• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hittat vår husbil, men....

F

F.d. 56065

Guest
Som rubriken lyder så har vi äntligen hittat en husbil som stämmer med vara önskemål. Vi är nybörjare och har ingen husbil just nu.
Den vi hittat är från 2013 men är importerad och nu undrar vi om vad som är viktigt att veta.
Har kollat på transportstyrelsens hemsida men tyvätt finns det inte mycket information där. Det står bara att den är registrerad 2016-12
Finns det andra sätt att kolla hur mycket den gått eller måste man förlita sig på säljaren.
Har läst om en del skumma handlare i vårt avlånga land i detta forum.
Tacksam för alla tips vi kan kan få när det gäller importbilar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hittat vår husbil, men....

Transportstyrelsen har gjort en ursprungskontroll på det regnumret. Be att få en kopia på dessa handlingar. "Offentlig handling"
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Hittat vår husbil, men....

Transportstyrelsen har gjort en ursprungskontroll på det regnumret. Be att få en kopia på dessa handlingar. "Offentlig handling"

Precis...i bästa fall så kan du kontakta tidigare ägaren, antar det är Tyskland det handlar om? I så fall så borde du hitta alla tidigare ägaruppgifterna i kopian av "Fahrzeugbrief.et", se bildexempel på den här sidan:

Excalibur: Zulassung Eigentümereintrag nach geltendem Deutschen Recht

Annars är det ju "som med vilken bil som helst" då det gäller bildelen, styrning/bromsar/motor/växellåda/fjädring/däck. Husbilar går ju ofta med maxlast hela tiden så koppling och växellåda är särskilt utsatta. Är det en Fiat av 2013s modell så brukar motorerna vara nästan skottsäkra(bara kamremmen på de mindre motorerna byts i rätt intervaller).

Bodelen är det främst koll av: fukt/värme/värmepanna/vattenpanna/vattenledningar/toa och så att all el fungerar. Det som är absolut viktigast är att bodelskarossen är tät och fuktfri, be om en täthetskontroll(dokumenterad och med garanti) om det inte är gjort. Är det något skumt med detta så brukar det kännas genom unken/märklig lukt. Luktar det wunderbaum eller doftsprayer så dra åt dig öronen(på toa har folk ibland använt etc sanitetsmedel så är doftkällan där så kan det vara ok ändå).

Numera är det ganska många märken som övergått till PU-isolering och plast/aluminiumreglar i bodelen samt glasfiber/plast undertill, vilket minskar risken för fuktskador. Är det en Adria så har den träreglar. Försökt ta reda på vad den är konstruerad med. Talar du om märke på bil resp. bodel så får du säkert lite bättre svar på dina funderingar, konstruktioner är olika.

Om du har någon bekant som har eller haft husbil så ta gärna hjälp av den vid en koll! Och PROVKÖR ekipaget någon mil innan köp.
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hittat vår husbil, men....

Jag får alltid en dålig känsla när jag ser fordon som nyss importerats och som är ute till försäljning. Tycker inte det är seriöst att importera ett fordon för att sälja den på en gång, det talar bara för att säljaren enbart är ute efter snabba pengar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hittat vår husbil, men....

Eftersom bilen är så pass ny så bör alla handlingar finnas kvar. Garantibevis, servicebok, kvitton mm.
Dom bör tillsammans ge en väldigt bra bild över bilens historia och miltal.
Saknas något skulle jag dra öronen åt mig.

Om bilen importerats av en privatperson bara för att säljas direkt skulle jag även fundera på varför han valt just denna bil.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hittat vår husbil, men....

Han kanske gillar den modellen ungefär som jag helst väljer Dethleffs, börjar man fundera ska man nog inte lägga energi på den bilen.
Bättre att undersöka isåfall :)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Hittat vår husbil, men....

Hej Åxab ! Du kan utan att trampa någon på tårna berätta lite om vad det är för husbil märke på chassi, påbyggnad/bodel miltal om det är en privatperson eller firma som säljer, så får Du säkert bättre råd/tips

Sedan är det kanske så att den som senast stått som ägare oavsett om den har privatimporterat eller köpt av firma som importerat kanske vill byta husbil av olika anledningar, men generellt behöver det inte betyda att en privatimporterad är sämre än någon annan och en 2013 årsmodell har ju ändå inga garantier kvar

God fortsättning på Julen samt Gott nytt år önskar
Hasse & Ingegerd
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Hittat vår husbil, men....

