• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med uppdatering

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag skall uppdatera min Garmin Camper 760LMT-D så får jag felmeddelandet "Den anslutna kabeln kan inte ladda enheten. Använd kabeln som medföljde enheten". Kan man inte använda vilken usb-kabel som helst? Kan man komma förbi detta?

Bennie
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Problem med uppdatering

Det kan mycket väl vara så att den endast går att uppdatera med en originalkabel, det är inte helt ovanligt med navigatorer.
Det kan också vara så att denna kabel måste anslutas direkt i datorn och inte via någon hub.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Problem med uppdatering

Det var konstigt. Uppdaterade min 760 förra veckan med en laddkabel till Samsung. Usb kontakten i datorn och andra ändan till Garminen och det fungerade.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Problem med uppdatering

Kan man inte använda vilken usb-kabel som helst? Kan man komma förbi detta?

Hej, nej, du kan inte använda vilken kabel som helst, det finns kablar som inte fungerar och det finns kablar som fungerar, och jag har inte hittat något bra sätt att se skillnad på dem.
Kablar som enbart är gjorda för att ladda saker kan sakna möjlighet att överföra data.

Det finns flera vägar runt problemet och ett sätt att komma förbi problemet är att göra som det står i meddelandet du fått och använda kabeln som följde med.
Ja, jag vet, jag har faktiskt ingen aning om vilken kabel som följde med min garmin och därför hamnar jag ibland i situationen att jag helt enkelt får testa andra kablar tills jag hittar en som fungerar.

mvh jocke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Problem med uppdatering

Efter en stunds letande så hittade min bättre hälft originalkabeln & nu är navigatorn uppdaterad & klar. Jag skall bara testa stellitmotagningen igen & funkar det inte nu så skickar jag in den på garantin.

Bennie
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Problem med uppdatering

Det sitter 5 stift i en mini-USB
stift 1 är för +5V
stift 2 o 3 är för data in/ut
stift 4 jord
stift 5 jord

På Garmins kablar har man förbundit stift 4 o 5 med ett motstånd kan man få gpsen (eller annan utrustning) att uppfatta anslutningen på olika sätt.
Det kan vara som laddning med olika styrkor, Identifiering för OTG (on the go) eller laddning med navigering, eller anslutning till PC
Det är motståndets storlek som avgör vad som kommer att hända.

Har själv en Camper 760 där helt plötsligt orginal 12V laddare i bilen inte ville godkännas av gpsen. Koppla in orginalladdare var felmeddelandet. Det visade sig vara oxid på på multikontakten i gpshållaren varefter problemet försvann.

Bosse
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Problem med uppdatering

Är utsatt för precis samma fel och jag kontaktade Garmin så dom skickade en ny kabel med exakt samma problem kan inte uppdatera min Garmin i min dator men i en annan dator går det bra måste vara något med virusskydd el dylikt
Mvh
Mats
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Problem med uppdatering

Har du Win10 kan det vara så att du saknar rätt USB-drivrutin. Kolla i enhetshanteraren.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Problem med uppdatering

Hej,
Har haft samma problem, tror det berodde på W10 och usb 3.0 som spökade.
Testade 2 olika samma problem, fick Skitsupport från Garmin som aldrig hört talas om att det skulle vara problem etc etc.
Lånade frugans dator W8 usb 2.0 och då fungerade det direkt.

Rulla nätt där ute // Per
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: Problem med uppdatering

Jag hade samma problem med min datorns usb släppte för lite ström i usben så jag fick köpa en usbhubb med 220 volts adapter som gav mer kräm till USben prova det
Mvh
Mats Nilsson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Problem med uppdatering

På min laptop som har 4st. USB-uttag, så funkar "Garmin-uppkoppling" bara i 2st. vette tusan varför :confused:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem med uppdatering

När ni ansluter en kabel till en Garmin produkt och till dator är absolut nödvändigt att använda medföljande Garmin kabel, annars fungerar det inte som det ska (kan gå med en annan Garmin kabel också). Med vissa kablar får inte datorn kontakt med Garmin produkten.
Jag använde fel kabel i början och fick bara problem. Efter kontakt med Garmin och att rätt kabel används funkar allt problemfritt.
 

LOFBO

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2023
Sv: Problem med uppdatering

Jag hade samma problem med min 760 När jag skulle uppdatera kopplade jag via den vanliga USB som sitter på fästet till navigatorn. Då fick jag felmeddelande att enheten kan ej laddas med denna kabel, använd original osv.

Tag bort fästet och anslut via en miniUSB som sitter i nederkant på navigatorn så funkar det perfekt
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Sv: Problem med uppdatering

När jag försöker uppdatera min Camper760LM fungera de första stegen som tidigare, men när den ska uppdatera kartor startar processen och sedan händer inget mer. Det ser ut som hämtning pågår, men har testat flera ggr. senast en hel natt. Ingen skillnad och inga felmeddelanden. Har nytt 16Gb minneskort som konfigureras av fackman enligt Garmins spec. Vad göra?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Problem med uppdatering

Detta fenomen hände mej några gånger innan vi drog in fiber. Orsaken skulle vara för låg nerladdninshastighet/kapacitet.

Bennie
 
Toppen