• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

para kort och ca modul?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hämtat vår nya husbil idag i tyskland och det är en alden parabol med tv av samma märke med inbyggd mottagare. Hade beställt med ca modul för thor och kanal digital de ställde om den så det blev svenska och thor i stället för Astra hittade alla kanaler men stod kodad kanal kan det bero på att jag lånat med mig grannens kort för att testa måste jag kontakta kanal digital och para kort med modul eller vad gäller kan tillägga att texttv funka för svenska kanaler.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Jo kort och box/CA-modul måste paras, så ring och ge dem nummer på
kort och CA-modul så löser det sig.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Kolla noga att det är vad du köpt. I tyskland är det inte så vanligt med de kodningssystem (CA/modultyp) som finns i norden. Ibland kan man byta CA-modul, men har du betalt för det du säger så skall du ju ha det levererat också. Visst skall det paras ihop, men är det fel modul så hjälper det inte att du ringer CD när du är 100 mil bort. Kanske inte hela världen och förhoppningsvis har du gjort en bra affär på bilen ändå.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Behövs ingen ihopparning, däremot rätt typ av modul. Kontakta Alden. Sedan är deras kanallistor inte korrekta. Gör en kanalsökning när du hittat Thor. Tillbringade 1 timme med deras support (igen) förra veckan.

De erkänner att de inte informeras av satellitbolagen vid uppdateringar/förändringar.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: para kort och ca modul?

For Canal Digital trengs det en Conax CA modul, kort og modul trengs ikke paring. Første gangs bruk av et kort etter noen uker uten bruk kan ta en time mot en av de kodede kanalene før kortet er oppdatert. Oppdatering skjer syklisk, og det eneste support hos CD gjør når en kontakter de om et kort som ikke funker er å tvinge gjennom en oppdatering utenom tur.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Kollar man på supporten på Cmore skriver de på frågor så här:
nu skicka nya uppdateringar och aktivera pairing till ditt programkort dygnet runt. Detta gör du enkelt ... "Link" följt av mellanslag och numret på ditt programkort. Du får svar via SMS direkt när uppdateringen är klar....
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Har inte parat några kort/moduler någonsin med Canal Digital. Pratade med deras support förra veckan i samband med snack med Alden och deras felaktiga kanallistor och CanalDigital bekräftade att ingen parning behövs.

Däremot rekommenderar Alden TechniCrypt CX CA-modul från Technisat.de. Finns att köpa i Sverige också.

Med denna modul och med nysökta kanallistor när man väl funnit Thor fungerar CanalDigitals vanliga betalkanaler för mig med Alden Obrital med Aldens HD-box.

Anders
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Man skall nog bara vara beredd på att CD säger att dom parar ihop (även om dom inte gör det i praktiken). Om/när dom börjar göra det så är det inte säkert att alla lösningar som fungerar idag kommer att göra det framöver.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: para kort och ca modul?

Orginal Conax modul hadde ikke elektronisk tilgjengelig*serienummer, selv den siste modulen jeg hadde tilbød ikke dette*som en del av kodingen. Kodingsdata som sendes ut er*en datablokk for hvert kort, og denne leser mottageren ned og skriver til kortet. Datablokken er kodet*med kortets nøkkel, dekodet låser datablokken de kanaler som ligger i kortets abonnement.

Uten å gå i detaljer så inneholder datablokken den aktuelle dekodings nøkkelen for hver programgruppe. Mangler koden eller den ikke passer gis melding til mottakeren om at det er en kodet kanal og kan ikke dekodes. Når koden passer dekodes datastrømmen og gis videre til mottakeren.*
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Man skall nog bara vara beredd på att CD säger att dom parar ihop (även om dom inte gör det i praktiken). Om/när dom börjar göra det så är det inte säkert att alla lösningar som fungerar idag kommer att göra det framöver.

Dom säger att dom inte parar ihop, på en direkt fråga.

Anders
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Tydligen svårt att få fram vad de gör och och inte gör, det kanske är som någon antyder, ett syfte med det.
Letar man vidare så står det på andra ställen på nätet", Canal Digital kör kort och box koppling, i ett system utformat av Conax, de pratar om något som kallas pairingkodning. De "pairar" kortets serienummer med boxens serienummer. denna pairingkoppling sker via deras CA-system och vidare till Conax.
Den som lever får se, kanske ett system under utveckling, närmar sig Viasat!??
Bengt
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Jag har en Strong och en TechniCrypt modul, Strong har jag inte fått att fungera, måste paras enl. Satellitproffsen.
TechniCrypt fungerar utan parning.
Däremot så uppdateras inte programkortet i TechniCrypt.
Med ett visst tidsintervall uppdateras kortet, för att få det att fungera igen så har jag med mig hemmaboxen som går på 12 volt. Sätter i kortet en liten stund sen fungerar det i TechniCrypt igen.
Kan det vara så att en parad Strong modul kan uppdatera programkortet?

IMG_1640.JPG
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Jag får ringa kanal digital köpte bilen på rc celle de säljer många bilar till sverige och de funkar alltid med den utrustning och modul jag har men nu gick det inte vi hade kortet i ca 30 min menar ni att det kan löna sig att låta det sitta i en timme?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Deltacam twin från unicom heter min modul jag fått med? Behöver den bytas ut?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Mitt Technicrypt kort fungerar utan problem med Canal Digital och Alden utan inblandning av boxen hemmavid eller kommunikation med CD. Dock inte utan kanalsökning och förstås val av rätt kanal. De flesta kanaler finns på flera ställen i kanallistan.

Anders
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: para kort och ca modul?

Första gången man startar måste man ju veta att man har signal från Thor. Lite svårt att veta att man är rätt men det skall nog finnas några frikanaler, tex någon norsk bibelkanal och någon rysk kanal om jag minns rätt. Kortet kan ju inte få "klarsignal" om inte en Canaldigitalkanal är vald, men först måste man veta att man är på Thor. Har man otur så kan man lika gärna hamna på en närliggande satellit, så det är bäst att kolla att man får en öppen kanal först.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Vet att jag har thor och får in alla kanal i listan och texttv funkar men står kodad kanal.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Ingen med mera förslag har jag rätt modul? Hur länge ska kortet sitta i första gången och den stora frågan paras grejerna eller inte ?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: para kort och ca modul?

Lyfter denna tråd igen bilen inställd för vintern men ingen med flera idéer en del säger det ska paras andra inte vad gäller. Om texttv funkar säger det mig något?
 
Toppen