• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

T

Trader-traktorn

Guest
Denna skapelsen kom ut på blocket i helgen och råkade se den. Ringde direkt och sa att jag skulle ha den☺ bättre att ångra sig sen. Peugeot j5 med sug diesel och hemma byggt skåp och inredning från en kabe husvagn. Faktiskt väldigt seriöst byggd med både dom gamla elementen och golvvärme. Kommer mer bilder när det ljusnat
För tillfället startar den inte men felsökning pågår! Kommer ingen diesel ur spridarrören.
Mvh Lars
 

Bilagor

  • Resized_20161205_115938.jpg
    Resized_20161205_115938.jpg
    271,1 KB · Visningar: 172
  • mms_img-17419102751.jpg
    mms_img-17419102751.jpg
    237,3 KB · Visningar: 90
  • nyahusbilen.jpg
    nyahusbilen.jpg
    150,3 KB · Visningar: 112
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Jag brukar få höra att jag skaffar gammalt skit, men du har ju gjort det till en konstart :yes:
Lycka till!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Jag älskar dom där gamla husbilarna innerligt :) dagens blingmonster som betingar ett pris som motsvarar ett skapligt familjehus tilltalar mig inte alls .
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Jag älskar dom där gamla husbilarna innerligt :) dagens blingmonster som betingar ett pris som motsvarar ett skapligt familjehus tilltalar mig inte alls .Folk säljer sina hus och lägenheter för att finansiera dessa åk.
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Jag brukar med få höra att det är gammal skit jag drar hem
Men detta gick bra ☺

Det är lite roligare med äldre tycker jag. Denna är hemmabyggd och enligt utsago är det en av 2. Och det va några kylrumsbyggare som byggde dom.
Snyggt och seriöst byggd faktiskt! ☺
 

Bilagor

  • rps20161207_172525.jpg
    rps20161207_172525.jpg
    74,4 KB · Visningar: 38
  • rps20161207_172457.jpg
    rps20161207_172457.jpg
    102,7 KB · Visningar: 48
  • rps20161207_172434.jpg
    rps20161207_172434.jpg
    96,7 KB · Visningar: 43
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

På min sitter det en gummituta vid bränslefiltret att pumpa fram diesel med, de är dåliga på att dra fram det med startmotorn, kan nog vara samma motor jag har och det är ingen dålig spis.
Har ju dragit mej ner i spanien!
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Jag har pumpat luftat å grejat. Skall tömma tanken i med ny diesel. Sen se om man kan dra igång den. Så det blir bra snurr ☺
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Jag hade ju läckage i slangarna som gjorde att dieseln rann tillbaka till tanken, i lite panik så tog jag startgas och då tände den, men det avråds från vet jag.
Men det kan ju vara så att remmen som driver pumpen är av och då blir det problem.
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Ok. Skall kolla igenom slangarna. Nä kamremmen är hel. Men så har lite halvtaskiga batterier. Så jag tänkte skaffa nya. ☺
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Man ser ju att det är bränsle fram till förfiltret som är eftermonterat liknande det som jag hade så mycket problem med.
Sen borde ju bränslet komma fram till pumpen och kommer det inget bränsle från den verkar det bekymmersamt.
Det som är bra med dessa motorer är att om det blir problem med drivningen via remmar så det värsta som händer är ett par krökta stötstänger enligt vad jag läst mej till.
Det finns flera fabrikat på pumpen och jag tror att jag har ett annat fabrikat, titta gärna i min tråd där jag får råd om hur man ställer upp pumpen.
Om bilen inte har fuktskador så är den helt klart ett fint objekt. Jag hoppas att du hittar felet och får igång den, men som sagt går den inte på startgas om du vågar testa så är det större problem.
Har du tillgång till en pulsladdare kan du med lång tid och stort tålamod kanske rädda batterierna.
 
T

Trader-traktorn

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Det är en cav pump. Och det går att få liv i den. Ska vara hinna greja lite med den. Mycket nu innan jul. Men jag har fått igång död förklarade objekt innan ☺ batterierna är laddade efter alla konstens regler så dom är slut. Men ska sätta i ett nytt så det blir lite snurr på motorn sen ska det nog smälla till
Annars får jag ta av locket på pumpen och se ifall jag kan smörja upp stagen lite. Sitter jätte svaga fjädrar till stagen så det behöver inte kärva mycket innan dom stannar helt.
Den ryker lite vitt nu när man vevar runt den så det är ett gott tecken. Men behöver nog bara lite mer snurr
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Ja vit rök tyder på oförbränd diesel blir ju vit när den blir varm, samma teknik för rök i flygplan man sprutar in lite diesel i avgaserna.
Men då funderar man ju på glödningen krävs ju bra snurr om inte den fungerar.
Inget kul att meka i mörkret och kylan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Blocket fynd eller vad man skall kalla det ☺

Det är en cav pump. Och det går att få liv i den. Ska vara hinna greja lite med den. Mycket nu innan jul. Men jag har fått igång död förklarade objekt innan ☺ batterierna är laddade efter alla konstens regler så dom är slut. Men ska sätta i ett nytt så det blir lite snurr på motorn sen ska det nog smälla till
Annars får jag ta av locket på pumpen och se ifall jag kan smörja upp stagen lite. Sitter jätte svaga fjädrar till stagen så det behöver inte kärva mycket innan dom stannar helt.
Den ryker lite vitt nu när man vevar runt den så det är ett gott tecken. Men behöver nog bara lite mer snurr
Som nämnt, mät att du har ström till glödstiften innan du gnetar för mycket på startmotorn.

Ett tips ifall du vill stå framför motorn och testa starta, det brukar finnas en skarv till startmotornsladden från tändlåset i närheten av batteriet, koppla isär den och lägg +12V direkt på den som så drar startmotorn, tändningen måste såklart vara på också men det hajjar du nog:)
 
Toppen