• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappes irrfärder i Europa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Morgonmålet är det viktigaste målet på hela dagen!
Eller kanske... Hemska tanke... Fisk till frukost!! Vad skulle det vara i så fall /Jappe
1) Har du aldrig testat kokt ägg med makrill (helst Norsk) i tomatsås? Standardföda på västkusten...
2) inlagd löksill och ostmacka (skippa bröd, det finns fler andra alternativ), standardföda i Malmö...
3) jag ÄR lite udda & extrem med maten och kan klämma varmrökt lax (kall) rakt upp och ner på morgonen. Brukar peta bort brunfettet (det nyttigaste egentligen). Standardföda bland laxfiskare i hela Norden...
4) eller varför inte fritterade bläckfiskringar med lite citron på, mums på morgonen. Ingen Spanjor skulle neka en sedan frukost, fast sardiner i olivolja kanske är snäppet bättre?

...och då har jag inte kommit till skaldjur ens... OBS! svar på din frukostfråga som INTE är besläktad med grisprodukter!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Städdag idag. Inget nytt att berätta från campingen i Olhão egentligen.
70 kr/dygn med el. Efter 30 dagar 50 kr/dygn. Elen kostar c:a 20 kr/dygn om man vill ha det.

Bengtic klarade inte riktigt acklimatiseringsprocessen och lämnade oss idag för att åka hem till Sverigelandet. Möjligen var det fadern som kallade på sonen.

Jomenvisst, bacon kan man köpa i charkdisken på Intermarché. Riktigt bra, lite socker och bra smak. Tyvärr skar charkdamen för tjocka skivor men nästa gång ska jag prova lite tunnare skivor. Billigare och mycket bättre än det plastförpackade skräpet.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Jag har fastnat i "baconträsket" verkar det som. Dagens frukost:

ägg.jpg

Fina ägg i Portugal. Charkfläsket fungerar någorlunda. Bäst hittills men jag ännu inte provat baconfläsket i kötthallen nere vid hamnen.

Rökarna får fullgod konsumentupplysning på cigarettpaketen i det här landet:

rök.jpg

Sista måltiden. Här sitter Plastpelle och Bengtic på campingrestaurangen i Olhao.

campkrog.jpg

Ett stort glas gott rödvin kostar fortfarande 1€!

Vi önskar Bengt en trivsam hemresa!

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Ja nu var det ju så att Jappe hade problem med magen så det var pelle och jag som drack sammanlagt 66cl 5% öl till maten var.
Bra inlägg Jappe! men du kommer alltså inte dö ovetande förstår jag, och din mathållning lämnar liksom min mycket övrigt att önska.
Jag hoppas du omprövar en del av dina beslut eftersom du i mångt och mycket är en fantastisk människa och din bok är väldigt väskriven jämfört med allt annat jag läst, du har stora förmågor ta vara på dem!
Däremot pelle är en duktig kock som lagar god och nyttig mat, han var min hjälp och stöd genom hela resan som tack vare honom blev mycket längre än jag tänkt från början.
När Jappe kom in i min husbil och förstod att man kunde gå runt där det fanns takhöjd och toalett med vc och dusch så ville han omgående köpa den, men tyvärr även om den den inte är en perfekt resebil så är den väldigt bra att bo i och jag kommer inte sälja bort den i första taget eftersom jag aldrig kommer hitta någon likadan.
Tar jag mej nu bara hem så kommer den inte få gå några mer långresor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Vansinnigt spännande frukost idag! Charkdamen hos Intermarche skar tunnare skivor av baconfläsket igår. Fläsket såg väldigt bra ut i pannan och var mer lättåtkomligt på tallriken men en viss karaktär av oblat eller papper hade ersatt pansarstrukturen som uppkom vid tjockare skivor. Dock i stort sett sockerfritt. Tyvärr också ganska fettfritt. Fungerar men inte perfekt.

Plastpelle och jag diskuterade igår om det kanske var dags att lämna Portugal för en liten tripp till Costa del Sol. Läser man hur skribenterna beskriver vädret där så blir man betänksam. Över 20 grader varmt, även på Costa Blanca, lockar. Här är det c:a 17 grader, skönt i solen på dagarna men kvällarna är kyliga.

Plastpelle ska fixa en plåtskada på sin bil (billigare än självrisken i Sverige) och även jag har vissa funderingar på att få min bil lite rekonditionerad så vi blir nog kvar här ett tag till.

