• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kipor elverk vägrar starta

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej jag har ett Kipor IG2000 elverk som bara har gått på gasol. Det har körts typ 40 timmar i månaden i ett år. Senaste månaderna märker jag att jag från att ha startat det på andra eller tredje draget numera måste dra typ 8-10 gånger för starta. Idag gick det inte att starta överhuvudtaget. Jag tar ut tändstiftet som ser fint ut och ser att de kommer gnista när jag drar. Jag kollar oljenivån den är bra också.
Om det finns tändstift gnista och det finns gasol så borde den ju hosta lite grann men inte ens det. Jag sprutar in startgas i luftfiltret och inte ens det gör att den hostar men jag ser på tändstiftet när jag tar ut det att det är Gnista kan ändå Var tändstiftet är trasigt

Jag gillar att pilla lite själv Så tänkte plocka isär det eftersom garantin ändå har gått ut. Kan det vara till exempel oljenivåmätare som rapporterar fel

Vad tror ni om detta måste jag lämna in den på service
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Hej, jag tycker du ska prova med ett nytt tändstift först. Misstänker du oljetrycksvakten. Så kan du koppla förbi den genom att koppla ihop inkommande och utgående till oljetrycksvakten. Men du hade ju någon slags gnista, så då är det troligen inte den som spökar! Det finns inga filter för bränslet som kan ha satt igen sig!
Mvh
Matti
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Kipor elverk vägrar startah n

Knepigt när du sprutar startgas och det inte händer nånting! Startgas brukar ju väcka döda och finns det bara gnista så händer det. Har du komprision när du drar i startsnöret så det inte är nån ventil som är otät. Kan ju också vara så som Sir Mclain skriver glapp i tändkabeln.:)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Mycket besynnerligt detta Det finns gnista på tändstiftet och gasolen kommer fram testade att koppla bort olje vakten också.
Den borde ju hosta lite iallafall. Även om det inte finns någon kompression kanske på grunder av spricka i godset så skulle den hosta lite va
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Gammelt velkjent problem, kom på 60 tallet da Bosch introduserte støydempede stifter (på norsk tennplugger). Det sitter en kullstav inne i pluggen og denne går gradvis over til støv og dermed svakere gnist. Gnisten trenger en styrke for å tenne drivstoffet så når gnisten blir for svak slutter det hele å fungere.

Om det finnes tennplugger i dag med hel metalkjerne vet jeg ikke, den gangen byttet vi bare til annen fabrikat og problemet ble permanent borte.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Tack alla. Tänkte handla nytt tändstift men det var väldigt svårt att hitta ett, det heter bosch R6 402 ( text på emaljen) , sen står det UR5 China på gängan.
Jag har googlat nu i en timme men hittar ingenting. Har ni någon ledtråd så vore jag tacksam
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Ursäkta att jag lånar tråden.Ser att det är fler än jag som söker tändstift till Kipor. Men jag har en 1000w. Mitt stift har beteckning Bosch R6 453 Ur5. Hittar i Tyskland men inte i Sverige
Ha det
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Senast ändrad:
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Kipor elverk vägrar starta

Kolla choken om den hänger sig.
hade det problemet, och den startade efter att man pillat på den i förgasaren och ställt den till rätta.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Toppen