• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Såg härom dagen en tråd om placering av inverter (detta forum) där invertern i fråga gick att fjärrstyra.

Är det vanligt med fjärrstyrning av invertrar?
Vilken modell/märke har du i så fall?

Kopplar ni Invertern mot husbilens 230V-nät, dvs vid bruk av invertern levererar den 230V till samtliga uttag (230V) i husbilen?
Hur har ni i så fall kopplat så invertern inte tar skada när ni kör på 230V från fasta nätet?

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

Hej!
Vi startar vår inverter med en knapp monterad vid originaldisplayen.
När invertern är igång har vi 220 i samtliga uttag i bilen. Invertern är en Waeco 2000 om jag minns rätt, vad gäller montering mm så kolla med Forsbergs som monterade våran.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

Tror att dom flesta större invertrarna har någon form av fjärrstyrning från en separat panel. Jag har precis monterat in en AEG SW1500 i bilen och den har en manöverpanel med display som även visar spänning och ström. Panelen har jag satt bredvid övriga kontrollpaneler som hör till bodelen.

Invertern är kopplad så att den använder bilens 230V nät för att mata uttagen runt om i bilen men inte kylskåp och elblock/laddare.
Inte så svårt att koppla in bara man kommer åt förgreningspunkten direkt efter bilens elintag.

Jag har kopplat så att direkt efter bilens inkommande el har jag satt en egen kopplingsdosa där obruten matning går direkt till kylskåpet och till elblocket men inte ut till uttagen. Det går däremot en matning till en vanlig infälld 230V väggbrytare (dubbeltrapp 100:) som växlar mellan denna matning och den som kommer från invertern. Utgående från strömställaren går sen till tillbaka och ut i slingan till alla vägguttag.
Inga problem att flippa på strömbrytaren för att växla mellan Inverter och elstolpe när båda är inkopplade.

På Inverterns plusmatning har jag även monterat en huvudströmställare för att förhindra att Invertern drar ur batteriet när den står uppställd. Både trappströmställaren och huvudbrytare är infällda och sitter diskret och lättåtkomligt till vid sittgruppen.

Det finns automatiska växlare av 230V att sätta i men jag vill gärna ha full koll på vilken ingång jag väljer. Kanske vill man stundvis ha mer kräm än vad stolpen kan leverera och då kan det vara bra att kunna växla över själv.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

Tack för detaljerad förklaring!

Finns inte risk att invertern tar skada om du hämtar ström från fast nät och har brytaren mot inverterns utgång (230V) stängd? Dvs att strömmen kan gå "bakvägen" in i inverterns utgång?

Mvh!
// Niklas

Tror att dom flesta större invertrarna har någon form av fjärrstyrning från en separat panel. Jag har precis monterat in en AEG SW1500 i bilen och den har en manöverpanel med display som även visar spänning och Strömgren. Panelen har jag satt bredvid övriga kontrollpaneler som hör till bodelen.

Invertern är kopplad så att den använder bilens 230V nät för att mata uttagen runt om i bilen men inte kylskåp och elblock/laddare.
Inte så svårt att koppla in bara man kommer åt förgreningspunkten direkt efter bilens elintag.

Jag har kopplat så att direkt efter bilens inkommande el har jag satt en egen kopplingsdosa där obruten matning går direkt till kylskåpet och till elblocket men inte ut till uttagen. Det går däremot en matning till en vanlig infälld 230V väggbrytare (dubbeltrapp 100:) som växlar mellan denna matning och den som kommer från invertern. Utgående från strömställaren går sen till tillbaka och ut i slingan till alla vägguttag.
Inga problem att flippa på strömbrytaren för att växla mellan Inverter och elstolpe när båda är inkopplade.

På Inverterns plusmatning har jag även monterat en huvudströmställare för att förhindra att Invertern drar ur batteriet när den står uppställd. Både trappströmställaren och huvudbrytare är infällda och sitter diskret och lättåtkomligt till vid sittgruppen.

Det finns automatiska växlare av 230V att sätta i men jag vill gärna ha full koll på vilken ingång jag väljer. Kanske vill man stundvis ha mer kräm än vad stolpen kan leverera och då kan det vara bra att kunna växla över själv.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

Nej eftersom strömställaren växlar mellan vilken ingång som skall gå vidare ut i bilen så finns det aldrig någon kontakt mellan landströmmen och Invertern.
Dom är helt separerade.
 

assa

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12556
Medlemskap
2021
Sv: Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

För dem som gillar att göra själv finns ett alternativ. jag använder en gammal UPS där batteriet var slut, nu använder jag bilens batteri. Har nu en helautomatisk inverter som startar så fort nätsladden kopplas bort, den är inte kopplad till bilens nät utan går till en skarvdosa med flera uttag som sitter på stolpen bakom förarstolen. Det fungerar utmärkt och var väääldigt billigt
God jul på er alla.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med fjärrstsart kopplad till 230V-nätet

För dem som gillar att göra själv finns ett alternativ. jag använder en gammal UPS där batteriet var slut, nu använder jag bilens batteri. Har nu en helautomatisk inverter som startar så fort nätsladden kopplas bort, den är inte kopplad till bilens nät utan går till en skarvdosa med flera uttag som sitter på stolpen bakom förarstolen. Det fungerar utmärkt och var väääldigt billigt
God jul på er alla.

Kolla noga så att husbilsbatteriet inte blir laddat med för hög spänning! Bytte till ett blybatteri i en ups som urspungligen var för någan annan typ av batteri och det slutade illa.
 
Toppen