• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappes irrfärder i Europa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

c1cc43f82e3e460d9e574f57dac33d47
Ryggskott av socker?

I morse vaknade jag med en fruktansvärd ryggvärk men förstod inte varför. När jag gick till sängs igår var jag besvärsfri. När jag vaknat färdigt kom jag ihåg liknande upplevelser tidigare med stort sockerintag och "ryggskott".

Jag minns en artikel jag hittat i Kostdoktorn och eftersom jag har haft fyra cancrar, de senaste i prostatan och urinblåsan så tyckte jag mig se ett samband mellan vissa faktorer. Jag tar detta på största allvar och nu ska jag försöka köra strikt LCHF i fortsättningen.

Nobelpris eller LCHF

Started By Erik 2 , Oct 09 2013 08:51
nobelpris lchf epilepsi cancer glukos ketogen kost mättat fett diabetes


Postad 09 October 2013 - 08:51
Ett underbart inlägg av Sven Erik Nordin på Annika Dahquist idag.

http://annikadahlqvi...alskt/#comments


Några funderingar omkring Nobelpris. Kan någon bekräfta eller avfärda mina påståenden nedan. Kanske har jag missförstått allt…

Om Nobelpris – 1

I måndags fick vi veta vilka som får årets Nobelpris i medicin. Redan börjar man tala om möjligheter att få fram mediciner mot några av våra vanligaste sjukdomar. Vissa Nobelpristagare blir ihågkomna – och andra glöms bort. Och det beror inte alltid på betydelsen av deras upptäckter. Det tycks också här handla om ekonomi. En ny medicin – som det går att ta patent på – kan ge ett läkemedelsföretag miljarder i intäkter. Ett kostråd, som kan förhindra tusentals sjukdomsfall skapar inga miljardvinster (för något företag – däremot för samhället).
Cancer torde fortfarande vara en av våra mest fruktade sjukdomar – och det läggs ner många miljarder världen över på forskning för att hitta bot mot sjukdomen. Få tycks i dag känna till, att en Nobelpristagare redan på 1920-talet gjorde en upptäckt, som innebär att det finns goda möjligheter att förebygga cancer – nämligen genom att minimera intaget av socker. Den tyske läkaren Otto Heinrich Warburg fick Nobelpriset i medicin 1931. Redan på 1920-talet visade han, att cancerceller har en helt annan metabolism än vanliga celler. Det tycks nämligen vara så, att cancerceller – till skillnad mot vanliga celler – klarar sig utmärkt utan syre, men att de är extremt beroende av socker (glukos). Det senare förhållandet utnyttjar man t.ex. inom modern tumördiagnostik med hjälp av PET-kamera. Man laddar helt enkelt syntetiskt framställda glukosmolekyler med en radioaktiv isotop. Eftersom cancerceller alltså konsumerar mycket glukos – samt också har membranförändringar som medger upptag av större mängder glukos, så blir det där en anhopning av den radioaktiva isotop man använt – och man kan på PET-kamerans bild se tumören (anhopningen av cancerceller). Trots att man alltså inom medicinen tycks ha ”glömt” Warburgs upptäckt av cancerns sockerberoende, så utnyttjar man detta i diagnostiken! Makabert nog matar man sedan ofta cancerpatienterna med synnerligen glukosrik näringslösning, eller med den vanligtvis mycket kolhydratspäckade sjukhusmaten – och formligen göder cancern! Men läkarna har ju i princip nästan ingen utbildning om kostens betydelse för hälsan. De opererar och medicinerar – och sedan tycks de inte ägna en tanke åt vad patienten äter och dricker – eller att kanske det egna sjukhusets mat helt saboterar deras insatser. Minst sagt märkligt!

Om Nobelpris – 2

De tre nyligen utsedda Nobelpristagarna i medicin har i sin forskning kartlagt cellernas ”kommunikationssystem”, och deras insatser förväntas ge möjligheter att få fram medicin mot bl.a. diabetes och epilepsi.

