• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta värmesystemet med kylartätning!!

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Kan man täta vattenläckage från värmesystemet med kylartätning?
I detta fallet en husbil från 2008 med Alde panna (3010) och golvvärme.
Det försvinner uppskattningsvis 2-4 dl/månad, framförallt när husbilen används.
Vad kan ta skada med kylartätning, klarar cirkulationspumpen det?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Är du säker på att det läcker? Om du nyligen bytt glykol eller har dåligt luftat så går det åt glykol. När min bil var ny fyllde jag på nästan en liter de första månaderna. Naturligt nog behövde jag bara fylla på vid användning av värmen. Nu går det inte åt något.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Jag har samma system och behöver fylla vatten på lite då och då när nivån i expansionskärlet sjunker. Vattnet avdunstar nämligen eftersom det är ett öppet system, till skillnad från de slutna system som finns i våra bilar. I ett slutet system skapas ett övertryck som förhindrar att vätskan kommer i kokning förrän en bra bit över när det kokar i en gryta.
Kolla därför först så att du inte har någon läcka. Därefter kan du fylla på vatten i expansionskärlet till rätt nivå. Glykolen avdunstar inte så det behövs ingen extra glykol. Förutsatt att det inte handlar om ett läckage.
EssoJ
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Det bästa är nog att hitta läckan och fixa. I min bil började nivån sjunka för 2 månader sedan. Jag letade igenom hela systemet felrea gånger men kunde inte se var. Förra veckan hittade vi läckan och så här hade ett litet läckage påverkat ett rör på mindre än två månader. Jag vet at det inte gick att se någon anvisning förra gången jag sökte igenom men nu gick den inte att missa... Glykol och luft korroderar tydligen metallen brutalt! Nu är delen och glykolen bytt och allt är happy men det var lite stressigt en stund innan det blev fixat då jag inte var säker på om röret skulle skjuta eller ej...
 

Bilagor

  • IMG_0215.JPG
    IMG_0215.JPG
    1,6 MB · Visningar: 23

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Oklart. När jag köpte bilen i våras så fanns kvitto på byte av glykol men den spexade ej vilken (bil eller bo). Under året har jag fixat och trixat med bilen men denna hade jag ej bytt, fören nu... Nu är dock hela systemet genomgänget och vi (verkstaden) har ej kunnat hitta några andra anvisningar och inuti röret var det också fläckfritt så? Möjligen har det varit gammal glykol med dåliga antikorroderande egenskaper men det tog fart först när den hamnade på utsidan och fick kontakt med luft i obegränsad mängd.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Det är min grannes husbil som han haft ett halvt år.
Det finns inget synligt läckage. Hur kollar man läckage från golvvärmeslingan?
Kan man tömma systemer och provtrycka för att ev. höra var/om det pyser ut luft?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

All form av vattenläckor skall aldrig "repareras" med kylartätning om det inte är ett riktigt krisläge , bättre att spendera några timmar åt seriös undersökning och därefter göra ordentliga reparationer, jag för rysningar av slika mirakelmediciner :):):):):) endast till för de verkliga amatörerna :twitcy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Som sagt tidigare, lokalisera läckaget.

Kylarcement arbetar kemiskt och kan fungera hjälpligt på ett trasigt rör eller kylare men inte tex täta en slanganslutning till ett rör visats i tråden.

Finns det luft i systemet kommer kylarcementet att täta även det och då kan man få andra effekter tex sämre värme.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Skall man vara riktigt rädd om värmesystemet skall man använda "batterivatten" (destillerat eller avjoniserat vatten). Då undviker man galvaniska strömmar som fräter på de minst ädla metallerna i systemet.
Jag funderar på att hänga ned en offeranod (Zink) i expansionskärlet och jorda den i pannan. Det gör ju ingen skada men kanske gör nytta??
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Helt fel med destillerat vatten i värmesystem. Destillerat vatten är ett av de mest aggresiva och korrosionsdrivande man kan ha.
Samma sak om du byter vatten i värmesystem ofta. Färskt vatten korroderar rör tills det inte finns några ämnen kvar som kan skapa korrosion. Sedan blir vattnet dött. Det är däför det går bra med oskyddde järnrör i värmesystem men de rostar bort direkt i tappvattensystem.

Om du hänger zink (offeranod) i ett rörsystem där det finns aluminiumdelar som det gör i mitt system så försvinner aluminiumen direkt.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Helt fel med destillerat vatten i värmesystem. Destillerat vatten är ett av de mest aggresiva och korrosionsdrivande man kan ha.
Samma sak om du byter vatten i värmesystem ofta. Färskt vatten korroderar rör tills det inte finns några ämnen kvar som kan skapa korrosion. Sedan blir vattnet dött. Det är däför det går bra med oskyddde järnrör i värmesystem men de rostar bort direkt i tappvattensystem.

Om du hänger zink (offeranod) i ett rörsystem där det finns aluminiumdelar som det gör i mitt system så försvinner aluminiumen direkt.

Saxat från div källor på Internet:
"Blanda helst glykolen med vatten som är destillerat. Då tillförs inga salter, kalk eller klor i systemet."

""Blanda alltid glykolen med så bra vatten som möjligt. Destillerat vatten är att föredra då tillförs inte salter, kalk, klor och survatten i systemet"

"Folk tycker att jag är överpedantisk när jag blandar glykolen med destillerat vatten. På så sätt tillför jag inte salter, kalk, klor och survatten i systemet."

"Normal, Standard non distilled water contains Dissolved solids of different elements: Calcium, Sodium Magnesium etc in different concentrations. These will tend to precipitate and deposit on hot surfaces. They are the cause of radiator and engine block passages getting blocked... this is apart from the corrosions due to the presence of, mainly, dissolved Oxygen in the water.
Using distilled water will 1st eliminate most of the dissolved solids, thus reducing the blocking by deposits formation. This is good at first consideration."

Distilled water is preferable to tap water for use in automotive cooling systems. The minerals and ions typically found in tap water can be corrosive to internal engine components, and can cause a faster depletion of the anti-corrosion additives found in most antifreeze formulations.[4]" (Wikipedia)
+ många fler

Vad gäller offeranod har du rätt, man skall nog välja magnesium istället för zink eftersom den har lägre potential än aluminium.

.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Min granne har en polar husvangn från 1978 ,fick en vattenläcka i cirkelations pumpen 220v det blev 220volt i hela chassit ,bara tur att ingen skadades , ps jag har alltid haft destillerat vatten i mina gammelbilar, sen tidigt 70 tal har heller inte haft rostigt kylvatten ,mvh håkan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Täta värmesystemet med kylartätning!!

Helt fel med destillerat vatten i värmesystem. Destillerat vatten är ett av de mest aggresiva och korrosionsdrivande man kan ha.
Samma sak om du byter vatten i värmesystem ofta. Färskt vatten korroderar rör tills det inte finns några ämnen kvar som kan skapa korrosion. Sedan blir vattnet dött. Det är däför det går bra med oskyddde järnrör i värmesystem men de rostar bort direkt i tappvattensystem.

Om du hänger zink (offeranod) i ett rörsystem där det finns aluminiumdelar som det gör i mitt system så försvinner aluminiumen direkt.

Ja, det syret i vattnet som måste bort, avjoniserat vatten är bättre att använda.
 
Toppen