• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 slår av och på hela tiden

F

F.d. 1470

Guest
Störs av att Alde 3010 drar igång cirkulationspumpen och tänder upp pannan väldigt ofta. Startar, går 1 -2 minuter, slår av igen och så på det igen efter 1-2 minuter. Har läst om förslag med felaktig extern givare och feldragen starkström men bortkoppling av extern givare hjälpte inte och ingen 230v inkopplad.

Systemet indikerar glykoltemp på ca 55 grader. Temperaturen i bilen motsvarar inställt värde så mest en komfortfråga samt att man tycker att systemet borde slitas.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

På vår tidlige utgave var glykol temp mye høyere, rundt 80. Men det som er frågan er om en kan justere hysteresen på den termostaten, er den liten blir resultatet som du beskriver. På de tidlige med mekanisk panel var alle verdier i selve pannan innstillt ved installasjon / fabrikasjon. Min bil var opprinnelig produsert for det tyske markedet med redsel for legionella :D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

Har du provat att köra cirkulationspumpen kontinuerligt? Det kanske gör att vätskan håller jämnare temperatur.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.774
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

Är elementen varma hela vägen runt bilen? Annars kan det vara luft i systemet så inte vattnet cirkulerar. Det går att ställa cirkulationspumpens hastighet också under verktyg. Borde väl vara rätt inställd från fabrik. Har för mig det finns inställning tillbaks till fabriksinställningar också. Hoppas det löser sig.
 
C

chiva

Guest
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

Hej, jag fått byta min 3010 (sönderfrusen enl. verkstan?) mot en ny 3020. Har också märkt att cirk.pumpen startar och stannar ofta, men den går bara några sekunder - stannar ett par sekunden - startar igen några sekunder. Efter ett tag så går den normalt, alltså till rumstemperaturen är uppnådd.

Nu har jag förstås mest kört den på el, jättenöjd, gött att kunna ställa in nattemperatur med klockslag mm. Men funderar ibland på dessa till- och från-slag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

Systemet i bilen fullt fungerande generellt. Värme överallt både via alde, webasto eller värmeväxlare från motorn. Obs, står inte med 230v ansluten.

Inte så många parametrar att leka med i menyerna på den halvantika digitala displayen. Varit igenom allting men ingenting som har anknytning till detta förutom att köra pumpen kontinuerligt men dels hjälpte det inte, dels bli det bökigt att ta bort det när man kör.

Ringde Alde och de bekräftade att det skall vara såhär, även om de tyckte mina cykler var väl korta. Men när temperaturen är nära noll eller något under, vilket är fallet i fjällen just nu, så blir värmebehovet så litet men dock ändå så stort att värmaren måste cykla. Jämför debatten om dieselvärmare som vi hade tidigare i höstas.

Enda eventuella åtgärden de kunde tänka sig var att byta sensorer i pannan, dessa kan vara lite individuella och alltså påverka lite olika men han trodde sannolikheten var låg att det skulle påverka nämnvärt.

Anders
 
J

Jens B

Guest
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

Har samma problem med Alde 3020, då jag beskrev detta ingående för Alde på Elmiamässan i höstas så fick jag ett litet kretskort (ca 8*4mm) med monterade kontakter och filter (har för mig att det var kondensatorer monterade) detta sätts mellan inkommande kabel från givarna och panelen. Detta skall då ta bort störningar som skulle komma in den vägen via kablarna till givarna. Kan tycka att det har blivit bättre, sker inte lika frekvent längre.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alde 3010 slår av och på hela tiden

Har samma problem med Alde 3020, då jag beskrev detta ingående för Alde på Elmiamässan i höstas så fick jag ett litet kretskort (ca 8*4mm) med monterade kontakter och filter (har för mig att det var kondensatorer monterade) detta sätts mellan inkommande kabel från givarna och panelen. Detta skall då ta bort störningar som skulle komma in den vägen via kablarna till givarna. Kan tycka att det har blivit bättre, sker inte lika frekvent längre.

Har läst en del om liknande lösningar men då alltid fått intrycket att det hängde ihop med 230v och att dess kablar låg för nära Aldes. Jag har dock inte 230v anslutet. Men kanske det behövs ett filter ändå?

Anders
 
Toppen