• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Twin 640 SLX Platinum

F

F.d. 54192

Guest
Hej
Detta är min första post här på forumet.
Har planer på att importera en plåtis från Tyskland. Letade och letade och till slut har jag fastnat (kanske) för detta:
Adria Twin 640 SLX Platinum -Mod.2017- ab Apr. 2017 als Kastenwagen in Ratzeburg
Behöver synpunkter från er som har en sådan eller liknande. Är detta bra pris, erfarenheter av Citroen Jumper HDI samt alt annat jag borde tänka på i samband med import av en ny HB.
Tack på förhand.
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Är nog ett OK köp.
En nackdel är väl att det är nog ingen elpatron i pannan. Bara combi 4.
Cittran har väl kamkedja ett +.
Har själv en Adria Twin -14 med robotlådan, enda som jag inte är nöjd med är kylskåpet, effekten på det när det verkligen behövs. Skulle jag beställa en ny idag så hade jag valt kompressorskåp.
Har sett att det blir vanligare med Citroën som grundbil, pris leveransmöjlighet inte vet jag.
Du får nog betala den tyska momsen på 19% som du kan få tillbaks och betala 25 % svensk moms för att den är inte 6 mån/600 mil.
Är ändå bra mycket billigare än vad de tar här hemma.
Lycka till
Callee
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Har köpt en ny adria av Wohnmobilarena i bargenstedt utan att betala tysk moms för några år sedan. De kan jag rekommendera!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Nu har jag aldrig köpt någon sprillans bil i Tyskland och har dålig koll på handlarnas marginal på nybilar men 3% "rabatt" från riktprislistan verkar spontant vara lite tunt.
Det är en smidig affär för handlaren då han inte behöver ligga med bilen på lager eller ligga ute med några pengar. Han lär ju också slippa garantijobben då bilen lämnar landet.
Borde gå att få med även lite annan utrustning som handlaren kan sätta på eller skicka med. Exportregistrerad och klar vid hämtning utan några extrakostnader är väl en självklarhetsatt skriva med.

Eftersom det är en beställningsbil kan du ju maila till flera återförsäljare med en tydlig spec och be om pris.
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Ja, det var just sådant som jag undrade över. Finns det någon prutmån på nya bilar i form av pengar eller ev. tillbehör? Är ganska dålig på Tyska och enligt specen på just denna bil so ingår det mesta men det finns säkert saker som man kan ha eller borde ha. Som t ex elpatron som "callee" påpekade.
 
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Det här med momsen igen,
När det gäller nya bilar är alt klart för mig, men när det gäller beg. bilar, HB, och import som egenföretagare har jag hört olika versioner. Vissa seger att man betalar tyska momsen vid köp och sedan får pengarna tillbaka av handlaren i Tyskland när man registrerar bilen på företag i Sverige. Det innebär att man köpt bilen momsfritt. Kan det stämma, har hört detta från flera håll.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Läs först på transportstyrelsens hemsida.

Om du köper ny bil ska du betala moms i brukarlandet d v s sverige. Dock är det så att många handlare i tyskland inte säljer till privatpersoner utan moms eftersom om du inte betalar momsen i sverige blir handlaren skyldig tysk moms. Du får därför betala tysk moms som du får tillbaka när den svenska är betald. Detta innebär ju en risk och dessutom måste du ligga ute med mycket pengar. Därav att jag rekommenderade handlaren ovan eftersom de sålde en ny bil till mig utan att jag behövde betala tysk moms. Jag skickade ett bevis till de på den svenska momsinbetalningen efter att det var gjort.

Om du har ett företag som köper bilen så kommer de att sälja den utan tysk moms. Sedan är ju det svenska företget skyldigt att betala in svenska momsen då de sålt den.

De flesta beg bilar kan du nog inte Köpa utan moms. Tror det står mwst ausweisbar om det går.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54192

Guest
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

Läs först på transportstyrelsens hemsida.

Om du köper ny bil ska du betala moms i brukarlandet d v s sverige. Dock är det så att många handlare i tyskland inte säljer till privatpersoner utan moms eftersom om du inte betalar momsen i sverige blir handlaren skyldig tysk moms. Du får därför betala tysk moms som du får tillbaka när den svenska är betald. Detta innebär ju en risk och dessutom måste du ligga ute med mycket pengar. Därav att jag rekommenderade handlaren ovan eftersom de sålde en ny bil till mig utan att jag behövde betala tysk moms. Jag skickade ett bevis till de på den svenska momsinbetalningen efter att det var gjort.

Om du har ett företag som köper bilen så kommer de att sälja den utan tysk moms. Sedan är ju det svenska företget skyldigt att betala in svenska momsen då de sålt den.

De flesta beg bilar kan du nog inte Köpa utan moms. Tror det står mwst ausweisbar om det går.
Ja, som sagt, det här med nya bilar är klart för mig. Det finns många beg. bilar som säljs med "mwst ausweisbar" , vilket betyder att momsen är avdragsbar, om man registrerar bilen på företaget i Sverige. Enligt flera som jag pratat med so har de betalat den Tyska momsen vid köpet och sedan fått den tillbaka när de skickat bevis (kopia på reg. bevis) till handlaren där de köpt bilen. Det är det jag undrar om det är sant eller gör man någonting olagligt.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Adria Twin 640 SLX Platinum

En enkel fråga att få svar på, ring skatteupplysningen hos Skatteverket. Dom vet.
 
Toppen