• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som inte flyr vintern

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Varför gynnar man platser där SKISTAR är involverade? Med ett sådant bemötande skulle i alla fall jag undvika sådana platser.

Bennie
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Varför gynnar man platser där SKISTAR är involverade? Med ett sådant bemötande skulle i alla fall jag undvika sådana platser.

Bennie

Kan vara många skäl. Sociala, jul på G och var släktingar köper stugor svårt att styra, de äger majoriteten av de stora anläggningarna i norden, de har ett säsongskort som ger variation i.o.m. det gäller på många ställen m.m.

Anders
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Alla skidanläggningar drivs i kommersiellt syfte och den mark de äger/arrenderar är ej allmän.

Skistar i Sälen har fixat två ställplatser med gratis dygnsparkering och skulle de tillåta flerdygnsuppställningar på dessa blir nog inte betalande camping- och stuggäster speciellt glada. Vilket långsiktigt torde innebära minskade intäkter på både stuguthyrning och campingplatser och totalt mindre inkomster för anläggningarna.

Helt naturligt också att de vill ha tomma parkeringsplatser nattetid för att underlätta både snöröjning och sandning. Jämför dock inte denna snöröjning med snöröjningen på campinggästernas betalade platser.

I t.ex. Sälen går det ju numer utmärkt att dygnspendla mellan Tandådalen och Lindvallen ;-)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Alla skidanläggningar drivs i kommersiellt syfte och den mark de äger/arrenderar är ej allmän.

Skistar i Sälen har fixat två ställplatser med gratis dygnsparkering och skulle de tillåta flerdygnsuppställningar på dessa blir nog inte betalande camping- och stuggäster speciellt glada. Vilket långsiktigt torde innebära minskade intäkter på både stuguthyrning och campingplatser och totalt mindre inkomster för anläggningarna.

Helt naturligt också att de vill ha tomma parkeringsplatser nattetid för att underlätta både snöröjning och sandning. Jämför dock inte denna snöröjning med snöröjningen på campinggästernas betalade platser.

I t.ex. Sälen går det ju numer utmärkt att dygnspendla mellan Tandådalen och Lindvallen ;-)

Läs gärna mitt bifogade brev i tråden om skistar, där bemöter jag de flesta synpunkterna.

Jag köper inte dina argument. Att tro att man kan tvinga in husbilar på camingar eller att man skulle lämna hem husbilen och ta in på hotell är väl lika orealistiskt på vintern som på sommaren. I Trysil 510 NOK + el. Löjligt tycker jag.

Parkeringarna står öde nattetid. Kan Myrkdalen med 10ggr mer snö ploga runt några husbilar kan nog dom göra det i Trysil eller Sälen också.

Tänk alla dagsturister från Malung eller Östersund i Åre. Är camping och stuggästerna avundsjuka på dom också för att dom skidar enbart för liftkortskostnad.

Marginaltäckningsbidraget på liftkort är enormt och borde vara väl värt en extra sväng med plogbilen. Vill man tjäna ännu mer pengar på sin parkering tillåter man husbilar centralt förstås. After ski och restauranger ger också gott klirr i kassan.


Anders
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Har läst ditt brev.

Jag har inte argumenterat för något och vad Skistar tror vet jag inget om. Konstaterar bara att det finns två ställplatser i Sälenfjällen, vilket ju verkar vara en unik företelse bland fjällanläggningar...

Lilla personligt charmiga Myrkdalen med "byalaget", som äger hotell, backar och stugbyar, satsar inte något på vare sig camping eller husbilar utan enbart på "varma" sängar i anslutning till backarna. Nån enstaka husbil där ses nog mer som ett exotiskt inslag som de enkelt plogar kring på de få små parkeringar de har att sköta.

Både Sälen och Myrkdalen kan ju vara trevligt att besöka för oss som inte flyr vintern ;-)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Har läst ditt brev.

Jag har inte argumenterat för något och vad Skistar tror vet jag inget om. Konstaterar bara att det finns två ställplatser i Sälenfjällen, vilket ju verkar vara en unik företelse bland fjällanläggningar...

Lilla personligt charmiga Myrkdalen med "byalaget", som äger hotell, backar och stugbyar, satsar inte något på vare sig camping eller husbilar utan enbart på "varma" sängar i anslutning till backarna. Nån enstaka husbil där ses nog mer som ett exotiskt inslag som de enkelt plogar kring på de få små parkeringar de har att sköta.

Både Sälen och Myrkdalen kan ju vara trevligt att besöka för oss som inte flyr vintern ;-)

Har du varit i Myrkdalen? Jag känner inte alls igen din beskrivning. En av de anläggningar som satsar mest pengar i norden och med enorma parkeringar där flertalet snöslungor och traktorer kör dygnet runt. Kolla gärna fakta innan du säger för mycket. Kolla gärna Bengs Productions youtube kanal om du vill lära dig mer.

