• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha då är det min tur att skriva om detta ämne som säkert har berört de flesta av oss som har en gasoldriven kyl.... en dag när jag bytte gasflaska så vägrade kylen att starta (ingen låga trots gas) så jag började göra säkert som de flesta av oss som försöker fixa kylen.... rensa rören och den lilla packningen som är lätt att tappa om man inte ser upp... sota rören ... svära .... och som sista försök be en stilla bön till han där uppe att kylen skall starta :swoon:.... men vad jag än gjorde så vägrade kylen att starta.... och jag har just fyllt kylen med mat för minst en vecka.... jaha tänkte jag för nu återstår det bara enheter på kylen som jag inte har en aning om hur de fungerar eller om de inte fungerar alls....så fram med mer vektyg för det kan ju inte bli mer fel än vad jag har nu tänkte jag och började skruva av saker (se röda pilar) som säkert de flesta skulle drar sig för att göra....den elektriska ventilen har jag ingen aning om, om den fungerar eller inte så jag sprutade full med 5:56 in i båda hålen... på vinst eller förlust.... sen tog jag itu med de små rören och vinklen... försökte blåsa i dem för att se om gasen kommer fram.... till min stora förvåning så var det inte lätt att blåsa i den lilla 90º böjen... så jag försökte få in ett litet plaströr.... men se det blev genast stopp... så jag provade från andra hållet... och då gick det bra... men till min stora förvåning så fick jag ut ett litet "cigarrettfilter" ur röret se ena fotot... sen monterade jag tillbaka allt och provade starta kylen.... till min stora häpnad så startade den direkt.:swoon: och en fin blå låga brinner nu... Jag tror att detta "fel" är jag nog ensam om här på Hbk... och jag undrar vem kan ha viljat stoppa ett litet filter i mitt gasrör till kylen???? en sak vet jag att så länge jag har haft bilen så har ingen haft den möjlighet... det som återstår kan det vara de som monterade kylen?.... hur som helst så kan detta vara en tråd som den dag när ni har provat allt och kylen vägrar fortfarande att starta så kanske ni finner svaret här
I bland får man ha lite is magen..:twitcy:och våga göra sånt som man annars inte vågar göra..

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040642.JPG
    P1040642.JPG
    277,9 KB · Visningar: 55
  • P1040644.JPG
    P1040644.JPG
    487,5 KB · Visningar: 44
  • P1040638.JPG
    P1040638.JPG
    427 KB · Visningar: 39
  • P1040640.JPG
    P1040640.JPG
    399,5 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Det är ingen slump att du hittade en filterliknande sak, det du visar bild på det är originalfiltret som är ditstoppat för just rening av skit i gasen

Brukar ofta sitta vid första böjen eller koppling just för att ligga still

Har för mig att det finns en gammal tråd om just detta

Någon form av filter bör du sätta dit igen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Jaha då tog gasen slut i natt :swoon:.... så det första jag gör nu på morgon är att byta gasflaska... till min förvåning så startar inte kylen, nu inser jag att här är ett mer komplicerad problem än att bara rensa munstycket eller filter problem... så jag skruvar av allt som har med gas att göra, och kollar rören och munstycket... men hittar inga "fel"... så mina ögon faller automatisk på en grej som tydligen är både elektrisk och gas går igenom den... ser att skruvarna är plomberad.... men vad gör man när man sitter här nere 100 tals mil från närmsta Dometic service... jag har inte mycket att förlora tänker jag, för även om jag skulle fördärva denna enheten som jag nu tänker öppna så är ju min situation så, att det som jag hitintills har provat får ju inte kylen till att starta... så nu öppnar jag prylen och ser vad jag kan hitta här:wideeyed:... Jaha här är det en hel del små fina saker som jag nog skall akta mig för att röra och pilla på för mycket... men jag förstår snart att det jag ser är en elektrisk ventilen som öppnar och stänger för gasen via elektriska signaler från kylen.. så jag provar att koppla in ström :wideeyed:... och blåser i hålet där gasen skall in eller ut.... ett mycket svagt klick hörs och jag kan blåsa in luft även om det är otroligt lite... så av med nästa ventil.. samma procedur med den och här går det lite bättre denna ventil är genomflödet lite större... om vi sen ser på ventilen så är det marginellt "armen" rör sig och ventilen behöver inte ens en millimeter rörelse för att öppna sig :swoon:.....Så nu återstår mina funderingar... är den ventil som där det är svårare att blåsa igenom är den fel på den och skall båda ventiler öppnas lika mycket?.... kan de ha skadats ?? eller är de utslitna ?? kan jag själv byta mekanismen i ventilen ? eller måste jag köpa en helt ny enhet ? jag är tacksam om någon här med mer kunskap än vad jag har kan berätta lite om denna pryl....
I natt var det bara +8 men nu har solen lyst ett tag på den klarblåa himlen och tempen ute är nu 21.9 i skuggan så min mat kommer att bli fördärvad om jag inte får kylen att fungera...

