• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C- more eller Viasatt på sommaren !

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Ska skaffa en Snipe parabol för tröttnat att sitta Danmark och Tyskland utan svensk tv !
Tänker bara använda tv i husbilen endast under den semesterperioden och undrar om någon har koll på vad som blir mest prisvärt .
Har ju boxer hemma så ingen nytta resten av året .
Finns det kort att hyra för kortare tid eller ?
Ser ingen annan smidig lösning att kunna se på tv i husbilen !
Är inte intresserad av att sitta med en " padda" och titta.
Vad säger ni lärda .... vad är bäst om man helt enkelt vill se på tv på sina 2 platser i husbilen på sommaren utomlands ?
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

Vi har en Snipe och Canal Digital sommarstuge abonnemang. Betalar för ca 6-7 månader man bara meddelar när man startar och stoppar. Kostar 199/mån. Digitalbox 12v och installation av parabol hemma ingår. Fungerar utmärkt en bit ner i Europa, dock ej Spanien, Portugal där man måste ta in SVT World så länge de kommer att sända.
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

Jag har också en Snipe och en liten box i husbilen, sedan tar jag bara med mig mitt CanalDigital kort som jag har i bostaden ut i husbilen när jag åker. Detta fungerar utmärkt och man behöver inget extra abonnemang/kort.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

ViaPlay

Vi har Samsung telefon, Telenor Frihet och Cromecast.

Det finns två alternativ att visa ljud och bild i husbilens TV med HDMI-ingång:

1. Visa direkt från husbilens egna WiFi till Cromcast och vidare till TV.
Då är telefonen "fri" för andra ändamål och fungerar endast som fjärrkontroll.

2. Spegla mobiltelefonens ljud och bild i TV'n via Cromcasten. (Screenmirrow).
Då kan man även visa egna foto, videoklipp mm.

cromecast.JPG
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

ViaPlay

Vi har Samsung telefon, Telenor Frihet och Cromecast.

Det finns två alternativ att visa ljud och bild i husbilens TV med HDMI-ingång:

1. Visa direkt från husbilens egna WiFi till Cromcast och vidare till TV.
Då är telefonen "fri" för andra ändamål och fungerar endast som fjärrkontroll.

2. Spegla mobiltelefonens ljud och bild i TV'n via Cromcasten. (Screenmirrow).
Då kan man även visa egna foto, videoklipp mm.

Visa bilaga 119817

Går också bra med iPhone/iPad och Apple tv!
Ja t.o.m. Bättre om jag får säga min mening
Rolf
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

C- more eller Viasat på sommaren?
Ja det är den stora frågan!
C-more har "USA-golfen" å Viasat har "Europa-golfen".
Så vad ska man välja????????
:spinny:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

Jag skall byta ut min Oyster 85 analog mot en Snipe Pro Max. Då kan jag ta med Viasat-boxen & ansluta den så att jag får samma utbud som hemma. Att jag väljer Snipe Pro Max beror på att den har bästa mottagningen av Snipe's paraboler (pga storleken & skew-funktion). Vad jag förstår så köper man anläggningen utan box & kompletterar med den box man vill ha eller om man redan har en box så tar man den. Det enda Snipe gör är att leta upp & låsa på den satellit man vill ha. Jag har skaffat mig information & uppfattat den på detta viset. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat någonting.
Bästa priset för en Snipe Pro Max som jag hittat är 13999:- i Sverige & 9995:- Tyskland. Om någon vet något billigare pris för denna anläggning så är jag idel öra.

Bennie
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

Lite nyfiken på hur du löser Apple tv med 12 volt ?
Rent tekniskt hur gör du .... skapar du ett eget nätverk via mobilen eller ?
Jag har byggt om min Apple-TV till spänningsmatning via USB. Sedan har jag en enkel trådlös 4G-router med externa antenner (också USB) med ett extra SIM-kort i. På det sättet har jag tillgång till ett lokalt nätverk i bilen med bra mottagning utan att behöva dela ut från telefonen och samtidigt kan jag använda Apple-TV:s alla funktioner. Det kräver lite hastighet och bandbredd men det ska förhoppningsvis bli bättre nästa år med utbyggnader och slopade roamingavgifter. Vet dock inte hur det kommer att funka med t.ex. Viasat To Go och andra streamingtjänster när man visar ett utlänskt IP-nummer från sydeuropa till sommaren. Kan bli problem med vissa tjänster.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: C- more eller Viasatt på sommaren !

Jag har byggt om min Apple-TV till spänningsmatning via USB. Sedan har jag en enkel trådlös 4G-router med externa antenner (också USB) med ett extra SIM-kort i. På det sättet har jag tillgång till ett lokalt nätverk i bilen med bra mottagning utan att behöva dela ut från telefonen och samtidigt kan jag använda Apple-TV:s alla funktioner. Det kräver lite hastighet och bandbredd men det ska förhoppningsvis bli bättre nästa år med utbyggnader och slopade roamingavgifter. Vet dock inte hur det kommer att funka med t.ex. Viasat To Go och andra streamingtjänster när man visar ett utlänskt IP-nummer från sydeuropa till sommaren. Kan bli problem med vissa tjänster.

Jag kör något liknande som du men med chromecast och en "dold ip" för att se viaplay och andra play tjänster när jag är utomlands, det har gått bra så här långt.Går ryckten att Netfix och andra bolag håller på att blockera "dolda.ip". Vi får se.
Bengt
 
Toppen