Vi har köpt vår första husbil på samma sätt. Bilen var importerad av en snubbe i Gbg som sysslar med sådant. Det lönar sig tydligt. Vi köpte den av en privat-person som sålde av privata skäl, som inte är ovanligt. En hederlig karl som hjälpte oss att undersöka bilen ordentlig. Den hade gått 1700 mil och var av årsmodell 2015. I toppskick en jättefin bil. Fukt var vi inte oroliga för, den har inga träreglar. Motorn var Fords senaste ( 150 hk, Euro 6) så efter att ha provkört tillsammans med en vän som haft husbil i 10 år slog vi till och kollade att samma bil t.ex hos Bengt i Örkelljunga skulle betinga 150 tusen mer. Vi är mycket glada och nöjda. Inga problem att få fram alla papper på bilen. Lycka till. Någon har påpekat att det kan bli problem vid försäljning. Bekymrar inte vi tänker behålla bilen så länge hälsan står oss bi. Sedan blir det barnens bekymmer att sälja.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hittat vår husbil, men....

Ursäkta men vad är det för fel att tjäna snabba pengar! Är man oseriös då?

Inte självklart men risken för att säljaren bara ser till maximal möjlig snabb vinst ökar givetvis. En person som importerat en bil för att ha själv är förmodligen mer intresserad av bilens skick.

Inget fel med att tjäna snabba pengar men som köpare bör man lägga in det i ”kalkylen”.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hittat vår husbil, men....

Trodde alla som säljer något vill ha maximal vinst så snabbt som möjligt, och sen hänger det på köparen att kontrollera att objektet är i sådant skick man vill ha,
Köpte själv import bil väldigt billigt och fick nästan lika mycket för den när jag köpte ny på firma.och den nya sjönk väl 50 -100000kr när jag körde ut genom porten, så man ska väl inte stirra sig blind på en import när det är så mycket billigare trots allt.

Dom är ju byggda på samma fabriker eller?
Kontrollera så mycket det bara går och är man nöjd då så blir det en bättre affär än köpet på en firma i Sverige även utrustningsmässigt får man mer till ett lägre pris.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hittat vår husbil, men....

Nja det stämmer inte att alla som säljer något gör det för maximal vinst så snabbt som möjligt.

En del säljer för att dom kanske måste eller bara vill bli av med det dom har. Pengarna är inte heller alltid det viktigaste. Personkemi, bekvämlighet, timing och ”rätt köpare” kan vara avgörande.
Min erfarenhet är att man har störst chans att göra en riktigt bra affär (alltså en bra vara till ett bra pris) om säljaren inte bara har tänkt på maximal vinst vid sitt köp och försäljning.

Någon som köper och fixar för eget bruk har ju oftast andra ambitioner än att bara tjäna pengar.

Men självklart är det alltid köparens ansvar att undersöka och ta beslut om ett eventuellt köp. Saker man väger in är ju sådant som kommit upp i tråden även om man sen viktar det olika.
En hal profithungrig säljare som inte bryr sig om eller ens kan sin vara får minuspoäng hos mig om inte priset är extremt lågt men den kombinationen ser man ju sällan:D
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hittat vår husbil, men....

Ursäkta men vad är det för fel att tjäna snabba pengar! Är man oseriös då?

Jag tycker det känns mer tryggt och seriöst att köpa en husbil av någon som importerat för egen användning och för att sedan sälja den efter en tids brukande. Att en privatperson lägger ut ett fordon till försäljning nästan omgående efter den passerat gränsen väcker många frågor...
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Hittat vår husbil, men....

Ja, man kan ha olika synpunkter på privatimport. Killen i Gbg som tar in bilar och säljer, har olika märken till försäljning. Han är stor på Burstner och Cartago. Mannen som sålde vidare var både seriös och lessen. Han var tvungen att sälja, men han älskade sin bil. Han var mycket noggrann att visa mig alla finesser och möjligheter, samtidigt som han visade vad som borde finnas men inte fanns. Något trasigt fanns inte. Vännen som hjälpte mig är en skicklig husbilsägare med lång erfarenhet. Så vi tycker vi gjort ett kap. Det är ju inte fel att tjäna några kronor för någon av oss.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hittat vår husbil, men....

Om det är en handlare så nämn vilken, finns säkert någon som upplevt och kan berätta för dig hur det är att göra affär med den handlaren.
 
Toppen