• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållaren fungerar ej på 6:ans växel ?

F

F.d. 56930

Guest
Har en Frankia 840 2008 med Fiat 3-liters motor där jag blev tvungen att byta växel-lådan förra veckan pga missljud och dåliga synkringar.
Jag beställde hem en renoverad låda, fick uppge chassinummer osv, så det skulle bli rätt.
Nu när jag fått den monterad så fungerar inte farthållaren på 6:ans växel. Den fungerar på alla andra växlar och i olika hastigheter. 100 km/h. på 5:an är inga problem, men lägger jag i 6:an så går det inte att starta den.
Jag tror (är ganska säker på) att denna låda har en högre utväxling på 6:an än den gamla lådan. Tidigare låg jag runt 1750 varv i 100 km/h, och nu ligger jag runt 1550 varv vid samma hastighet, vilket absolut inte är någon nackdel eftersom motorn drar fint även vid detta varvtal.
Frågan är om datorn känner av att varvtalet inte stämmer på 6:an och därför tror att det inte är någon växel i ?
Någon som vet om det är så eller kanske vet vad det annars kan bero på.
 
Toppen