Jappe
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Hej Jappe.
har du din kolstål stekpanna med i husbilen.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Hej Jappe o gott slut med den Portugisiska baconen,kul att du träffat rätt med frukosten.Nu när du har lyckats med det STORA problemet så är det lika bra att stanna där, sen var det "rekonden" på "kolpråmen" det lär väl ta tid även hos dom Portugisiska proffsen. Så akta dig så du inte får som sjömännen förr i tiden fick mao sjörbjugg,alltså för ensidig kost,jag menade alltså för mycket Portugisisk BACON o ÄGG till frukost. Men DU ska ha en smakrik o givetvis ETT GOTT NYTT ÅR från oss på Sveriges baksida i Nyköping. Ove o Lizzy. :wub::spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Forskning tyder på att öl kan skydda mot Alzheimers sjukdom, hjälp vid viktminskning och balansera kroppens hormoner och ölen lockar nu fler och fler hälsomedvetna män och kvinnor. En rad kvinnliga kändisar säger nu att ölen är deras favoritdryck.

Så vad är fördelarna med öl och kan det verkligen vara bra för dig?

Öl hyllas för sina hälsofördelar och vitaminnivåer.
Fullt av vitaminer, fiberrik och har låg sockerhalt.
Forskning tyder på att om man dricker måttligt med öl så kan det i viss mån bidra till att förebygga Alzheimers.
Humle har afrodisiakum-liknande egenskaper och kan balansera hormonerna.
Innehåller mineraler såsom fosfor, jod, magnesium och kalium.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Det är inget fel på min kost! Massor med grönsaker och apelsiner naturligtvis här nere. Ägg, ost, kött, fisk och skaldjur. Det enda jag undviker är kolhydratmaten som man blir tjock av: Bröd, potatis, ris och pasta.

Jag träffade en dietist på Kolcentrum på Sahlgrenska nyligen och det var en upplevelse. Det var första gången som jag träffade en dietist som hade exakt samma uppfattning om kosten som jag. Nu väntar vi bara på att Livsmedelsverket ska komma ikapp utvecklingen också och avveckla sin gamla mossiga tallriksmodell.

Nu "På spåret" på ettan. Cava till nyår! Gott nytt år!

Jappe
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Hej Jappe o gott slut med den Portugisiska baconen,kul att du träffat rätt med frukosten.Nu när du har lyckats med det STORA problemet så är det lika bra att stanna där, sen var det "rekonden" på "kolpråmen" det lär väl ta tid även hos dom Portugisiska proffsen. Så akta dig så du inte får som sjömännen förr i tiden fick mao sjörbjugg,alltså för ensidig kost,jag menade alltså för mycket Portugisisk BACON o ÄGG till frukost. Men DU ska ha en smakrik o givetvis ETT GOTT NYTT ÅR från oss på Sveriges baksida i Nyköping. Ove o Lizzy. :wub::spinny:
Hej på er, vi är ifrån Oxelösund och absolut inte från "Sveriges baksida". Fy på dig!!
Fö gott nytt år
:wub:
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Det är inget fel på min kost! Massor med grönsaker och apelsiner naturligtvis här nere. Ägg, ost, kött, fisk och skaldjur. Det enda jag undviker är kolhydratmaten som man blir tjock av: Bröd, potatis, ris och pasta.

Jag träffade en dietist på Kolcentrum på Sahlgrenska nyligen och det var en upplevelse. Det var första gången som jag träffade en dietist som hade exakt samma uppfattning om kosten som jag. Nu väntar vi bara på att Livsmedelsverket ska komma ikapp utvecklingen också och avveckla sin gamla mossiga tallriksmodell.

Nu "På spåret" på ettan. Cava till nyår! Gott nytt år!

Jappe
Alltid lika trevlig att läsa Jappes tankar, han är trots allt en riktig livsnjutare, ett stort tack för att sådana som du finns. :):):) Det finns för många med negativa tankar.
Lasse
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Jappes irrfärder i Europa

Gott Nytt År Jappe!
Tack för Din fina Moselbok, vi hoppas på din kommande bok med Frankrike som ämne. Vi känner att med all den uppskattning du fått för "Lilla Moselboka"
så lär även nästa bok bli uppskattad.
Bifogar en bild från mötet med dig på Savannen i Alingsås.
Kerstin o Göran
 

Bilagor

  • IMG_2128.JPG
    IMG_2128.JPG
    2,2 MB · Visningar: 291

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappes irrfärder i Europa

The answer my friend, is blowing in the wind...

Eller som en annan tänkare uttryckte det:

Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga? Huru kan du säga till din broder: 'Broder, låt mig taga ut grandet i ditt öga', du som icke ser bjälken i ditt eget öga? Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må du se till, att du kan tala ut grandet i din broders öga.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen