• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som inte flyr vintern

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej alla HBK:are ! Tänkte försöka med en ny tråd, har under en tid läst och fascinerats av trådar som "nu rullar vi igen" och "vi som flyr vintern" av Marianne & Ranko samt Bengtic och även andra reseberättelser med härliga berättelser och fina bilder

Men nu tänkte jag se om det finns intresse att berätta vad vi alla HBK:are som inte flyr vintern sysslar med under den kalla och mörka perioden av året

Jag kan försöka berätta lite vad jag och kära hustrun ägnar oss, åt förutom barn & barnbarn försöker vi hålla igång kroppen på olika sätt, lite Gym, stavgång vattengympa m.m. Har även "pulat" lite med HB:n bl.a. bytt fjäderben och funderar på solpanel av något slag, har hittat en del på "amazon.de"

Vi drömmer om kommande sommar ev. bär det av till Norge detta vackra land, sedan läser vi en hel del, själv håller jag på med Hjorth & Rosenfeldts trilogi som handlar om "Riksmordkommisionen" samt Sebastian Bergman (Psykolog och profilerare) riktigt spännande

Så om det finns intresse skriv och berätta från "Ordförande Edström" i norr till "Webb-Gunnar" i söder, ser fram med spänning

"Pensionärshulliganerna" har intagit gymmet så svetten pärlar
DSC_0029.JPG


Det är inte dumt med värmande brasa heller
DSC_0031.JPG

Ha det bra var Ni än befinner Er önskar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Vi som inte flyr vintern

Vi gör ungefär som ni. Husbilen står fint i varmgarage och vinterlivet pendlar mellan lägenhet och stugan på landet. På landet är det mysigt så här års med alla ljus och brasan som sprakar. Och att vara utan barnbarnen kommer inte på frågan. I januari, februari blir det några veckor på GC. När vi kommer hem väntar våren och nya äventyr med husbilen. Men inget slår brasans sprakande när snön yr utanför knuten. (Låter som julsång med Dean Martin). Men vi trivs i Sverige så här års.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte flyr vintern

Varje år vid den här tiden så dyker samma tanke upp i mitt huvud. " TÄNK OM MAN ÄNDÅ VORE EN BJÖRN"! ???
Jo, men tänk att medan det är fint på hösten så lufsar man omkring och vräker i sig allt möjligt gott och blir rund och fet. Sen när det blir regn rusk och kallt då kryper man in i det varma idet och bara sover. Fram till våren när solen värmer så det blir skönt i luften, då kryper man fram, ruskar på sig och slår en drill. Sen är man igång igen. Äter och mår bra!!
//Göte J
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte flyr vintern

Varje år vid den här tiden så dyker samma tanke upp i mitt huvud. " TÄNK OM MAN ÄNDÅ VORE EN BJÖRN"! ???
Jo, men tänk att medan det är fint på hösten så lufsar man omkring och vräker i sig allt möjligt gott och blir rund och fet. Sen när det blir regn rusk och kallt då kryper man in i det varma idet och bara sover. Fram till våren när solen värmer så det blir skönt i luften, då kryper man fram, ruskar på sig och slår en drill. Sen är man igång igen. Äter och mår bra!!
//Göte J

I ärlighetens namn, det är så vi gör. När vi ätit upp oss på hösten, tar vi HB,n drar iväg på helgerna och åker lite skidor o myser i bilen, Fram på vårkanten pinkar vi för sista gången i skogen sen blir det mer ordnade förhållande på ställplatser o campingar. Du måste hålla med om att det finns en viss likhet.
Ha de gott !!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Här i Skåne "äger" man golfbanorna den här tiden. Inga köer, behöver knappt boka, banorna är för det mesta jättefina, solen skiner ofta.......
Kanske blir det en resa med flyg till värmen längre fram?
Hb väntar på våren, lackförseglad och fin.
Få se om vi klarar oss utan snö, ställer bara till problem så här långt söderut, passar mycket bättre norrut där den får ligga kvar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte flyr vintern

Här i Skåne "äger" man golfbanorna den här tiden. Inga köer, behöver knappt boka, banorna är för det mesta jättefina, solen skiner ofta.......
Kanske blir det en resa med flyg till värmen längre fram?
Hb väntar på våren, lackförseglad och fin.
Få se om vi klarar oss utan snö, ställer bara till problem så här långt söderut, passar mycket bättre norrut där den får ligga kvar.

