• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begåvad mus?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

190 mil på två dagar är snabbt marscherat!
Har du trimmat motorn?

Så mycket?! Jag har faktiskt legat långa sträckor runt 120 km/tim, ibland upp till 130 km/tim på Gps:en och "Skorven" tycks gilla att bli lite genomblåst så den går mycket bättre nu. Eventuell avsaknad av lantbruksprodukter i soppan gör sitt till också. Redan i Danmark efter första tankningen kunde jag notera positiv respons från motorn. I sådana hiskliga farter så ökar förbrukningen upp emot 1,2 liter per mil så jag får kontakta mina verkstadsgubbar i Olhao när jag kommit dit.

Jappe
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Begåvad mus?

Vi tänkte att du måste ha fått raketer på bilen är varmt och soligt Olhao hoppas regnet är borta när du blåser förbi ST Pola:mcride::mcride:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Begåvad mus?

Tyvärr ska det regna även i Södra Frankrike idag och i morgon, enligt YR, men än skiner solen...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Jag krånglade mig förbi Lyon men tröttnade till slut på småvägarna i Rhonedalen så jag tog mig upp på motorvägen strax före Valence och blåste ner till Blanes (Costa Brava) i maklig takt, bara 100 - 110 km/tim och nu verkar förbrukningen ligga på det vanliga 1 lit/mil.

Jag har lite jobb ikväll med beställningar m.m. men det går lätt att fixa härifrån med hjälp av det utmärkta Telenor Frihet.

Jappe
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Begåvad mus?

Att jag kom såpass långt första dagen berodde på årstiden och min iGo Primo som fick någon sorts fnatt och hela tiden sade emot sig själv. "Ta till vänster" sade rösten samtidigt som pilen på skärmen visade till höger.

Jappe

Tror att den måste vara programmerad av min hustru (eller en annan kvinna):twitcy:
Det där med höger/vänster brukar vara en källa till överaskningar och omfall på våra resor:)

Må gött och trevlig resa
Jan-Åke
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Begåvad mus?

Hej på dig Kul att du har fått ressällskap på din resa mot varmare breddgrader,tänkte givetvis på din lille inneboende "MUSEN"..Såg att du ska rulla mot "Espana" igen ,men varför ska du upp över Pyreneerna när du kan ta tunneln från Pau in i Spanien ca 9,2 km lång sen på spanska sidan kanonfin väg söderut. Kör nu lungt med "kolpråmen" så kanske vi hörs nere "Espana". Ha nu en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR önskar vi dig och ditt "ressällskap" från oss Nyköpingsbor. Mao Lizzy och Ove.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Tack, desamma!

Musen har lämnat mig. Jag öppnade buren i ett förmodat lämpligt område för möss strax söder om Tarragona. Jag undrar hur den ska klara sig i den exotiska omgivningen. Kommer den överens med lokala spanska möss? Han/hon kanske koloniserar området och skapar en dynasti där. Jag har ingen aning. Någon som är kunnig i sådana här frågor kanske vet!?

"Kolpråmen" lämnade Blanes vid femtiden på morgonen i förrgår och "landade" i Olhâo, Portugal kl. 19:00 lokal tid. En lång resa på över 125 mil som bilen klarade med bravur.

bla.jpg

Bilen var inte ett dugg trött när vi kom fram men det var jag.

Tack för tipset om vägen från/till Pau!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Begåvad mus?

Du skulle åkt och lämnat musen i Pau, som tack för senast ;-)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Begåvad mus?

Brukar ta in veden på kvällarna och låta den ligga i garaget under natten för att bära in den under nästa dag för att tända en brasa. Så vad hände nu när jag lyfte ut vedpinne för vedpinne ur vedlåren? En söt liten vilsen skogsmus rörde sig med snabba rörelser längst ner och uppför kanterna på vedlåren och vips var den ute i vardagsrummet. Mysan, vår katt hittade sin ungdoms krafter men rände in i soffunderredet dit musen tagit sin tillflykt. Soppkvasten åkte fram och musen med och ut genom den öppna entre dörren for både katt och mus. Man får inte underskatta möss!

Ja vi åkte ju också genom Tunel de Somport som var bra och gratis men ack vad vägen ovanför vid passet Col de Somport var vacker och som vi kan rekommendera, om man har tid.

FELIZ NAVIDAD y PROSPERO AÑO NUEVO!
Fincan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Jag vet inte. För några år sedan klarade jag 1200 meter (A75 i Frankrike) men när jag lämnat Valencia i förrgår så hade jag känningar redan på 900 m.ö.h. När jag börjar sjunga och tralla och ha mig så tyder det på syrebrist i hjärnan så 1100 meter tål nog att fundera på.

Finns det ingen väg över Pyrenéerna som kunde passa mig? Högst 900 m.ö.h.!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

Jappe

PS. Olämpliga skämt om syrebrist i hjärnan undanbedes tacksamt! :D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Begåvad mus?

Jag vet inte. För några år sedan klarade jag 1200 meter (A75 i Frankrike) men när jag lämnat Valencia i förrgår så hade jag känningar redan på 900 m.ö.h. När jag börjar sjunga och tralla och ha mig så tyder det på syrebrist i hjärnan så 1100 meter tål nog att fundera på.

Finns det ingen väg över Pyrenéerna som kunde passa mig? Högst 900 m.ö.h.!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

Jappe

PS. Olämpliga skämt om syrebrist i hjärnan undanbedes tacksamt! :D

Lilla krokiga vägen från Roses är inte hög altitud.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Begåvad mus?

Den vägen har jag kört några gånger. Fin väg!

Jag tänkte närmast på en väg över Pyrenéerna längre västerut söder om Biscaya. Här någonstans:

bis.jpg

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Begåvad mus?

Den vägen har jag kört några gånger. Fin väg!

Jag tänkte närmast på en väg över Pyrenéerna längre västerut söder om Biscaya. Här någonstans:

Visa bilaga 119871

Jappe

Enda chansen om du vill slippa höjder är att köra Bilbao och hålla dig från bergsryggarna till Lugo, sen är det bara att bränna söderut. Tror du klarar dig under 500 mhöh hela vägen.
 
Toppen