• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur styckar man kött numera??

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
"Styckmästare" har jag för mig att yrkeskunniga titulerades en gång i tiden.
Numera kan de väl inte ens tituleras "styckare".

Om man kombinerar det sega svenska köttet med dessa yrkesutövare får man en produkt som är "tekniskt" svår att äta.

:mad:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur styckar man kött numera??

Styckmästare var ett fint yrke förr & dessa förekom i charkuteribranchen. Idag styckas det mesta industriellt & storskaligt & ofta utomlands. Gissningsvis är inte kraven på kunnighet så stora. Styckningen sker i tempo enl. löpandebandsprincipen & den nyanställde instrueras för just den uppgift han får.
Men, segt kött behöver ju inte bero på felaktig styckning, det kan ju bero på bristfällig mörning eller att man har köpt olämpligt kött till den tilltänkta maträtten.

Bennie
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur styckar man kött numera??

Jag menade att om man kombinerar felstyckning och segt kött så blir det inte nåt vidare resultat.

:cool:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur styckar man kött numera??

Ja det kan jag hålla med om, har varit ute för det ett par gånger. Men helt klart är köttet sämre styckat idag mot förr.

Bennie
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Hur styckar man kött numera??

Vet inte om det beror på styckningen, men köttet är av betydligt sämre kvalitet rent allmänt numera än det var tidigare, anser jag tyvärr.
Tror inte köttet får hänga som det skall för att möras, utan det tas nog ut i försäljningskedjan så snart som möjligt.
Sen undrar man ju vad det är som djuren blir utfodrade med för att de snabbt skall komma upp i vikt och slaktas.
När jag var ung på 50 - 60-talet smakade t.ex fettet på julskinkan riktigt gott.
idag går det inte att äta. Knaperstekt fläsksvål var ju riktig godis. Låter nog äckligt i de yngres öron, vilket jag kan förstå med dagens köttprodukter.

Hoppas alla får en god och välsmakande skinka att njuta av i jul.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Hur styckar man kött numera??

Som skrivet ovan så här det mer hur / på vad djuren fötts upp, transporterats till slakt för att sedan enligt löpande bandprincipen stycka's för charkprodukter.
Lägg till olika medicineringar o stress i o inför transporter somger mång utsöndringar i kroppen inför slakt.

Yrkeskompetensen på den som står med såg/kniv är nog mindre del av problemet.

Prisspridningen är stor, men även här får man vad man betalar för o konsumentmakten styr tillgången.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur styckar man kött numera??

Jag brukar göra plommonspäckad fläskkarré ibland. Som den amatör jag är tar jag fram rutiga kokboken och läser: Vänd den feta sidan uppåt. Konstaterar att den inte har någon fet sida.

För att den färdiga steken skall kunna skivas tvärs köttfibrerna borde den ställas på högkant i ugnen. Steken har ju en viss rektangulär form och kan bara placeras på långsidan. Skall den verkligen styckas på det sättet??

:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur styckar man kött numera??

Fläskkarre', kotlettrad, file' etc. skall ha fibrerna i köttbitens längdriktning. Detta är ännu viktigare när det gäller nötkött. Om man får kött på annat sätt så beror det nog på att man har velat ha ut så mycket som möjligt av kroppen. Jag tittar alltid efter hur köttet är styckat & kan jag inte avgöra fiberriktningen så avstår jag köp.

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur styckar man kött numera??

Vi undviker allt utom fisk, skaldjur, kyckling och i bästa fall grovmalen nötfärs/kalvfärs. Kalvkotletter som vi var förtjusta i en gång i tiden är så sega idag att vi har slutat med dom. Gödkalv entrecote slår allt annat med hästlängder men är så pass dyr och svår att få tag på så att den hamnar sällan på bordet...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur styckar man kött numera??

Fettskräcken har tagit ett strupgrepp på ignoransen samtidigt som kolhydratreklamen firar triumfer, visserligen med ett massivt och dyrt reklamförtryck men sanningen försvinner i allmogens oreserverade respekt för auktoriteter. Så kan man uttrycka det om man vill. Ska det verkligen behövas?? :D

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur styckar man kött numera??

En hel del av det nötkött som saluförs idag är mjölkboskap & inte köttboskap. Oxfile'n är oftast inte från en oxe utan från en ko. En äkta oxfile' är mycket smakrikare. En annan sak som påstods var att när Pigghamkött lanserades så skulle detta innehålla mindre fett vilket det också såg ut att göra men sanningen var att fettet var insprängt i köttet. Det är mycket som inte är vad det var förr inom livsmedelsbranchen.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur styckar man kött numera??

