• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kan man skydda sig utan garage?

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha övernattat i sin husbil på parkeringen (-15C) för att utvärdera vinteregenskaper och batterikapacitet så möts man av följande tidningsrubriker när man vaknar. Detta är bara ett par kilometer bort. Husbil och folkabuss förstördes i branden | Västerbottens-Kuriren
En kallställd husbil i hörnet av en parkering utan el inkopplad börjar inte brinna av sig själv en helgnatt, så är det bara.

Jag har ingen större lust att bli uppeldad (har brandvarnare, men ändå) i min bil bara för att tvåbenta biologiska element utan respekt för andras liv och egendom i brist på sysselsättning sätter eld på bilar FÖR ATT DET ÄR ROLIGT!

Visst, jag har flera strålkastare med rörelsedetektorer, men vad mer kan man göra? ett ljudande larm som reagerar på rörelser kommer ju att triggas av katter och andra legitima rörelser, och med dagens system så är det väl ett större brott att ha en övervakningskamera i/utanför bilen än det är att bränna upp den..

Så här mycket blir det kvar av någons älskling (och en själv) när någon :msn_devil: varit framme.:(
 

Bilagor

  • istidsgatan-2070.jpg
    istidsgatan-2070.jpg
    2,3 MB · Visningar: 17
  • istidsgatan-2066.jpg
    istidsgatan-2066.jpg
    1,6 MB · Visningar: 9

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man skydda sig utan garage?

Tyvärr är det förhöjd risk i dagens samhälle att han sitt fordon parkerat i ett flerbostadshus område likt det på bilden.

Säkrare parkeringsalternativ är: Gated community, villa med egen uppfart, enskilt hus i skogen.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Hur kan man skydda sig utan garage?

Usch vad hemskt! Själv så bor jag nära ett av Sveriges "utanförskapsområden", som det så diplomatiskt heter, och vet att det är långt ifrån säkert att man får ha sina saker i fred.

Min husbil står på en bondgård ute på landet, "vid vägens ände". Fårhagar, porlande bäck, åkrar, kossor. Det känns bra. Önskar att jag själv kunde bo där ute!

// Fredrik W
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man skydda sig utan garage?

Jag har ingen större lust att bli uppeldad (har brandvarnare, men ändå) i min bil bara för att tvåbenta biologiska element utan respekt för andras liv och egendom i brist på sysselsättning sätter eld på bilar FÖR ATT DET ÄR ROLIGT!

Finns inget i artikeln som tyder på detta
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Hur kan man skydda sig utan garage?

Nej självklart inte, vad jag jag relaterade till var att jag själv precis sovit i bilen på min parkering, och möts av rubriker att någon eldat upp en bil på en annan parkering i närheten.
 
Toppen