• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt på toaletten?

Gutta Perka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Kristianstad
Har en 99:a Euramobil 585LS.

Finns ingen toafläkt.

Finns sådana löst och kan eftermonteras- på ett bra och vettigt sätt. Antager att man får vara listig i så fall hur den monteras (utblås i golvet eller ut till dörren till toabehållaren, i vaskskåpet ...?) Hål i ytterväggen käns just nu lite vanskligt..men men det kanske finns något fint och fiffigt därute.

Ibland om man inte var natt ligger på Camping kan det bli någon eller några dagar mellan tömningarna. Jag är kanske känslig och inbillar mig men vid "skvalpig" körning tycker jag mig känna viss lukt - en fläkt där hade botat mina kanske inbillningar. (Toabehållaren är kollad och förklarad hel ....)

Någon som lyckats bra med detta?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fläkt på toaletten?

Vi har en fläkt i taket som vi aldrig använder och en SOG som "suger ut" lukter när man gör sig av med restprodukter. Fungerar mycket bra för oss. Lite såpa eller WC anka då och då skapar riktig trevlig toamiljö!
 

Gutta Perka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Kristianstad
Sv: Fläkt på toaletten?

Mja....

...SOG:en funkar tydligen bara när man "é igång med det".
(SOG - låter som ur sagan om Ringen eller som ROG - Republic Of Gamers"...)

Jag vill ha ett konstant undertryck på toalettrummet! That's it!

Det blir för mig mycket terräng och potthålsvägar när jag är ute för att fiska och plåta.
Skvalpar duktigt i septitanken och HELT tät kan den aldrig bli. Funderar just nu på någon utblåsfläkt i septitanksdörren (den där ute och på insidan) och ett stängbart spjäll nere på toastolen. En vippkontakt på instrumentpanelen. Den ska vara igång när just JAG vill och ingen automatik mer än ett eventuellt fördröjningsrelä som suger några minuter extra efter jag slagit ifrån fläkten. Eventuellt om det behövs även borra något hål nere vid golvet på toadörren för att få bättre drag.

Är jag ute och reser :) fast Euramobilen just nu är garagerad?

Kanske någon som t.o.m. har förslag till delar till denna min idé?
Fläktar till datorer mm mera finns det en uppsjö av men det spjällade insuget - placering och hitta något lämpligt lämpligt... om inte bara hål med ett snyggt lock.
Ska rota lite på webbens VVS-butiker.

Vad säger publiken?

(Edit: Tror men vet ej - kan det vara en Thetford C200 - året är 1999)
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fläkt på toaletten?

Om du har kollat att toatanken är tät så kommer lukten från gråvattentanken och upp via avloppet i tvättstället, diskhon eller duschen. Häller man ut potatisvatten eller pastavatten i diskhon så luktar det skit efter en dag eftersom det innehåller mycket näring som bakterierna gillar. Troligen har du som jag inga vattenlås på avloppen.
 

Gutta Perka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Kristianstad
Sv: Fläkt på toaletten?

Om du har kollat att toatanken är tät så kommer lukten från gråvattentanken och upp via avloppet i tvättstället, diskhon eller duschen. Häller man ut potatisvatten eller pastavatten i diskhon så luktar det skit efter en dag eftersom det innehåller mycket näring som bakterierna gillar. Troligen har du som jag inga vattenlås på avloppen.

Tackar - bra tips - ska kollas noga!
Kan det vara så tokigt att vattenlås saknas. När bilen rör sig pumpas ju i så fall luften (läs lukten) från spillvattnet aktivt runt. när vattnet gungar och skvalpar i spillvattentanken .....ja just sådan lukt...har hela tiden trott att det kom från skithuset!!!!

Trodde inte att det var så primitivt 1999!!!!
Milda makter.

Speciella vattenlås på husbilar? Bör väl vara något med en fjädrad typ "pinngpongboll" som låser baktrycket.

Bra och dåliga?
Någon insatt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fläkt på toaletten?

På min 1999 Flair bygde sjefen på SOG inn vatnlåser av egen konstruksjon, da jeg byttet til ny Flair i 2008 ble denne levert med samme type vatnlås som de som ble bygget i den gamle. Hver vatnlås bl laget av 4 rørvinkler og 3 rørstumper som ble presset sammen men ikke limt. Frysetester hadde vist at limt ville delene sprekke, men uten lim bare bli presset litt fra hverandre. Jeg gikk over alle en gang i året og presset de sammen, det ville ta for meg med ukentlig bruk hele året et par år før det ble lekkasje av frost. Gjorde ingen forsøk på å tømme vatnlåsene når vi tømte ferskvatn etter ukens tur.

Konstruksjonen var enkelt en lav U i en horisontal del av rørene fra hvert enkelt utslag - kjøk, bad og dusch.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt på toaletten?

Fördelen med raka rör i avloppen är ju att det rinner ner utan några hinder. I handfatet försvinner vattnet i en virvel och ett sluuurrp! Dessutom blir inget vatten stående i rören som kan frysa vid vinteravställning. Men sen är det det där med lukten. Efter att rengjort med hett vatten och maskindiskmedel har jag numera i 1dl såpa. Då luktar det inget så länge man står stilla men när man kör blidas tydligen undertryck i bilen och eventuyella dofter kommer fram om man glömmer sätta i propparna i diskho mm.
För övrigt, i SOG:en är visserligen fläkten bara igång när klaffen öppnas men det kan inte bli övertryck av jäsning i kassetten vid stängd klaff som sen måste ut vid öppnandet.
// Göte J
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Fläkt på toaletten?

Tackar - bra tips - ska kollas noga!
Kan det vara så tokigt att vattenlås saknas. När bilen rör sig pumpas ju i så fall luften (läs lukten) från spillvattnet aktivt runt. när vattnet gungar och skvalpar i spillvattentanken .....ja just sådan lukt...har hela tiden trott att det kom från skithuset!!!!

Trodde inte att det var så primitivt 1999!!!!
Milda makter.

Speciella vattenlås på husbilar? Bör väl vara något med en fjädrad typ "pinngpongboll" som låser baktrycket.

Bra och dåliga?
Någon insatt?

Det finns vattenlås att köpa som monteras direkt i avloppet i vasken. De hindrar utrinningen lite men hindrar definitivt lukt från septitank. Med SOG och efter att ha monterat vattenlås har vi aldrig avloppslukt i bilen.
ERIKPER
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fläkt på toaletten?

............................
För övrigt, i SOG:en är visserligen fläkten bara igång när klaffen öppnas men det kan inte bli övertryck av jäsning i kassetten vid stängd klaff som sen måste ut vid öppnandet.
// Göte J

Har man inte SOG har man en ventil i botten på kassetten som släpper ut övertrycket.
När SOG monteras skall man ta bort en lucka i kassetthållaren så att ventilen alltid är stängd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fläkt på toaletten?

Såg at det er C200, her sitter ventilen oppe på kasetten. På nyere SOG blir denne byttet ut med slangekoblingen for fläkten. Tidliger limte en denne ventilen og satte slangen på tømmerøret.
 
Toppen