Har de siste årene kjøpt lite flesk, har fått slaktet frittgående svin som så fikk henge et par dager i vårt kjølerom (2 til 4 grader). Hvert enkelt dyr noe over 100 kg, ikke som de fabrikkproduserte knapt 80 kg. Det tar noen måneder ekstra for å komme opp de siste kg i vekt. Men smaken blir bra, spesiellt på spekeskinkene når de har fått henge 3 år i kjølerom.

Får er en annen sak, der har vi funnet at dyr som er mellom 1 og 2 år har bedre struktur og smak enn smålam og voksne dyr, her down under er det oftest lett å bestille hele skrotter. Stykkingen gjør vi selv for å få det rett for vår bruk, maksimalt delt på langs.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur styckar man kött numera??

Det är inte fettet på fläskkött som avskräcker utan all antibiotika som det pumpas in. Sen är det transporter och trångboddhet för stackars djur. Så mycket roligare med frigående kyckling eller torsk som simmat fritt i havet och haft "ett liv".
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Hur styckar man kött numera??

När vi köper kött till roulader i Sverige blir resultatet pyttesmå rullar av medioker kvalitet. Köper vi i Tyskland, Österrike, Italien mm, får vi "riktiga roulader" av hög kvalitet. Detsamma gäller tex t-bonestek, entrecote, oxfile, fläskkottletter. Styckningen är en del av resultatet. Att möra köttet en andra del, djurhållning är den viktigaste delen. Nu sägs det (i Sverige) att den svenska djuhållningen är den bästa i Europa. Samma i de andra länderna, alla är bäst på hemmafronten. Just nu är det spanska köttet det bästa, för att vi är där nu. En fundering kring något annat: Hur kan det komma sig att Norsk fjordlax, hel eller file, kostar mindre här nere än i Sverige eller Norge? Transportkostnaderna är ganska höga map avstånd och kylning. Någon som vet? Rökte igår en filesida, KANONGOTT!
Klaus
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Hur styckar man kött numera??

Det är inte fettet på fläskkött som avskräcker utan all antibiotika som det pumpas in. Sen är det transporter och trångboddhet för stackars djur. Så mycket roligare med frigående kyckling eller torsk som simmat fritt i havet och haft "ett liv".

I Sverige får ingen bonde ge sina djur antibiotika i förebyggande syfte utan bara vid sjukdom. Ni vill väl inte att djur skall lida eller dö om dom inte får hjälp?

Även djurskyddet är starkare i Sverige än i många andra länder. Köp bra kött och inte bara det billigaste.
Men hur man styckar kött här har jag aldrig förstått mig på.

Jappe du har väl aldrig hört att det finns många människor som inte kan äta fet kött?

Framsidan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur styckar man kött numera??

Tjocka revbensspjäll brukar vi ha på julbordet. Kan beskrivas: C:a 5-7 cm långa ben med lite kött, 4-5 cm.

Tjocka revbensspjäll som numera säljs i butikerna består av några ben utrustade med en enorm köttsamling. Till jul brukar jag fråga efter sådana som är styckade enligt min beskrivning i inledningen. Jag har lyckats också men i butiken ser man ut som fiollådor då jag kommer dragande med såna krav. Man vet inte vad jag pratar om.

Ibland börjar man tvivla på sig själv. Sådana spjäll kanske jag bara har drömt om.

:confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur styckar man kött numera??

Tjocka revbensspjäll brukar vi ha på julbordet. Kan beskrivas: C:a 5-7 cm långa ben med lite kött, 4-5 cm. :confused:
Det du beskriver Alve är precis vad vi fick hos Mariannes mamma varje år till Jul. Tyvärr har hon gått bort och sen dess har vi inte ätit något liknande. Hennes "feta" Hallendska grönkål passade perfekt till revbenen, ty man ska äta minst 500 gram grönt & frukt PER DAG! ...enligt vissa's rekommendationer.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur styckar man kött numera??

Vi har så godt som sluttet å kjøpe kjøtt i butikk. Dårlig kvalitet (seigt) samt det viktigste, INGEN halal imam slakt skal ha noe med min mat å gjøre!!. Kylling, lam og sau kommer derfor aldri mer på vårt bord. Så her er kjøttet en kompis felte i skogen, ca 100 kg Elg kalv (ett og ett halvt dyr), hengt til det er misfarget, selvslaktet og stykket opp i passende størrelser og frosset ned, samt litt svin/villsvin ;). Vi ser virkelig fram til vinteren med rent naturprodukt som vi selv har stykket opp. God Jul til alle!
:)
 
Toppen