• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombyggnad av skåpbil

F

F.d. 50333

Guest
Hej! Är i full gång att bygga om min sprinter så att där ska finnas möjlighet till sovplats och plats att äta. Har nu lite frågor som jag hoppas jag kan få svar på. Har klätt in alla väggar i plywood och nu till den första frågan, finns det något tygaktigt material som man kan klä väggarna så att det blir lite mjukare istället för att dra sig emot plywood. Fråga nummer två gäller värmen. Har innan haft en dieselvärmare i mitt släp som har funkat mycket bra. Dock gav den upp efter många år, min fråga är nu om ni har något bra tips på vad man ska satsa på. Ska man gå på en ny för dryga 10-12 tusen eller finns det bättre och billigare alternativ? Vad har ni för batteri? Letat runt efter AGM batterier men känns som en enda stor djungel. Fungerar Biltemas eller vilka rekommenderar ni? Till den sista frågan för nu iallafall, har tänkt sätta upp ett eller två skåp för förvaring. Frågan är var jag kan hitta bra lösningar på låsningar till skåpet, ska man köra på något enkelt med ett skjutreglag eller finns det en sån låsning med pushfunktion som finns i väldigt många av de husbilar jag varit i.
Hoppas att det finns någon som har ett eller flera svar, trevlig kväll så länge mvh Philip
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Du har en relativt lång väg framför dig utifrån vad vi andra har varit med om när vi startade våra byggresor. När det gäller detaljer, då kan du titta lite på https://www.reimo.com/de/ som jag och fler andra har troligen lagt hundratals timmar på. Där finns inspiration, prisbilden och riktvärden (bl.a. svar på din fråga om innerbeklädnad). Och förresten, välkommen till ett bra forum!
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Hej Philip,
en fråga kan jag svara på direkt, Biltemas AGM kan du lugnt satsa på,
görs på samma fabrik som välkända VARTA som jag har själv
(köpt till kompis/släktpris) många härinne har mycket positiv erfarenhet
av dessa, laddning, som ju lär behövas, är ett kapitel för sig, CTEK spelar ju i
en egen division, modellen D250S är den som flera medlemmar vald,
förutom laddning från generator kan du även koppla in solcell på denna
(inbyggt MPPT teknik) välkommen i byggänget!

Finn
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av skåpbil

På väggarna kan du använda Biltemas högtalarmatta som finns i två kulörer ich dom har också limspray för denna. Deras AGM batterier har jag haft i tre bilar utan problem.
Har själv nu en Sprinter som jag håller på med att bygga om till husbil.
Till skåpdörrar har jag valt att göra skjutluckor istället för luckor med gångjärn.
Enkekt att göra utan låsningar och gångjärn. Det är väldigt svårt att göra snygga överskåp med luckor med gångjärn för att få det snyggt. Givetsvis beror det på vad man har för maskiner till detta. Var tidigare snickerianställd med en hel uppsättning av maskiner och nu känner man sig helt nollställd utan dessa.
Välkommen till ett trevligt kamratgäng här i klubben.
Vi kommer antagligen mötas här på forumet senare eftersom vi har samma projekt på gång.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Då jag inredde en Chevy så satte jag en tunn heltäckningsmatta från Bauhaus. Den var mjuk och följsam att limma. Som skåpluckor handlade jag i ek från Ikea. Stommen till skåpen svetsade jag i profilrör 30X30
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad av skåpbil

I taket över sängen och på en del av väggen använde vi cremevit fleecefilt för att få det ljusare. Som skåplucka och lådfronter köpte vi IKEAs väggplattor. (De som används istället för kökskakel). Överskåpet öppnas uppåt och har gångjärn och lås från Bauhaus. Funkar bra.
 
Senast ändrad:

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Här är bilder på överskåpet och dess gångjärn och fjäderbygel. När vi byggde köket lade vi stor vikt (!) vid att välja så lätta material som möjligt. Stommen är byggd i fyrkantslist och väggplattorna (som är melaminskivor)är pålimmade. Vi har sågat dem själva med fintandad handsåg och/eller elektrisk kapsåg. Kanterna behöver slipas. För att skåpet ska se extra snitsigt ut har vi satt dit aluminiumlist. Fördelen med melaminskivor är att de är värmebeständiga, lätta och snygga.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    661,8 KB · Visningar: 47
Senast ändrad:
F

