• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i utlandet

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Eftersom både SVTworld och CanalDigitals depositionkort kommer att försvinna börjar jag tro att "Paraboltiden" är över.......eller? Nån som vet lite mer än mej och som har nåt förslag.
Misstänker att det blir Internet i fortsättningen. Nån som känner till nåt bra sätt att surfa trådlöst i Europa till vettiga kostnader. Gärna nåt SIMkort som går att köra i en Padda och som går över gränserna.
Tacksam för tips, funderingar och förslag!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TV i utlandet

Kan du ange källan till informationen om att Canal Digital Depositionskort skall läggas ner?
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: TV i utlandet

Det har jag fått veta direkt från CD. Försvinner från årsskiftet.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: TV i utlandet

Eftersom både SVTworld och CanalDigitals depositionkort kommer att försvinna börjar jag tro att "Paraboltiden" är över.......eller? Nån som vet lite mer än mej och som har nåt förslag.
Misstänker att det blir Internet i fortsättningen. Nån som känner till nåt bra sätt att surfa trådlöst i Europa till vettiga kostnader. Gärna nåt SIMkort som går att köra i en Padda och som går över gränserna.
Tacksam för tips, funderingar och förslag!

Talade med Canal Digital för några dagar sedan, om bl a depositionskort. De nämnde inget om att det skulle upphöra.
Nu valde vi inte det alternativet utan ett tvillingkortsarrangemang (har CD i bostaden) där vi betalar 120:-/mån när vi vill använda TV:n i husbilen. Av-och påaktiveras efter telefonsamtal till CD.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i utlandet

tv4.jpg

Med TV4 Play Premium och "Telenor Frihet" på förslagsvis 50 giggar kan man se ovanstående kanaler + SVT:s kanaler för 99 kr/mån på datorn eller paddan.

Det räcker gott för mig.

Jappe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TV i utlandet

Om jag har rätt för mig så har bl.a. Canal Digital ett avtal med Post & Telestyrelsen om att de måste tillhandahålla gratiskanalerna utan avgift.
Därför finns det s.k. Depositionskortet.
Den informationen har både Canal Digital och Viasat gömt väl på sina hemsidor. Anledningen är att de vill sälja sina kanalpaket och låtsas inte om att alternativet Depositionskort finns.

Kan det vara anledningen till den information du fått, att de inte låtsas om Depositionskortets existens eller att den inte finns efter årsskiftet.

Jag har ett Depositionskort och under åren har de gjort tappra försök att få mig att växla det mot ett abonnemang på ett kanalpaket.
Jag fick skriftlig information om att de tog bort TV4 från de fria kanalerna inom Depositionskortet.
Någon information om att Depositionskortet skulle upphöra helt har jag inte fått.
Jag ifrågasätter den uppgiften. På Canal Digitals hemsida finns denna informationen om Depositionskortet.
https://www.canaldigital.se/sok/?q=Depositionskort
Knapphändig information "härtill är jag nödd och tvungen".
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: TV i utlandet

OK. Jag fick ett samtal från någon som påstod sej vara från CD och ville sälja på mej ett abbonemang, eftersom gratismöjligheten skulle försvinna. Var kanske ett bondfångeriförsök?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: TV i utlandet

Visa bilaga 120015

Med TV4 Play Premium och "Telenor Frihet" på förslagsvis 50 giggar kan man se ovanstående kanaler + SVT:s kanaler för 99 kr/mån på datorn eller paddan.

Det räcker gott för mig.

Jappe

Håller helt med dig! Räcker även för mig med reservation för att Telenor frihet har sina begränsningar. Man bör dock komplettera med en lämplig VPN tjänst för att kunna se även program som är låsta för att kunna ses i utlandet.
Rolf
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: TV i utlandet

Håller helt med dig! Räcker även för mig med reservation för att Telenor frihet har sina begränsningar. Man bör dock komplettera med en lämplig VPN tjänst för att kunna se även program som är låsta för att kunna ses i utlandet.
Rolf
Hur får jag till den VPN tjänsten?
Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i utlandet

Jag har hittills sett på TV4:s alla program och SVT utan några begränsningar. Just nu Sällskapsresan - Snowroller med Lasse Åberg.

Jag vet inte ens vad VPN är.

Jappe

PS. Jag är i Olhao, Portugal nu. Ingen buffring på Samsungplattan. iPaden buffrar ganska rejält vilket förvånade mig.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest
Sv: TV i utlandet

Jag har försökt att titta på Svenska kanaler via Telia Play+ men
har inte lyckats.
Jag loggar in och sen kommer det upp att jag måste ha Silverlight
för att kunna se programmen och det har jag i Datorn men
det fungerar ändå inte.
Vad göra?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: TV i utlandet

Om du(Jappe) inte har blivit utestängd från att se vissa program med rättighetsbegränsningar vilket innebär att dom inte får visas utomlands då är det exceptionellt ovanligt om du inte har någon form av VPN tjänst. Eller mer troligt är att du skämtar!
En sådan tjänst innebär att man surfar eller streamar via en server i Sverige som gör att din ip-adress uppfattas finnas i Sverige och därmed inte utestängs från att ta emot begränsade sändningar. Finns mängder med både gratistjänster och betaltjänster.
Rolf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i utlandet

Jag har beskrivit exakt hur jag gör i den här tråden. Det är inget skämt!

Just nu tittar jag på ett favoritprogram på TV4 Fakta, "48 avgörande timmar". Reklamen är lika påfrestande som i Sverige.

Jappe
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: TV i utlandet

Jag har beskrivit exakt hur jag gör i den här tråden. Det är inget skämt!

Just nu tittar jag på ett favoritprogram på TV4 Fakta, "48 avgörande timmar". Reklamen är lika påfrestande som i Sverige.

Jappe

Lite vid sidan om tråden men ett förslag till dig Jappe. Eftersom du har tv 4 premium så rekommenderar ja att du ser programmen på play så slipper du reklamen! Det är därför jag betalar 99kr för TV4 play i alla fall.
Rolf
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TV i utlandet

Stasse:
Är det så att du använder Edge som web-läsare?
Edge accepterar inte Active-X komponenter vilket Silverlight är.
Prova med att använda Microsoft Explorer som web-läsare och saknar den Silverlight så kan du installera den komponenten.
Det är ingen lätt värld vi lever i.
https://www.microsoft.com/silverlight/
 
Senast ändrad:
Toppen