• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat eller inte?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att byta bil,vad anser ni om Fiats robotlåda? skall man beställa med denna eller inte,åker ju mest långa sträckor så mycket växling blir det ju inte.
Vad jag förstår fungerar den inte som en vanlig automat,tacksam för synpunkter.
Den kostar ju i inköp samt några tusen i skatt också.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Automat eller inte?

Jag ville ha automatlåda (robotlåda) när jag köpte husbil. Nu blev det inte det utan vanlig manuell, men jag tycker det fungerar utmärkt. Saknar inte automaten faktiskt.

En robotlåda är en manuell låda, men kopplingen sköts med hydraulik - och automatiskt. Den har alltså ingen kopplingspedal.

// Fredrik W
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Automat eller inte?

Vi har inte någon "robot" låda utan en vanlig sådan och är mycket glada för det. Inte minst för lägre bränsleförbrukning som TS & skattemyndigheter ännu inte har fattat efter ETT HELT dj.... ÅR! Lika skönt i städer som på landsväg!
 
A

Anyone

Guest
Sv: Automat eller inte?

Ingen automat! Automatlådan (robotlådan) på de Fiat husbilar jag provat är inte som på en vanlig modern bil (med smidiga växlingar på någon tiondels sekund som inte ens märks) utan är snarare en automatiserad version av en manuell växling utförd på segast möjliga vis..
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Automat eller inte?

Något att tänka på är att inte ha för klen motor med automatlåda, tyckte vår nya på 130 hk var för lite så vi uppdaterade den till 150hk och fick en helt annan bil (3850kg) är säkert ännu jobbigare med tyngre bil.
Annars kommer jag aldrig mer köpa manuell varken husbil eller personbil.

/Pelle
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Vår første bobil var en -14 mod., 3500kg, 2.3 150HK med Comfort-Matic.

Har bestilt ny bobil, -17 mod., 4400kg, 2.3 180HK,med leveranse til påska 2017.
Var aldri tvil om at den også skulle ha Comfort-Matic.

Prøvde før kjøpet i 2014 også med manuell giring, men synes personlig at Comfort-Matic er mer behagelig til all slags kjøring.

Går man i den troen at Comfort-Matic skal fungere som en tradisjonell automat skjønner jeg at noen kan bli skuffet.
Men hvis man har "lest seg opp" på hvordan Comfort-Matic fungerer eller har teknisk forståelse, blir det lettere godta de små negative egenskapene som den har, i forhold til manuell giring.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Automat eller inte?

Dom som har robotlåda säger ja och dom som har manuell säger nej ja inte blir man klokare eller? Förslag provkör och känn hur den känns mot en normal automat som finns på personbilar. Och sen undersök hur verkstan uppfattar problematiken på lådkvaliten och om dom har mycket haverier. Men gå in på verkstan som jobbar med FIAT inte hos säljarna som inte har kollen. Sen är jag övertygad om att 150 hk motorn passar bra till robotlådan lagom 130 för klen tyvärr. Du får gärna ringa om du vill ha en djupare info. mvh
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Har kört en Hobby 75TL 2012:a, 5ton, 177hp, aut-låda (enkelkopplingslåda), 3-axl i 5 säsonger nu, totalt ca 3.900 mil. Har tidigare bara haft man vxl-lådor i husbilarna men kört/provat på andras (motsvarande).

Kan för egen del konstatera att den kompletta Fiat drivlinan (motor/vxl-låda) fungerar helt perfekt och som förväntat, bla hög körkomfort och lägre bränsleförbrukning än motsvarande HB med manuell låda. Växlingar sker omärkligt vid optimala varvtal under normal HB-körning, en husbil är ju ingen racerbil (inte ens en vanlig p-bil) så därför har jag svårt att förstå en del inlägg. Vad kan man förvänta sig av en automatlåda i en tung bil, utöver det man får ut av denna motor-/växellådskombination?

Det man kan uppmärksamma är att denna aut-låda lär sig föraren om denne kör konsekvent och förutsägbart, vid byte av förare med helt olika körstilar så kan det bli lite virrigt till en början (vid förarbyten).

Ser inget negativt med att robotlådan är en mekanisk växellåda som med växlingsrobotar samordnat styrs ihop med motorn from 2012 års modeller. Det var styrelektronik och samordning motor/vxl-låda inkl motorns "andning" som genomgripande uppdaterades till 2012. Mekaniska "automater" sitter fö numera i de flesta moderna personbilar och benämns då DSG- alt dubbelkopplingslådor = i princip samma koncept som vår robotlåda - av många skäl typ bränsleförbrukning, komfort, mm. I personbilssvären disk ju inte om det är automat eller inte inte ens bra eller dåligt (bortsett fr VW's tidigaste DSG-lådor).

