• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag göra?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Vi står i begrepp att inom 4-6 mån importera en begagnad husbil (Carthago C line I4.9) från Tyskland. Sannolikheten att den kommer vara utrustad med satelitmottagare är rätt stor då de flesta verkar ha det).

Om så är fallet vad behöver vi då göra för att kunna använda den för att titta på Svenska kanaler?

Måste parabolhuvudet/huvudena bytas? Annan mottagare? osv.
Vad är i så fall en uppskattning av kostnad om man köper tjänsten inkl. mtrl. att fixa det?

Mvh!
// Niklas
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag göra?

Är det en nyare modell och tvn har sat receiver så är det bara till att skaffa en CA-modul från Canal digital eller Viasat + någon typ av abbonemang hos de. Har kört med Canal digital tidigare och gick över till Viasat nu då de släppt en modul. (har viasat i huset). Viasat har specat ett antal tv som funkar, men jag har Alden tv och en kompis har Grundig. Viasats modul funkar i båda.

Kostnad för modul = 7-800kr. Ingen installationskostnad
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag göra?

Hej Niklas

Kort fråga vad är det för värme system i Hbilen ? Vanligtvis så brukar dom Tyska Hbilarna ha truma värme och utan eltillsats .

/Noy Noy
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag göra?

självklart har det ingenting med parabol att göra , det var jag som var nyfiken på vilket värme system det var med tanke på att Niklas skulle importera bilen i från Tyskland . Vi har själva gott i dom tankarna men dom flesta bilar vi tittat på har haft truma utan eltillsats .



/Noy Noy
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad behöver jag göra?

Hej Niklas

Kort fråga vad är det för värme system i Hbilen ? Vanligtvis så brukar dom Tyska Hbilarna ha truma värme och utan eltillsats .

/Noy Noy

Hej!

Vi har inte hittat "vår bil" ännu, har spanat och kontaktat säljare senaste 3mån men inte riktigt fastnat till 100% för vilken vi vill ha.

Vi vet väl ganska väl vad vi söker men utbudet så här års är ju lite begränsat. Men rimligtvis borde vi hittat rätt bil innan sommaren I vilket fall. Sedan skall nuvarande bilen säljas.

Vi är öppen för Aldevärme men utbudet av bilar med dess aär begränsat. Lägg därtill att vi, fn. I alla fall, letar bil utan nedfällbar sang (= ännu färre bilar att tillgå). Gissningsvis blir det en med Truma.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vad behöver jag göra?

självklart har det ingenting med parabol att göra , det var jag som var nyfiken på vilket värme system det var med tanke på att Niklas skulle importera bilen i från Tyskland . Vi har själva gott i dom tankarna men dom flesta bilar vi tittat på har haft truma utan eltillsats .



/Noy Noy

De flesta vi tittat på, än så länge, har en elpatron för varmvatten (900W) och en (900W) för bodelsvärme.

Mvh!
// Niklas
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag göra?

Hej Dan ,

Var mitt svar ok ? på din undran :)

/Noy Noy
 
Toppen