Du hade många åsikter som inte var speciellt kopplade till vad Skistar tror och du argumenterade ganska friskt.

Passerade just en helt öde östra tandådalen parkering. Finns inga restriktioner kring en eller flera dagars uppställning. Stod en ensam husbil i totalmörker. Står just nu på en lika öde men mycket trevligare och ljusare parkering vid Experium. Tänkte ta en liten shoppingrunda efter Madonnas första slalomåk. Mycket trevligare än östra och jag kanske köper nåt. Skulle inte gjort det på Skistars ödetomter i alla fall.

Anders
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Myrkdalen har säkert 10ggr mer snö än Sälen men lika säkert bara 1/10 parkeringsplatser att snöröja.

Visst satsar Myrkdalen mycket på fasta sängar men inte något alls på camping och ställplatser för flerdygnsboende. Lite synd tycker jag.

Väldigt lockande ställe i.a.f. att åka till och bo några nätter på en parkering vid backarna i mars/april. Det skulle vara kul att kunna markera en ställplats där med lite info om vad som erbjuds. Finns det elstolpar, färskvatten och avfallstömning där eller får man ta fram elverket på plats och nyttja nån camping nere i dalen för vatten och avfall?

Bengs Productions? Hittar mest vackra filmer om utförsåkning i bl.a. Myrkdalen...
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

När juldagsafton glimmar...någonstans i Sverige.

attachment.php


God Fortsättning!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Myrkdalen har säkert 10ggr mer snö än Sälen men lika säkert bara 1/10 parkeringsplatser att snöröja.

Visst satsar Myrkdalen mycket på fasta sängar men inte något alls på camping och ställplatser för flerdygnsboende. Lite synd tycker jag.

Väldigt lockande ställe i.a.f. att åka till och bo några nätter på en parkering vid backarna i mars/april. Det skulle vara kul att kunna markera en ställplats där med lite info om vad som erbjuds. Finns det elstolpar, färskvatten och avfallstömning där eller får man ta fram elverket på plats och nyttja nån camping nere i dalen för vatten och avfall?

Bengs Productions? Hittar mest vackra filmer om utförsåkning i bl.a. Myrkdalen...

Som vanligt får man ta saker flera vändor. Ta reda på fakta innan du uttalar dig som jag redan bad dig. Byalag eller vad var det du kallade det? Inte så rätt eller hur? Eller ännu hellre, besök platsen. Om du inte kan se storlek och snömängder i våra filmer så tror jag inte du vill. Jag gör inte ställplatsfilmer tyvärr.

Myrkdalen har mycket större parkering än Tandådalens sammanlagda. Ligger 2 timmar från Bergen och med i huvudsak dagsgäster på helgerna än så länge så vi pratar många tusen bilar en fin helg

2 kilometer från backen finns säsongscamping. I Voss 2 mil bort stadsliv och flera campingar.

Nej, jag tycker inte man behöver ställplats med service för att fricampa och finns lika lite där som hos Skistar. Man behöver bara en kundorienterad (plog)personal. Det verkar som om plogning av parkeringar någon gång i månaden verkar vara en väldigt komplicerad verksamhet, speciellt i Sverige. Att sedan de som gör det lite svårare genom att parkera nattetid betalt många hundra, kanske tusen kronor per dag, verkar spela liten roll. Sedan kan man ju fråga sig hur Skistar klarar av att ploga runt husbilarna på östra tandådalen men inte mer centralt. Kanske avundsjukan hos de som betalt dyrt för campingplats blir för besvärande. I Trysil är det i alla fall samma bolag som plogar och driver campingen. Någon förvånad? Kan vi kanske sluta hänga upp oss på plogningens konstruerade svepskäl eller tycker du verkligen att detta är ett bra argument och att vi som husbilsägare skall tycka denna ologik på många plan är acceptabel och bara foga oss. Förstår inte riktigt vad du är ute efter, du verkar i alla fall inte vilja bidra till någon förbättring utan strör hellre felaktiga uppgifter, och lite nedlåtande generaliseringar runt dig.

Hälsningar från Ramundbergets parkering. Konstigt, här klarar man av att ploga annat än helt rektangulära tomma ytor trots att en camping ligger inom synhåll.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Jag hade hoppats att denna tråd som jag beskrivit i inlägg 1 samt 38, skulle generera olika berättelser av HBK:are från norr till söder om vad man pysslar med under den sk. vintern, gärna med någon bild

Och då menade jag inte bara husbilsliv vinter som sommar utan rent allmänt, många har lämnat intressanta inlägg, men nu tenderar det att bli en debatt om dessa eviga ställplatser/parkeringar visavi campingar som tyvärr verkar infektera mer eller mindre alla trådar, tråkigt tycker i alla fall jag

Så kom igen nu skriv nåt roligt, jag och familjen hade barn (3 st) med familjer hos oss i julhelgen med 4 av 6 barnbarn närvarande dom andra 2 är i Thailand
tyvärr ingen vinterstämning, snarare Svensk midsommartemp i luften 7 gr. + så det blev fotboll med småkottarna

Ha det bra in i nya året oavsett Ni har flytt eller inte önskar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Efter besöket vid Höga Kusten och bron över Ångermanälven åkte jag ner till Svartvik, söder om Sundsvall, för att komma undan den hårda blåsten från Urd under natten mot tisdag och slippa åka över både Höga Kustenbron och Sundsvallsbron i styv kuling på tisdag förmiddag.