Har också en Volvo V40cc 2014 (1,5 ton) med liknande aut-vxl-låda som inte är så olik att köra, bortsett från 3 ggr högre vikt för husbilen (5 ton). Upplever autolådor positivt, förr skulle det alltid bli 2 svarta sträck i asfalten men den typen av körning hör inte hemma i dagens trafik och allra minst då i en husbil enligt min uppfattning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Ja man kan ju välja mellan automat eller manuell när man köper en ny bil och det enkla förklaringen till det är väl att folk vill ha olika :D

Själv föredrar jag automat om jag kan välja men är nöjd med båda och skulle absolut inte välja bort en bil bara p.g.a. växellådan.
Vet dock inte om jag skulle lägga upp 20'+ för att få det på en ny bil. Det är en ganska dyr bekvämlighet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Manuell eller automat är helt personligt, jag har kört 30 000 mil med automat i både personbil och tunga fordon och aldrig förlikats med det, framför allt vid vinterkörning så för min del blir det ingen mer automat. Dessutom är det oerhört tråkigt att köra med (men det är också personligt)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Tack för era inlägg,det verkar vara delade meningar minst sagt,jag får nog provköra först, har aldrig kört bil med den typen av växellåda.
Enligt vissa kan krypkörning orsaka överhettning, kö på autobahn tex. vad säger ni?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automat eller inte?

Krypkjøring er et problem, men om en lar det bli en luke på et par billengder og kjører inn dette i lavest mulig fart før en stopper og lar det bli en luke så løser det seg. Det en må unngå er å regulere farten med bromsen. Ved lav fart vil bruk av bromsen føre til aktiv bruk av koplingen og med det varme.

Sikreste måte å drepe en robotkopling er å kjøre med venstre fot på bromsen og høyre på gassen, en typisk taxikusk med mange år automatlåda :D.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Automat eller inte?

Jag hade samma dilemma i höstas när vi skulle beställa ny bil.
Jag åkte och provkörde en likvärdig helintegrerad Rapido med robotlådan eftersom den enda liknande låda jag testat var i en gammal Mercedes kombi, och den var INTE imponerande. Denna var ju en helt annan grej, men den har väldigt lite med en konventionell automat att göra. Den växlar i sin egen takt, och det får man vänja sig vid. Dock kändes det som att man ganska fort vande sig och tyckte att det var helt ok. Det är ju trots allt en stor och tung bil man kör, ingen personbil. Den jag körde hade 150hk motor och var helt tom.
Eftersom jag är van vid en 3500kg bil med 160hk och manuell så kändes den VÄLDIGT trött. Blev dock ändå robotlåda, men med 180hk motor.
Har den uppvägd till 4400kg så jag tror det kommer att behövas.
Det är ju himla skönt med automat i köer o dyl, och jag inbillar mig att det höjer andrahandsvärdet eftersom väldigt många bilar säljs med robotlåda nu.
 

hymer 690

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10718
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Har haft 2 st Hymer den första med 150 hk motorn med robotlådan. Nackdelen med lådan var väldigt huggig på lägre växlar men helt okej efter 3 an. en till nackdel tyckte jag var att det vart aldrig någon handbroms på p. Nu har jag hymer 690 med aut 190 hk helt underbar aut mjuk o fin inga ryck man märker knappt när vxl går i plus att jag har p. Men även om fiats aut inte är perfekt så skulle jag fortfarande välja aut, hursomhelst.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Krypkjøring er et problem, men om en lar det bli en luke på et par billengder og kjører inn dette i lavest mulig fart før en stopper og lar det bli en luke så løser det seg. Det en må unngå er å regulere farten med bromsen. Ved lav fart vil bruk av bromsen føre til aktiv bruk av koplingen og med det varme.

Sikreste måte å drepe en robotkopling er å kjøre med venstre fot på bromsen og høyre på gassen, en typisk taxikusk med mange år automatlåda :D.

Dom nyare bilar jag kört stryper gasen så fort man rör bromsen. Jag har för vana att torka bromsarna efter tvätt och då är det en liten nackdel.
En bra varning vid krypkörning i backe är att hela backen ofta är insvept i en frän doft.
Har för mej att i alla fall tyngre bilar har temperaturvakt på kopplingen som varnar.
 
Toppen