Som av en händelse kan man vid just dessa båda sjukdomar få anmärkningsvärt goda resultat genom en förändring av kosten. Men detta är förstås mindre glamoröst och inbringar inga pengar till något enskilt läkemedelsföretag. Därför forskas det inte heller på det alternativet.
Att man vid diabetes (typ 2) kan reducera eller helt eliminera symtomen genom att minimera intaget av kolhydrater i födan är känt sedan länge och ganska självklart, eftersom det är just kolhydrater som ger snabb höjning av blodsockret och ett akut behov av tillräckligt mycket insulin. Trots att Livsmedelsverket, Socialstyrelsen och de flesta läkare obegripligt nog under många år rekommenderat diabetiker ett högt intag av kolhydrater, så börjar nu sanningen ändå tränga fram, och kostrekommendationerna är nog på väg att ändras.
Vad som inte är lika självklart – och få känner till – är att s.k. ketogen kost (minimalt med kolhydrater och mycket fett; i princip strikt LCHF) effektivt minskar epileptikers anfallsfrekvens (med upp till 75 %). Man har under lång tid (sedan 1920-talet!) använt denna metod på barn med epilepsi, där man inte med mediciner eller kirurgi lyckats häva deras krampanfall (obegripligt nog tycks ”piller” eller ”operation” alltid vara förstahandsalternativ!). Metoden med ketogen kost används i dag i Göteborg, Lund, Umeå och Stockholm.
Redovisade biverkningar som njursten och tillfälligt minskad tillväxt kan möjligen bero på att läkarna p.g.a. sin helt omotiverade rädsla för mättat fett använt andra, mindre lämpliga former av fett. SBU:s nyligen publicerade rapport kanske kan ändra på detta.

Postad 09 October 2013 - 10:16

Kanske denna artikel serie kan ge hopp när det gäller cancer (en sammanfattning för lekmän av Cancer as a Metabolic Disease) - http://diagnosisdiet...-causes-cancer/
I dag finns det sjukhus i USA och Tyskland som aktivt rekommenderar en ketogen kost under cancerbehandling
.

Jappe

PS. Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Det är alltid kort "bäst-före-datum" på kostråd. Det enda som håller i det långa loppet är "lite av lite av varje".

Man slipper tänka och att oroa sig.

Tobaksrök är väl inte kost, men avhållsamhet där är det enda råd som står sig.

I övrigt tack för alla dina alltid like trevliga betraktelser.

Håkan
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Är det inte så att oavsett vad du äter så behöver kroppen vissa ämnen hjärnan mycket glukos t.ex.
Det är ju levern som står för omvandlingen och också lagrar upp en fettdepå redo att omvandlas till glukos om man inte får mat, dricker man mycket alkohol så omvandlas den till fett och lagras upp i levern fettlever men det kan man även få av andra orsaker.
Jag har själv det problemet kanske mår jag så mycket bättre nu beroende på att jag blivit av med en massa fett under resan.
Smärtan i ryggen kan härstamma från levern tror t.om. att det är vanligt att den går ut där.
Tror att levern får jobba extra hårt med den kost du beskriver med mycket fett själv tål jag fett dåligt och får ont i magen av det.
Metabolismen varierar ju mellan olika personer så det som är bra för mej är säkert inte lika bra för andra.
De som har diabetes och sköter sin kost äter på det absolut bästa sättet, var ju gift med en typ1 diabetes och den maten fick jag aldrig ont i magen av, de problemen kom med ensamheten och fryst findusmat som är riktigt dålig som att tanka bensin i en dieselbil.....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Du äter väl inte statiner (Simvastatin t.ex.)? Kolesterolsänkande som läkare älskar att skriva ut men som dessvärre har många biverkningar, alltifrån muskelsvaghet till döden! Om du äter statiner, läs här: https://matfrisk.com/
gå ner i vänsterspalten till "Statiner" och aven Fass https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20020920000151
bry dig inte om att det står sällsynta eller mycket sällsynta biverkningar.
Jag har ätit eländet men slutade tvärt när jag upptäckte att jag hade minst fyra rätt grava symptom som försvunnit sen dess. Men samtidigt ska jag nog vara glad att jag åt dem. För vid årskontroll hos diabetesläkaren upptäckte han ett lågt Hb och skickade mig till vårdcentralen för utredning. Med bl.a. en lungröntgen som visade en fläck på vänster lunga. En lång räcka undersökningar, som jag hoppar över här. Eftersom man inte kunde utesluta nåt elakartat rekommenderades jag operation. Så sen före midsommar är halva lungan borta!
Ursäkta Jappe att jag tar din tråd i anspråk men jag har såna aversioner mot Simvastasin så jag måste få ur mig denna varning!
// Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Jag fick också simvastatin utskrivet hade 8 i kolesterol, fick värk i hela kroppen som vid influensa, tänkte att det är väl så här att bli gammal och det är många år sedan.
Hade problem med kärlkramp och den försvann under behandlingen och det var ju positivt.
Hade glömt ta ut medicinen några dagar och värken försvann då såg jag sambandet, doktorn envisades och skev ut en annan sort men det blev likadant med värk efter några dagar.
Har fått skäll av doktorn flera ggr att jag inte tar dom men klarar inte biverkningarna, det står också en varning numera att man vid värk ska kontakta läkare, och vad hade jag för det med en inkompetent läkare.
De går också på levern så förhöjd risk för levercancer.
Jag tar inte blodtryckmedicin heller höll på att klappa ihop totalt i somras med för lågt blodtryck.
Läkare älskar skriva utt dessa mediciner till alla patienter.
Att man sen skriver ut hormonmedicin utan att förklara till till män med prostataförstoring är vansinne bara vid cancer kan man göra det, man förändrar ju muskulatur personlighet och adjö med sex inom tre dagar.
Att få tillbaka det tar sedan lång tid man kan ju få testosteron utskrivet och då går det fortare men är en förhöjd risk.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Här i Olhão händer inte så mycket egentligen. Varmt och skönt i solen på dagarna och lite kyliga nätter.