I morse vaknade jag vid Kolandsbryggan på Hornslandet och fick äran att se gryningen vakna till liv över Kuggören i lugnare vindar.

IMG_1070.jpg

Gryning över Kuggören..
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Jag hade hoppats att denna tråd som jag beskrivit i inlägg 1 samt 38, skulle generera olika berättelser av HBK:are från norr till söder om vad man pysslar med under den sk. vintern, gärna med någon bild

Och då menade jag inte bara husbilsliv vinter som sommar utan rent allmänt, många har lämnat intressanta inlägg, men nu tenderar det att bli en debatt om dessa eviga ställplatser/parkeringar visavi campingar som tyvärr verkar infektera mer eller mindre alla trådar, tråkigt tycker i alla fall jag

Så kom igen nu skriv nåt roligt, jag och familjen hade barn (3 st) med familjer hos oss i julhelgen med 4 av 6 barnbarn närvarande dom andra 2 är i Thailand
tyvärr ingen vinterstämning, snarare Svensk midsommartemp i luften 7 gr. + så det blev fotboll med småkottarna

Ha det bra in i nya året oavsett Ni har flytt eller inte önskar
Hasse & Ingegerd

Precis vad jag också gjorde. Försökte t.o.m. göra det bättre för oss som inte flyr vintern men lite grann som vanligt upplever man att otack är en framträdande upplevelse av sin insats. Är reaktionerna så pass "märkliga" så att det behövs, tar mig friheten att motargumentera även om tråden kortvarit byter fokus, speciellt som det berör ett ganska centralt tema och ett tema som blir all mer besvärande för ens husbilsåkande.

Anders
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vi som inte flyr vintern

Jag vill först tacka trådskaparna för denna tråd, som jag finner vara en av de intressantaste på senare tid. Detta då jag ännu inte har utvecklat mitt husbilåkande till att omfattas även vintertid. Sedan uppskatter åtminstone jag att, förutom att läsa om restips och positiva upplevelser från de som inte flyr vintern, även få reda på svårigheter som kan uppstå vid besök av olika anläggningar. Många kanske tycker att vi enbart ska vara en "mysklubb" men jag framhåller att vi måste förhålla oss till verkligheten också, en verklighet som inte alltid upplevs som helt positiv.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

I natt har jag legat vid Orsasjön och lyssnat på sjöns sköna issång. En vacker symfoni som uppstår när kärnisar krymper och spricker på stora sjöar vid sjunkande minusgrader....

IMG_1083-640x360.jpg

Morgonrodnad över sjungande sjö...​
 
F

F.d. 26895

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hej!
Det låter ju som trevlig uppladdning inför varmare årstider☺. Här är vi två helt gröna husbilsägare som sitter genomförkylda och försöker läsa oss klokare. Vi sålde vår båt i höstas, och hade iofs planerat att skaffa husbil när den blivit såld. Men.... det gick snabbare än vi trott. Nu har den stått utanför i tre veckor, och vi planerar att ta en liten runda och "övningsbo" ev nästa vecka.
Norge har vi varit en del i då vi har dotter m familj (2 ljuvliga barnbarn o sambo) där. Det är ett fantastiskt fint land med trevliga människor. Vi har bilat ibland och flugit ibland, och är där minst 4-6 ggr/år. Suleskarveien ska ju vara en av de vackraste i landet, så den kanske är intressant☺?
Nyårshälsningar från en nyfiken "gröngöling"
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi som inte flyr vintern

Så var man i Myrkdalen. Förstås 20 cm nysnö och första snöslungan dök upp 20:30 på den landningsbansstora parkeringen och precisionsplogade runt husbilen utan problem. Tog väl några minuter extra.

IMG_20170103_203412927.jpg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som inte flyr vintern

Hejsan i denna fina vinterdag ! I dag har vi en fantastiskt fin vinterdag med strålande sol och ca: 10 minusgrader tog några bilder på frostrosor, få se om jag klarar att ladda upp dom på rätt ledd

Ha det bra vart Ni än befinner Er hälsar
Hasse & Ingegerd

Frostrosor på skjutdörren i altanen
DSC_0041.JPG


PRO-hulligan med dito kollegor hjälper kommunen med skidspårning
DSC_0036.JPG
 
Toppen