• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

F

F.d. 55451

Guest
Galileo' GPS eller E-GNSS får ikke betydning for Android mindre end 6.0
og begrænset 6.0 (1) Marshmallow
Android 7.0 Nougat skulle være / blive opbygget for E-GNSS
Så måske skulle man vente lidt endnu med nøjagtigheden af 1 meter :wink:

Min Huawei tablet med ca. 6 meter nøjagtighed gør det udemærket, men 1 meter vil bestemt ikke skade :)
Jeg har allerede en GPS som klarer ca. 1 meter men den er ikke egnet for brug i bil - nutidigt,
- god til vandring - nøjagtigheden er helt i top.

Kanske Huawei Mate 9 Pro - Vild topmodel til en god pris | Mobilsiden.dk kommer att använda E-GNSS i sin hardware :confused:

Kilder:
https://forums.oneplus.net/threads/galileo-positioning-support.479114/
og links
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Teknikkfriken her! Amadeus er hardware messig kompatibel med den gamle US løsningen. Men programteknisk er det et par store forskjeller grunnet den lave banen på de europeiske. Tilleggsfunksjonene krever hardware om en skal benytte nødsender og et par andre relea tjenester i det europeiske nettet. Men for navigering er det kun mye større tabeller og noe endrede beregninnger som trengs.

Kjører selv 7.1 på min gamle OnePlus One, men det er prerelease test utgave.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Det är på tiden att Glilleo börjar att fungera praktiskt. Jag har följt det här sedan beslutet togs och då sades det att systemet skall vara i drift till 2005, sedan har det varit förseningar gång på gång. Senaste budet är att det skall vara fullt utbyggt till 2019 men det återstår att se om det blir så.
När det här väl blir klart så lär det bli en avsevärd förbättring jämfört med gps-satelliterna, det spelar väl kanske inte så stor roll vid vägnavigering men inom en del andra områden kommer det att göra en avsevärd skillnad.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Hej
Det sidste jeg har læst om Galileo er at der skal fire satelliter til at lave et Galileo fix'et punkt,
og der pt. kun er en satellit synlig for offentlige GNSS (GPS).
Det vil sandsynligvis vare mere end et år
inden at man offentlig kan udnytte Galileos nøjagtighed på ca. 1 meter.

Det har fået mig til at købe en android 6.0 Marshmallow tablet med mulig opgradering til android 7.0 Nougat,
som helst skal til for modtagelse af GNSS.
Forventet rimelig god nøjagtighed af 6 meter,
selv om 1 meter kunne være godt især ved rundkørsler hvor man helst skal ud af den rigtige vej,
eller tilstødende veje som ligger med mindre end ca. 20 meters afstand hinanden imellem.

Der kommer mere om android 6.0 på tablet online, og GPS i løbet af ca. 14 dage.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Et billede af én Galileo satellit GAL-E08 ( mørk blå ) ud af fire G.satelliter :)
Screenshot_2017-01-07-09-01-40.jpg
app GNSS View

------------

Tre tablets'

2 x A-GPS + GlonassGPS m.m. - 7"(and 4.4) + 8,4" full screen(and.6.04)
1 x A-GPS - 8" standard screen
P1000971.JPG

app AndroiTS GPS Test
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Har just updaterad min Huawei P9 smartphone, till android 7.0 - Nougat.
Fort ingen Galileo satelliter :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Det er fortsatt ikke mange nok Galileo satellitter i omløp, slik at en ikke får noen resultater ennå. Husker ikke når antallet er høyt nok til full dekning. Med rett klient kan en se enkelte, men sjelden de 4 som trengs for en posisjon.

Russiske Glonass er oppe i fullt antall, men med litt dårligere nøyaktighet enn de amerikanske. Kinesiske og Europeiske er ikke fulltallige ennå. Kineserene blir operative i år, men de europeiske først neste år.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Sådan er det ikke Knut, for at kunne se blot en enkelt position for en aktiv Galileo.
Det finns NU ingen Galileo satellit position registrerat i one+ eller for mig.
Nada'.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Tok en rask kontroll med GPS Status på min telefon med 7.1 og ser heller ikke noen europeiske. Har tilstekkelig mange C merkede for at de kan benyttes og også russere. GPS Test gir samme resultat.

Har nå lest litt mer, og for å kunne se e-gnss så trengs en firmware oppdatering av chip settet, det er ikke kommet noen slik for 1+1 som jeg har funnet ennå. Nå er min 1+1 på siste cyanogen-mod build med Android 7.1 som basis, har ikke hentet inn nyere build fra lineageosrom ennå.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Leste en fersk pressemelding fra Huawei hvor de anonserer at P10 er deres første med e-gnss støtte, og at de snart kommer med oppdatering til mate 9.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Vi får se om der snarlig kommer en uppdatering mer for min Huawei P9.
Men det giver desværre ingen forbedringer af GPS positionen før mindst 4 Galileo satelliter er aktive - 2019 ?
Satelliterne finns men inta aktiva.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android 7.0 och E-GNSS (GPS)

Det skal nå være 18 aktive, men for å se 4 til enhver tid trenger en 24. i 2022 skal de være oppe på 30 slik at de har reserver om det blir problemer med en eller flere. Basis 24 er nå beregnet til i løpet av 2019.
 
Toppen