Dagens goda gärning:
En fransman blev påkörd i sidan av en engelsman som backade ut från en parkeringruta. Engelsmannen rusade ut ur bilen och överöste den stackars fransmannen med okvädinsord. Eftersom jag låg bakom fransmannen tog jag snabbt fram bilkameran och tog en bild genom framrutan.

IMG_0630.JPG

IMG_0630.jpg2.jpg

Jag talade om för fransmannen att jag kunde trycka ut ett par bilder till honom på printern i husbilen och for "hem". Lite senare kom överlycklig fransman och hämtade två kopior.

Vem är ansvarig för olyckan? :D

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Enl. svensk lag så är det den som backar på. Hur det är där nere vet jag inte. En sak är säker, fransmannen kommer att komma ihåg dej med tacksamhet. Att backa på någon & sedan ha mage att hoppa ur bilen & gapa & skrika är oförskämt. Hoppas det blir dyrt för den j...n.:D.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Jaså var det lukten av Gauloise som satt i dina kläder hela tiden, om du säjer att det finns värre så fattar jag inte vad det skulle kunna vara.
Frankrike såg fint ut men ganska kylslaget när jag åkte hem med snö och frost.
Man behöver nog lära sig franska först eftersom man med hjälp av dubbning och franska textremsor lyckats förskona fransmännen från att lära sig engelska, kanske det finns en historisk motvilja också. Holländarna pratar ju väldigt bra engelska.
Skulle nog tro att en bok om spanska medelhavskusten skulle sälja bättre, fler som åker dit och eftersom du har en unik förmåga att skriva om väsentligheter på ett pedagogiskt sätt så skulle du nog lyckas bättre än de som redan skrivit. Sen behöver du inte vänta på den franska våren utan kan dra direkt och få inspiration.
Tyvärr kommer jag inte få nytta av din moselboka eftersom jag inte kommer ge mej ut på utlandsresor med bil möjligen ett par mil från färjeläget i polen eller tyskland men det är mycket tveksamt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Nej Jappe syntes inte men däremot en massa från en stängd pool, tyckte de kunde haft den öppen 10grader hade väl ingen badat i ändå.
De kunde haft med ett lokaltåg som gick förbi några meter från campingen, och de galna fåglarna som skrek oupphörligt alla dygnets timmar, och de skrek högt mycket mer än svenska fåglar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

"Hästfolket" uppför sig ungefär som vissa husbilsparkerare! Dom tror dom kan parkera hur som helst. Det här hästfordonet hittade jag utanför Aldi i Olhão. Undrar vad skylten betyder!

park.jpg

Stackars häst! Fel miljö för sådana djur. Den borde ha ont i nacken. Djurplågeri?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Nu får det vara nog! En månad på en camping kan döda vem som helst. Nä, nu är det dags att återvända till världen utanför murarna och stängslen där friheten är. Jag har hört mycket talas om Cala de Mijas i Spanien så jag tror jag drar dit idag om Skorven II och gudarna vill.

Först en sväng till charkuteriet efter 125:an som har ätligt bacon och sedan Costa del Sol! Värmen kommer tillbaka, det är jag övertygad om. Ganska fint på morgonen här i Olhão men nu är det dags att dra!

Jappe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen