• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat eller inte?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Dom nyare bilar jag kört stryper gasen så fort man rör bromsen. Jag har för vana att torka bromsarna efter tvätt och då är det en liten nackdel.
En bra varning vid krypkörning i backe är att hela backen ofta är insvept i en frän doft.
Har för mej att i alla fall tyngre bilar har temperaturvakt på kopplingen som varnar.

Så beter sig även många av dagens bilar med manuell vx-låda, prova att gasa/bromsa samtidigt så stryps bränslet. Dock inte ännu på "riktiga aut-lådor", vad jag vet.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automat eller inte?

Gå in och kolla på Automatlåda Fiat Fiatchassie sid.3 där finns bild på en havererad koppling den hade gått 998 mil nar lamellerna delade sig från lamellcentrum .
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Automat eller inte?

Har sagt det förut och säger det igen ang robotlådan:

Vi har en Comfortmatic som lådan heter. När man stannar så lägger man den i antingen i 1:an eller backen beroende på hur det lutar och givetvis drar man åt handbromsen.
Det är precis som man gör med en manuellt växlad bil. Lägger man den i neutral och stänger motorn piper det som bara den.
Jag tror att många gör en stor affär av denna växellåda. Det är ju en vanlig låda där koppling och växling sköts av små motorer. Vänsterfoten behövs inte.
Det går alldeles utmärkt att krypköra både bakåt och framåt. Inga som helst problem.
Skall man slita ner kopplingen är det bara att skippa bromsen och hålla bilen stilla i backen med gasen, men det är ju helt fel. Läs i instruktionsboken hur allt fungerar. Det är en jättebra växellösning, ångrar inte för en sekund att vi valde denna lösning. Bilen har gått ca 5000 mil utan några som helst problem. (4 ton bil och 3 liter 177 hk motor)
Vid körning i backiga landskap växlar jag helst manuellt så att motorn slipper segdra. Precis som man gör med vilken annan motor som helst. Du trampar ju inte gasen i botten i 6:an växel i 30. Då kan det gå riktigt illa misstänker jag. Tänk manuell låda när du kör och kör därefter och låt vänsterbenet vila. Kan inte bli bättre.

//Evanders
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Automat eller inte?

Hej,

Körde manuell låda 130 hk (2500mil) i 2 år utan problem, nu har vi 180hk automat (dock bara 50mil) inte bättre men behagligare.
Tycker att den fungerar väldigt bra, skulle inte välja manuell i dags läget igen.

// Per
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Inga problem att växla manuellt. Bara att gå ur autoläget. Den har även i autoläget automatik som känner att det lutar mot och då växlar den inte upp.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Automat eller inte?

Gå in och kolla på Automatlåda Fiat Fiatchassie sid.3 där finns bild på en havererad koppling den hade gått 998 mil nar lamellerna delade sig från lamellcentrum .

Dom flesta kopplingshaverier beror på fel mellan ratt o ryggstöd. Allt går att köra sönder om man bär sig dumt åt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Hur fungerar den att växla ned manuellt i brant nedförslut?

En bra metod är att redan före kraftiga nedförsbackar anpassa farten till den man vill ha i nedförsbacken (planerad körning).

Alternativt bromsa (bestämt!) ner farten så växlar Fiats Comf.Matic automatiskt ner, drivlinan söker sedan bibehålla den fart man kommit ner till, behöver man pga backen växla ner igen så bromsa på nytt (=ny nerväxling) till ny önskad lägre fart som då bibehålls och så fortsätter man! Det innebär att man inte behöver växla till manuellt läge för att motorbromsa mera, det sköts enklast/bäst med bromspedalen.

I branta varierande uppförsbackar kan man möjligen gå över till manuellt läge för växlingar. Annars bör man betr Fiats Comf.Matic (som i min 2012'a) trycka in en knapp på instrumentpanelen =läge avsett för körning i backig terräng, så sköter automaten mer av ev växlingsproblem i upp-/nerförsbackar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Automat eller inte?

Oljebyte skall ske var 24månad,hur lätt är det att byta olja.
Jag gör alltid all service själv(utom kamrem)
 
Toppen