• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som inte flyr vintern

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hej i denna vackra vinterdag ! Tänkte berätta om en liten aktivitet med ett av barnen samt barnbarnen, vi besökte "Miniateur Kingdom" ett projekt i lilla Kungsör där man är i färd med att bygga Sverige i miniatyr med modelltåg och modellbilar till och med dansande minimänniskor i Dalhalla, man har hittills hunnit med från Kiruna i norr till Bergslagen i söder och fortsätter nu med Stockholm och västerut samt söderut, det finns en hemsida miniateurkingdom.se som är under uppbyggnad

Mycket nöje hälsar Hasse & Ingeggerd

LKAB Kiruna
DSC_0005.JPG
Ordförande Edströms riviera
Piteå havsbad
DSC_0014.JPG

Årskutan med kabinbanan
DSC_0013.JPG
En del av Högakustenbron
samt sjöbodarna i Hudiksvall
DSC_0008.JPG
Gävle med den enda julbocken
som överlevt julen
DSC_0011.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte flyr vintern

Du Hans-Yngve ÄR nu riktigt duktig på att lägga in bilder & text på forumet! Grattis, det bevisar att även "äldre" rävar kan hänga med den snabba datoriseringen i samhället. Bra gjort!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hej Los Suecos! Då har ni i stort sett samma temperaturer som vi har hemma hos oss straxt söder om Göteborg utmed kusten då. Här har vi tack och lov ingen snö i sikte, däremot har vi stundvis under dagen haft tät dimma. Skulle olyckan vara framme med framtida snöfall, har vi i alla fall en snöslunga i beredskap, bara använd under 2 av de 14 vintrar där vi bor fn.

Lider inte av vårt "vinterväder" och uppskattar verkligen att ha förmånen att få vara hemma under den här årstiden. Inga problem med sysselsättning, gott om utrymme, div hobbys och tillgång till "allt som vi är vana med"! Kanske är vi inga riktiga husbilister, eftersom vi inte klarar längre sammanhängande perioder i husbilen än ca 4 veckor - men vi är alla olika och ofta med divergerande syn på hur vi kan/vill utnyttja vår "jordetid" ... !

Ser med tillförsikt fram mot den kommande nordeuropeiska sommaren och då speciellt den svenska! Husbilen mår ju inte precis illa där den står här bredvid huset;
 

Bilagor

  • IMG_1660.JPG
    IMG_1660.JPG
    606,4 KB · Visningar: 9

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hejsan alla HBK:are ! Tänkte försöka ruska liv i tråden, var ute på en promenad i det gnistrande vintervädret med sol från klarblå himmel i omgivningen i dag
Och hamnade då vid ett ställe som kallas "Dammen" och är egentligen en bäckravin där vi har fått en ny bro över ravinen där trafiken nu kan flyta obehindrat, bredvid den nya har vi en gammal stenbro sedan tror jag slutet på 1700 talet ev. början på 1800 talet där bland annat Karl XI red över vid något av sina besök i Kungsör som också har haft två "Kungsgårdar" där kungarna förr övernattade samt åt mat och inkvarterade sitt följe under "Eriksgator" och andra besök
DSC_0018.JPG DSC_0019.JPG



Passade även på att besöka husbilen, och döm om min förvåning när den ville iväg, men den fick stilla sig, nog för att det rycker i "campingtarmen" och man längtar ut


DSC_0020.JPG

Ha det bra där ute vart Ni än befinner Er hälsar
Hasse & Ingegerd
 

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte flyr vintern

Det var en fin vinterbild du bjöd på. Jag älskar snö och vinter med skidåkning och när jag ser hästen med släden minns jag tillbaka på tiden när jag själv satt i en släde bakom hästen. Jag är så gammal att jag i unga år körde med häst i skogen och släpade timmer.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

En vinterbild från veckans lilla 2-dagarsutflykt till Norra Mora Vildmark. -10 till -15 med en isande kall frisk nordlig vind.

En morgon var riktigt vacker...

IMG_1152-640x426.jpg

Soluppgång över Våmhuskölen​
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hej i våren ! Vet inte om man törs skriva i tråden när man har flytt vår/vintern och dessutom utan HB:n men icke desto mindre en veckas skön vistelse på Teneriffa samt La Gomera
Det hampade sig så att vi tyckte att dessa öar lämpade sig att fira kära hustrun som hade jämn födelsedag och vädret var alldeles strålande, till och med badvarmt i Atlanten

DSC_0041.JPG
Vulkanen Teide 3718 m ö h
DSC_0025.JPG
Linbanan sista biten upp
DSC_0028.JPG
Lavasten i märkliga former
DSC_0048.JPG
Blomning på La Gomera
DSC_0049.JPG
Mera La Gomera (Fetknopp)

Det finns en hel del att berätta om dess vackra öar men jag stannar här och önskar Er alla en fin vår och sommar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hej Hasse!
Tack för all support under vår övervintring, det har varit många trevliga inlägg som värmde i kyliga Spanien. Om 349 dagar fyller du också jämnt och då ska vi gratta dig oavsett var du befinner oss. Njut av värmen på öarna och ta värmen med dig till oss.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

IMG_1255-640x360.jpg

Klicka här för en rövarhistoria... Myteri...

Första vintern med första husbilen...

I september i fjol vaknade mitt intresse för husbilar eftersom jag tröttnat på att kajka runt i bäddbar personbil i sökandet efter intressanta fotomotiv och -platser.

I början på oktober hittade jag en lämplig husbil med bäddad säng att bara lägga sig i och sova närhelst tröttheten drog in. Det blev en Bürstner t604 från 1999 med ca 8500 mil på bena samt utrustad med AC i bodelen och vinterutrustad med gråtanksvärne och golvvärmefolie (allt 230V).

En singelbil gjord för två kort sagt :)

Blev aningen förundrad över vem fan är det som köper en husbil för en halv mille+ och bara kör knappt 500 mil per år....?

Nåväl denna vinter, från oktober till april, har jag kört drygt 1500 mil i södra Norrland och hela Svealand, med ett par svängar in i Norge, och lärt mig massor om hur husbilen fungerar vintertid.

Lärdomar
1. En P11a räcker ca fem dygn och den tar alltid slut en natt vid åtta glas.
2. Kylskåpet fungerar dåligt vintertid utan ventluckor med vinterskydd
3. Avloppet från diskbänken fryser vid minusgrader.
4. Kylskåpet vid 12V-drift tömmer snabbt batteriet, även vid körning,
5. 10W halogenlampor drar mycket ström.
6. TV-antenn hakar lätt i lågt hängande trädgrenar med läckage som följd.
7. Bilgeneratorn laddar bobatteriet till max 80%.

Lösningar
1. Tar en P11 slut vid åtta glas går jag ut och kopplar in den andra P11an.
2. Tätat kylskåpventilationen med tillklippta plastskärbrädor från Biltema.
3. Hälla koncentrarad spolarvätska i disken efter disk hindrar frysning.
4. Säkringen för kylskåpets 12V borttagen för att hindra oavsiktlig inkoppling.
5. Bytt all belysning till LED 1W-lampor.
6. Tagit bort tv-antenn och tätat genomföringen. Köpt en 19-tum hdm-iskärm för TV-tittande via iPad Pro/Telia 4G samt som kompletterande skärm till min laptop när jag behöver jobba med CAD e.d.
7. Kopplat isär bil- och bobatteri och laddar bobatteriet till 100% med en 5A CTEK-laddare via ciguttag och 150W inverter när jag kör.

Övrigt
1. Skaffat ett 1100W elverk för batteriladdning och drift av golvvärme vid längre fricamping vid kyla.
2. Täckt golvet och golvvärmefolien i bodel med härligt varma och sköna textilplattor av konferensrumstyp. Ombonat och lättstädat.
3. Ett gammalt 100Ah blysyrebatteri håller bra för ett par dygns fricampande vintertid.
4. Biltemas plastskärbrädor är även billiga och bra stänkskydd.

1500 mils vinterkörning på hemmaplan när man tar sig ner till Spaniens solkust och hem igen med ca 700 mil över för diverse utflykter? Jo jag vet att det låter knasigt. Jag dock har gjort en sån vårtripp med personbil, hotell i Torremolinos en vecka, och hem igen under ca två veckor mellan mars och april. Uppriktigt sagt blev jag inte speciellt triggad av nåt jag upplevde. För kallt i Medelhavet för bad och svenska sommartemperaturer i övrigt var ju inte speciellt lockande för ytterligare vinterbesök för en som älskar både nordisk natur, somrars gröna och behagliga värme samt vintrars vita, friska och kyliga skönhet. För att inte tala om ljusa norrskensnätter vintertid och somrarnas långa dygn med solljus. That's life :)

Jag förstår naturligtvis alla som rymmer vintern. Speciellt alla i Götaland med dess mörkt gråa och ovärdiga vintrar...

IMG_1261-640x359.jpg

Klicka här för sista bilden från vintern... Hemma igen...
 
Toppen