lekmann når det gjelder strømforsyning i bobil og båt, men antar
at Truma D 6 trenger høyere spenning i startøyeblikket enn andre varmesystem.

Jeg har erfaring fra to biler med Truma og gassdrift og en med Alde men
dette problemet dukket først opp når jeg gikk over til dieseldrift på de to siste bilene,men vil ikke gå tilbake til gassdrift igjen, kjekt å slippe jakten på propan.

Beste hilsen fra Regent.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lithiumbatterier

I Norge finns en riktig eldsjäl då det gäller lithiumbatterier i husbilar, dess möjligheter och utveckling, nämligen Thore Lövlie. Han har en sida på Facebook som heter: Bobilens strömsystem produkter idéer og lösningar.

Intressant läsning som borde kunna undanröja en hel del tvivel även hos "de icke troende"

Själv kommer jag vända mig till Thore när det är dax för installera ett nytänkande genom lithium.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Lithiumbatterier

Om dette stämmer,varar ju LifePO4 lithium hela bilens livslängd.
Bytte til dom här i våras,ock vad är bättre??Jo....alt.

Stabil spänning hela tiden,lägre vikt,Man har el dubbla tiden
i förhollanden til AGM/GEL med vidare.

Minus högre kostnader vid installasjon som man tjänar inn.
Inte gjort nån ting med bilens "orginala" utstyr.

Fungerar perfekt.Inte ångrat en dag.

Sen är det många som ska beräkna lite hit ock dit,ock frågeställa.
Det är ju helt OK,men se til at installera dom här.Ni kommer inte
att ångra er.
 

Bilagor

  • Bodelsbatteriene.PNG
    Bodelsbatteriene.PNG
    155,7 KB · Visningar: 999
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lithiumbatterier

Om dette stämmer,varar ju LifePO4 lithium hela bilens livslängd.
Bytte til dom här i våras,ock vad är bättre??Jo....alt.

Stabil spänning hela tiden,lägre vikt,Man har el dubbla tiden
i förhollanden til AGM/GEL med vidare.

Minus högre kostnader vid installasjon som man tjänar inn.
Inte gjort nån ting med bilens "orginala" utstyr.

Fungerar perfekt.Inte ångrat en dag.

Sen är det många som ska beräkna lite hit ock dit,ock frågeställa.
Det är ju helt OK,men se til at installera dom här.Ni kommer inte
att ångra er.
Bra info!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Fortsätter med nästa fråga:
1. Inbyggd BMS, elektroniken. Innebär detta ett högre batteri?
2. Annan kabelsko? Är det mer man behöver byta från blybatteri?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lithiumbatterier

BMS finnes i mange utgaver, de som bygges inn i 12V pakkene tar som regel ingen egen plass. Selv en ekstern for 10 celler kan være så liten som 1x5x10 cm (finnes i batteripakken for 36V elcyckle). For virkelig store pakker brukes oftest en modul pr. celle og bygget inn i bryggen mellom cellene plus en spesialmodul på hver ende av raden.

Det som egentlig tar plass er krafttransistorene som skal bryte ved over og underspenning, det øvrige av elektronikk tar et par cm2 og bygger ikke i høyden.

Men for LiFe er behovet for bms minimalt om cellene er balansert fra start, dette gjøres før montering i pakke ved at cellene lades i parallell til topp. Om en bygger pakken selv så er det en god rutine å sjekke en gang i året at spenningen på cellene er den samme eller innenfor 0,05V. Det finnes en fare ved de enkleste bms, de balanserer løpende ved å belaste cellene lokalt. Dette er for cyckle pakkene årsaken til at en pakke som ikke er rørt på mange måneder plutselig er død. Bms har tappet cellene ned til eller under faregrensen før de gir opp balansering - etter en tid tar ikke cellene ladning.

Amerikanske entusiaster som bygger om biler til eldrift har i stor utstrekning gått vekk fra bms og heller montert en helt passiv overvåkning av cellene. De etterlader celler som er lavere enn resten av pakken. Samme prinsipp men automatisert kalles for aktiv bms, og benyttes av elbil produsenter som Tesla og andre. Har sett tall for hvor stor del av batteripakkens vekt som er elektronikk og kabling, det er oftest godt over 10% for de som benytter relativt små celler og mange hundre celler. Tesla har over 500 celler!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Intressant disk, blev nyfiken på "lithium" och kollade via Google upp ”tillgängliga fakta”, eller åtm vad Batteriexpressen | Alltid rätt batteri till rätt pris. Alla kända märken. som ju levererar alla dessa olika batterityper själva uppger/anser/tror på;

Lithium; 80Ah, kostar 14.140:- (150Ah kostar 47.000:), väger 14,8kg, klarar 2.000 cykler med djupurladdning till 100%, kan verka inom temp-området -20 till +45 och har utmärkt livslängd i upp till 6år!

AGM fritid; 75Ah, kostar 2.188:-, väger 23,3kg, klarar 450 cykler med rekommenderad urladdning till 80%, självurladdning 2%!

GEL fritid; 80Ah, kostar 2.813:-, väger 26,8kg, klarar 650 cykler med rekommenderad urladdning till 80%, självurladdning 2%. Leverantören uppger/anser själv att dessa batterier har de bästa förbrukningsegenskaperna och att de även är lämpliga att kombinera med solceller!

Generellt om batterier från lite blandade källor och egen vetskap, här med lite ”uppgifter” som ren information alt för ev vidare ”djupdykning” i ett komplicerat ämne;
# Laddar man ur batterier med hög strömstyrka (via konverter 12-230v) vid användning av hårtork, micro, eller liknande under kort tid, kan man ”tappa” upp till 40-50% av batteriets energiinnehåll (Ah). Detta att tänka på inför val av förbrukning och därmed var av batterityp!
# Cyklingsdjup – energiverkningsgraden i en cykel varierar mellan 65-85% och vid ex -20 grader har ett i övrigt fulladdat batteri bara 40% av kraften kvar.
# Verkningsgraden för en inverter (12-230v) är ca 85%, dvs en hårtork på säg 1.500 watt blir då i verkligheten en förbrukare med 1.765 watts effekt (och motsvarande Wh). Verkningsgraden för att ladda ett batteri uppgår till ca 90% och ju snabbare man laddar ett batteri så sjunker verkningsgraden ytterligare (under 90%) – Detta att tänka på då det gäller att välja vilken förbrukningsprofil man vill eller måste ha i sin husbil, det påverkar direkt viken batterityp som man bör välja.
# Generellt avgörs ”förslitningen av batterier” med urladdningsdjupet, om Lithium utgör ett undantag som skiljer sig har jag inte kunnat få fram några ”säkra” uppgifter om.
 
Toppen