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1040638.JPG
    P1040638.JPG
    427 KB · Visningar: 46
  • P1040654.JPG
    P1040654.JPG
    391,6 KB · Visningar: 49
  • P1040655.JPG
    P1040655.JPG
    216,7 KB · Visningar: 72

janeleif

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Svedala
HBK-Nr
16829
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Jeg har haft samme problem. Jeg åbnede den ved hjælp af de 2 skruer og sprøjtede med WD 40 og så virkede den igen. Jeg fik en defekt ved en forhandler, og gav den samme behandling og så virkede den også. Så jeg har en reserve med.
Venlig hilsen Leif.:twitcy:
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Hej.
Om du provar att banka lite på den med något hårt medan kylskåpet håller på att tända så brukar den öppna och släppa genom gas. Den kan gå lite segt om det kommit skit i den. Försäkra dig bara om att den är tät när du haft isär den så du inte får någon överraskning pga läckande gasol..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Står bilen plant? Absorbtionsskåpen kan vara svåra att få igång om det lutar?!
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

I mitt fall gick kylskåpet igång igen efter att ha bytt ut reduceringsventilen vid gasflaskorna. Detta efter att ha kollat, brännare, munstycke och AES och jag vet inte vad...
 

hansbrolin

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11043
Medlemskap
2022
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

min kyl stoppar med gärna mellanrum ca 5 minuter, fick tipps från verskstan att röra på jordkablarna baksida kyl dom ärgar, funkade för mig gör det när det trilskar
MVH från La Herradura
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Tusen tack för de fina tipsen....

Denna vinter är väldigt kall här nere (Kreta) så gasen försvinner ganska snabbt och det blir många flaskbyten.... starks efter sista inlägg jag gjorde här så var det dags att byta igen.:swoon:... och som valigt så startade inte kylen :mad:... men denna gång blev jag lite irriterad över att kylen inte startade efter all tidigare arbete jag lagt ner på den... så nu bestämde jag mig för att nu får det bära eller brista :swoon: för nu är jag trött på att ventilen krånglar, och jag var 100% säker på att det är ventilen som krånglar, så av med den och öppna den igen. Jag kollade tippset om löddningen men den ser bra ut så jag tror att det är fotot som har någon "missvisning"... jag började tänka :twitcy: igenom hur den fungerar och kom fram till att den öppnar inte speciellt mycket. Jag vet inte hur mycket eller lite den skall öppna men en sak är säkert... fixar jag inte ventilen så åker kylen ut..:twitcy: hela enheten består av finmekaniska "ting" och där är en arm (blåa pilen) som är elktromagnetisk styrd och när jag släpper på ström så såg jag att den rör sig otroligt lite... så jag tänkte om jag böjer upp armen så måste den väl öppna mer.... sagt och gjort.... och så slår jag på strömmen.... nu öppnar ventilen sig ca 2mm och jag känner mig nöjd....enheten har två ventiler så jag gjorde det samma på andra armen... monterade allt och kylen startade genast.... till dagens datum har allt fungerat som nytt ...:swoon: förutom vädret som fortfarande är kyligt här....

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • kylventilen.jpg
    kylventilen.jpg
    22,7 KB · Visningar: 74
  • P1040717.JPG
    P1040717.JPG
    192,2 KB · Visningar: 54

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Du är är allt bra klok Peter! Men jag tror att Wovi har lärt dig, hon är nog hjärnan bakom dina klokheter! :D
Sedan kommer jag med dom där besvärliga frågorna!
Är du säker på att ventilerna är helt stängda när strömmen inte är på???
Annars kan det strömma ut gas när lågan inte är tänd!!! (om än inte så mycket gas, men ändå!)
Det var säkert en onödig fråga! Wovi har nog tänkt på det!
Wov och kram på Wovi och Kompis!
Julian & puss från Stina.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ytterligare en kylskåp som inte startar (de)

Du är är allt bra klok Peter! Men jag tror att Wovi har lärt dig, hon är nog hjärnan bakom dina klokheter! :D
Sedan kommer jag med dom där besvärliga frågorna!
Är du säker på att ventilerna är helt stängda när strömmen inte är på???
Annars kan det strömma ut gas när lågan inte är tänd!!! (om än inte så mycket gas, men ändå!)
Det var säkert en onödig fråga! Wovi har nog tänkt på det!
Wov och kram på Wovi och Kompis!
Julian & puss från Stina.

Hej Julian & Stina.....

Tja... varför skall du nu fördärva det för mig :twitcy: nu när kylen fungerar så bra,..... och skulle det uppstå en explosion så är ju detta ett annat problem som jag kanske då kan återkomma till (d.v.s. om jag nu överlever explosionen) :twitcy:...
Ok... det är ju lätt att kolla montera ventilen utan att koppla in röret för kylen.... öppna för gasen och vänta en stund (starta inte kylen) du kan sen mäta med instrument eller sätt en tändsticka framför rör öppningen... ger då inte instrumentet utslag för gas ....ja då är allt ok...använder du en tändsticka och det uppstår en explosion så får du ändra öppningen i ventilen (böja tillbaka den ventilarmen som du böjde tidigare ).... finns inte ventilhuset kvar så har det försvunnit i explosionen och då får du ju köpa ett nytt.:swoon: enkelt va???:swoon:

Kram från Wovi & Peter on kyliga Kreta
 
Toppen