F.d. 50333

Guest
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Hej igen! Tack för alla tips. Bygget fortgår och har fått upp lite lampor och dylikt. Nu sitter jag och skissar på sängen. Hur har ni löst det om man vill ha en lite större säng. Tänkte ha en stomme och sen ha en skiva man kan dra ut och vila fötterna på iallafall. Någon som har gjort något liknande och har tips? Mvh Philip
 

Umami

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga rätt men jag svarar på det jag tror du undrar, nämligen hur man fixar en enkel förlängning av sängen i fotändan. Vår säng blev lite kort och trång när vi låg på tvärsen så vi sover nu istället på längsen/diagonalen istället. Vi har fixat en förlängningsskiva klädd och stoppad med Biltematyger. Den hänger vi upp i gångjärn i fotändan och så har vi en stabiliserande stolpe gjord av aluminiumrör under den. Förlängningsskivan kilar vi sedan ned bakom madrassen vid huvudändan så på dagtid funkar den som ryggstöd när vi vilar middag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Hej
Du får nog speca lite bättre vad du har för plats att utnyttja för sovutrymme
Utifrån det kommer du nog få lite råd om en sänglösningen
I min bil har jag gjort två bäddar på var sida. 180x 75. Eftersom min bil är smal så gjorde jag bara sängarna 75cm breda. Får då en gång mellan sängarna som är 30 cm. Har gort en iläggsskiva som jag sätter dit när vi skall sova. Har provlegat med madrasser som är 80cm utan iläggsskivan och det var ok ändå. Men jag kan ju lägga dit skivan med en smal madrassbit emellan.
IMG_3084.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50333

Guest
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Hej igen! Nu har det gått en säsong, dags att börja pilla igen. Förra sessionen byggde jag upp stommarna och fick till sängen sen blev det lite provisoriskt så det gick att använda. Nu är det dags att göra nästa steg. Jag har fixat fram en matta att klä tak och väggar med. Det är från Bauhaus och var någon slags konstgräs som de kallade det. Min första fråga är hur hade ni fäst upp det. Sitter plyfa överallt så där är att både limma och klamra emot. Mattan har små gummiploppar på baksidan, antagligen för luftning om man fäster mot betong. Tycker ni att dessa ska åka bort eller sitta kvar? En annan fråga jag har är om någon har tips på några billiga lampor man kan sätta i taket, jag är inte så kräsen. Kan man köpa vanliga spotar eller det måste vara några speciella om de ska kopplas till bodelsbatteriet? Hoppas nån förstår och har lite svar annars ska jag försöka förklara bättre. Trevlig kväll på er alla
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Jag köpte LED lampor för båtar hos Biltema och satte dem i tajet. Drar inte mycket ström och går släck,tända,ljus i två lägen direkt på armaturen. Bygger
10 mm och inget uppåt
D35FF80F-DCD6-4504-830A-64EF705B3484.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Den matta du har är för golv på uteplatser och plupparna under är för ventilation för att förhindra mögel på ex. balkonger. Nog svårt att ta bort dom och det går säkert att limma med vattenlösligt kontaktlim men då ska det vara en slät matta, grönt blir inte så kul att ha så ompröva om du inte ska köpa en annan matta på bauhaus, de har säkert bra lim där också.

Den här lampan har jag satt i taket på min bil Interiörbelysning LED - BÃ¥tbelysning Interiörbelysning - Biltema
Det är touchströmbrytare fördelen är att den slocknar när man bryter strömmen och startar inte igen om man inte tänder manuellt, förhindrar att den står på oavsiktligt.
Har den lilla den stora var slut och lyser bra med bra spridning och med trevlig färg på ljuset.
 
Senast redigerad av en moderator:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Jag har haft mattor typ konstgräs i husbilen. Inget vidare alls. De släppte en massa damm från undersidans beläggning.
Lägg in lösa gångmattor istället, så du kan ta ut och sopa eller köpa nya efter ett par år.
 
F

F.d. 50333

Guest
Sv: Ombyggnad av skåpbil

Hej igen! Har också tittat på lampor från Biltema så det lutar åt det om ingen annan har något superklipp de har hittat. Angående mattan så är det såklart ingen grön utan det är en svart men den kallades konstgräs. Tror också jag hade blivit trött på grönt relativt fort:D man kan inte ta bandslipen och ta bort piggarna? Läste någonstans att vissa satte upp det med spraylim, verkar ju rätt så smidigt om de är lite större ytor. Eller det finns något bättre? Trevlig kväll på er!
 
Toppen