Håller väl med att snön gör sig bäst här uppe. När vi åker "hem" som vi gör ibland blir det för att spela lite golf och hälsa på släkt. Är lite jobbigt att åka härifrån fint vinterväder till gråmulet Skåne, men visst lockar en golfrunda. Har också funderingarna på att fixa bilen till våren. Vilken typ av lackförsegling gjorde du och vad kostade det? Ursäkta om det inte hör till tråden.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Håller väl med att snön gör sig bäst här uppe. När vi åker "hem" som vi gör ibland blir det för att spela lite golf och hälsa på släkt. Är lite jobbigt att åka härifrån fint vinterväder till gråmulet Skåne, men visst lockar en golfrunda. Har också funderingarna på att fixa bilen till våren. Vilken typ av lackförsegling gjorde du och vad kostade det? Ursäkta om det inte hör till tråden.

DiamondBrite i Trelleborg. 7000:-, 7,5 m bil utom taket.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

God kväll Marianne & Ranko och alla andra !

Här kommer en fin vinterbild visserligen tagen för några år sedan, jag har för mig att det är vid en gammal "Flottbro" i närheten av Gagnef i Dalarna

I alla fall en vinteridyll
PC040002.JPG

Ha det bra i solen i SPA..nien och på alla andra ställen hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte flyr vintern

Håll till godo, tagna i november i år. Stugan hemma, fjällvägen mot Högfjällshotellet (sett uppifrån, skymtar Gammelgården till vänster) i Sälen och en bild upp i vår skidbacke. I detta fina vinterlandskap bor vi och vi är inte alls avundsjuka på er.
Ha de gott!!
 

Bilagor

  • 2016-11-10 09.51.41.jpg
    2016-11-10 09.51.41.jpg
    2,4 MB · Visningar: 9
  • 2016-11-12 11.01.46.jpg
    2016-11-12 11.01.46.jpg
    4,1 MB · Visningar: 7
  • 2016-11-13 12.28.35.jpg
    2016-11-13 12.28.35.jpg
    3,9 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Jag köpte en begagnad husbil i början av oktober för att använda året runt, i huvudsak inom Skandinavien och Finland. Numera halvtidspensionär med fotografering som halvtidshobby och oavsett årstid lockar allt norr om Dalälven mest - glest och fritt :)

En bild från en "ställplats" långt upp på älvdalsskogarna i nordvästra Dalarna i början av november. En vinternatt helt utan trafik och närmaste granne hittade jag dagen efter i en koja 5 km norrut. Knackade på och fick en kopp kaffe och lite skogsskvaller till livs.

elobe_679478-640x426.jpg


En lärorik första tur. Läs mer: Första vinterturen...

PS. Har luffat och sovit i personbilen tidigare med dålig sömn som nackdel - ingen höjdare för trafiksäkerheten alltså. Därför husbil denna vinter. DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

Frudden

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Varje år vid den här tiden så dyker samma tanke upp i mitt huvud. " TÄNK OM MAN ÄNDÅ VORE EN BJÖRN"! ???
Jo, men tänk att medan det är fint på hösten så lufsar man omkring och vräker i sig allt möjligt gott och blir rund och fet.
Rund och fet: *Check*

Fram till våren när solen värmer så det blir skönt i luften, då kryper man fram, ruskar på sig och slår en drill. Sen är man igång igen. Äter och mår bra!!
Och smal är man också!

Jag är på, helt klart! :)

// Fredrik W
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Vi som inte flyr vintern

Läser en rad "flyttfågelbloggar" och tänker att där borde jag vara. Samtidigt är det otänkbart att vara borta från barn och barnbarn i jul. Vissa ställer bilen och flyger hem över julen, en bra lösning. Hellre får bilen stå under vintern så man kan dra till riktig värme när vintern är som värst. Någon vintercampare blir jag nog aldrig, men jag läser gärna era bloggar och tittar på bilderna. Nord-Norge, Tröndelag och Tyrolen är favoritresmål. Bäst på vår sommar och höst. Island lockar också.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hej alla HBK:are ! Nu har vi fått snö i våra hemtrakter (Kungsör) men den är blöööt och den är tuuung att skotta, så jag tänkte att Du Ranko och alla andra i sydliga breddgrader kan väl ta en skyffel och gå ner på strande och ta några spadtag i den bara som sympati hi hi

Men ska sanningen fram så är man väl liiite avis på Er i syden , men man får göra som i låten "Tänd ett ljus och låt det brinna låt aldrig hoppet försvinna"
det kommer ljusare tider, vintersolståndet närmar sig

Lite fåglar är alltid trevligt att beskåda

DSC_0032.JPG

I väntan på våren, ta vara på Er var ni än befinner Er hälsar

Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte flyr vintern

Om sanningen ska fram så är det inte så varmt här nere heller. I solen kan det bli över 20°C, men i vinden är det bara dunjacka som gäller. Ha förtröstan, det är bara 11 dagar kvar sen återvänder ljuset tillbaka, mer och mer för varje dag.

Ja, jag grävde ett stort hål i sanden i morse för att visa min solidaritet med Hasse & Ingegerd och det enda som hände var att väcka till liv ischiasnerven. Nej, nu grävs det inte mer, jag skickar varma hälsningar i fortsättningen :twitcy:
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Jag menade inte att Du skulle gräva hela solkusten :msn_sun:
Akta ryggen, kära hustrun går här hemma med ryggbesvär, har fått smörjelse med Aloera Heat av undertecknad och det verkar hjälpa
Hälsningar Hasse & Ingegerd
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte flyr vintern

Man måste väl inte "fly" till eller från någonting men vi är ju alla olika och unika - dvs helt upp till var och en! Vi är ett nutida oberoende pensionärspar med 4 vuxna barn och 6 barnbarn inom 4 mils radie. Vi utnyttjar vår tid enligt eget tyckande och ”normalt utan yttre måsten”. Vi trivs utmärkt med vårt svenska samhälle och med västkustens klimat med milda, korta vintrar och nästan garanterat snöfritt. Vi har tidigare boendeerfarenheter från Norrköping, Eskilstuna, Hallsberg, Nynäshamn och var nära att flytta till Luleå men det passade oss inte alls då under vår seglarperiod!

Husbilen använder vi främst under april/maj resp sept/okt för 4-veckorsresor ut i Europa, besöker då länder där vi enkelt kan göra oss förstådda med Sve, Ty, Eng. Syftet med våra ”långresor” är att uppleva människor och platser som vi trivs/trivts med, inte enbart parkera och hasta vidare. Vi förlänger vår och höst med dessa husbilsresor, under sommarperioden kan vi inte tänka oss att lämna Sverige. Hemma far vi ibland ut med HB’n i naturen (gärna campingar) för bad och besök, håller oss då helst geografiskt söder om Göta älv.

Tack vare att vi har en fantastisk och varierande natur redan vid husknuten, så nyttjar vi inte HB’n fullt ut under sommaren, då blir allt göra/uppleva spontant dag för dag och utan måsten - husbilen är ett guldkantat hjälpmedel men inget självändamål som alltid måste nyttjas!
Här hemma står nu HB-n invintrad på garageplan under sitt Julatäcke nära entren, från huset reglerar vi individuellt start/stopp av batteriladdare, avfuktare och ev värme vid behov.

Under vintern förbereder vi nästa års HB-säsong, fysiskt underhåll av oss själva promenader, ”hemmagym”/motionscykel och gångband med fin utsikt i flera väderstreck med skog, fåglar/holkar och annat mest rådjur. Vid matbordet förbereder och planerar vi nästa års vår- och höstresor, besiktning och ev service av HB-n, samtidigt som vi blickar ut mot Donsö och båttrafiken in mot Göteborg (när löven nu fallit). Är det kulet och tråkigt väder eldar vi i braskaminen, tar en skvätt vin medhavt från resorna med vilket man får lite ”invändig sol”.

Nyindraget fibernät >100Mb (loggar fn 135Mb), ställer krav på tid men skapar också nya möjligheter med datatjänster och bidrar starkt till trivseln under vinterperioden … Har ex avslutat pren på GP’s papperstidning med besparing 3.700:-, sagt upp Telias ADSL och vår fasta telefon. Skaffat ny Samsungplatta 9,7” och 2 nya S7 Edge mobiler, allt funkar nu kanon tillsammans med våra 3 PC (med win10). PC- och mobilköret med många program i ”molnet” kräver lugn, gott om tid, intresse och tålamod – dvs en perfekt vintersysselsättning om man till äventyrs skulle sakna sysselsättning!

Till kommande helger träffar vi våra barn med familjer, julen blir numera inte så häftig med drivor av julklappar. Enligt våra barns önskemål nöjer vi oss med att var och en köper två julklappar (a’ 50:-/st)/person och spelar om dessa på julafton - detta förutom mat och vanliga julceremonier förstås, i år firar vi julen hos vår yngste son på Vässingsö längst ute på Onsalaudden!
 

Bilagor

  • IMG_1665.JPG
    IMG_1665.JPG
    542,7 KB · Visningar: 13
Toppen