• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Etikett vid julbord etc.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har hört & läst någonstans att det vid julbord, smörgåsbord eller annan buffe'servering inte skulle vara tillåtet att fylla på mat av en redan använd tallrik pga. ev. smittrisk. Är det någon som vet om det finns någon sanning i detta?

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Etikett vid julbord etc.

ja möe domt har en ju hört
förlåt kunde inte låta bli:twitcy:

Ja, & mycket dumt har jag läst ex.vis din kommentar. Läs vad Knarrevik skrivit eftersom han förstod min fråga. Det finns ju massor av sjukdomar som överförs via kroppsvätskor bl.a influensor, förkylningar, HIV etc.

Bennie
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Etikett vid julbord etc.

Anledningen vet jag inte men det är väl praxis att man lämnar talriken och tar en ny när man backar om vid julbord.
Man förväntar sig då att pereonalen tagit bort tallriken. Gäller även buffeer tex kinarestauranger m.m.
Helt rätt Bennsan lämna talriken.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Etikett vid julbord etc.

Det måste vara fel på mig som undviker mat som blottats både för en massa människor (även om ingen hostar eller tappar gaffel i maten) eller mat som stått ute i det fria (flugor, damm, värme, oxidering, osv...). Utan att vara äckel-päckel, visst har jag ätit både buffé & Julmat i många år (med tallriksbyte mellan gångerna), men tycker ändå bäst om maten utan mellanlandningar...
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Etikett vid julbord etc.

Självklart med ny tallrik och bestick när man tar om vid julbord mm buffe'ätande.
Finns ju även folk som inte tvättar händerna vid toalettbesök. Oförsvarligt och oförståeligt tyvärr.

Trevliga helger på Er alla i HK! :music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Etikett vid julbord etc.

Majzzans inlägg var nog inte så fjärran från verkligheten som man kanske först tänker. Vi har blivit så vana att umgås med endast med oss själva, att prioriteten förflyttas lite liksom tjuvaktigt vad som är passande. En mobil bredvid tallriken är väl numera standard när man äter i den "innersta kretsen", dvs. med bara frugan.

Bennsans poäng var ju mest bakteriellt och hälso aspekt, med all rätt, och oss i mellan, jag begriper inte att det är överhuvud är tillåtet att vara halvsjuk och vistas med andra och därmed sprida sjukdomar som förstör kanske två veckor av andras liv. Fullständigt obegripligt. Vissa tycks gå med vilja och sprida sjukdomar genom att hosta högt utan att försöka styra bakterie/virus sprutet med handen mot golvet etc.

Annars handlar etikett reglerna om just hänsyn i sociala sammanhang. Där finns flera sidor av saken. En är en trygghetsgrej som går ut på sk. "schematat" där vi skall bete oss på ett förväntat sätt i en given situation/plats. Oväntat beteende orsakar ju oro. Precis som här i forumet om man skriver något oväntat som somliga gör. ;). Den andra stora aspekten är att unvika onödiga irritations/konflikt moment.

I dagens samhälle, som ändras otroligt fort just i det fundamentala planet hur folk skall bete sig, är vi lite blinda i proportioner men de är enorma. Jag kan höfta med gamla Grekerna, för från den tiden till bara för 40 år sedan var sociala kodex i stort sett likadana med små kulturella skillnader. Sedan dess har människan blivit isolerad och introvent, eller många har gjort det, speciellt de som lever ensamma och de yngre. Och så finns vi dinosaurierna med en fot i varje läger. Lever man ensam med sin nät och mobil, blir man socialt handikappad. Social skicklighet är en ren träningssak. Ingen träning, ingen skicklighet, ingen etikett, ingen hänsyn.

Det är också svårt att vara social med introventa/egoistiska människor för de har liksom stängt av mottagardelen i sin kommunikations utrustning eller så har de rattat in bara en bestämt frekvens som du kan omöjligen veta i förväg. Dessa människor tror innerst inne att alla som umgås med dem är tankeläsare och de begriper inga finesser med artigheter som går utpå att försiktig avkoda väderingar utan att orsaka konflikter. Våra ungdomar - alla under 30år - lider av social oskicklighet. De får ingen träning i sin dagliga liv. Endast avkomman sänker dem empatins grunder, de måste ha en relation med sina barn, fast sammhället gör sitt yttersta att barnen likriktas från vaggan, naturligtvis med skattemedel utan att beslutsfattare har en aning om vad de ställer till med.....

Så visst skall vi byta tallrikar och bestick när vi går flera varv i buffen, men ingen hindrar oss att tänka på den stora bilden mitt i frossandet. Det tycker jag är en av fördelarna i dagens samhälle, men får vara n insjunken i sina egna tankar, speciellt om man är en 60 plussare vilka samtliga bara skymmer sikten enl. de yngre. Detta är också förresten en sak där Sverige är världsbäst. Att selektera åldersgrupper. Vi älskar att selektera. Vi selekterar allt. Se er kring i sydeuropa så ser ni att generationerna umgås naturligt med varandra. Överallt. I Sverige är allt selekterat och värre blir det med rasande fart utan att vi märker det. Och sedan detta makabra logisk kullerbytta. Vi förväntar oss att utseende mässigt, kulturellt, språkligt, intellektuellt, empati, den heliga likvärdigheten osv. osv. avvikande, totalt annorlunda individer i alla hänseenden än vi skall friktionsfritt smälta in i vårt samhälle.

Det är den stora bilden just nu för den som bryr sig. Etikett är finlir i elitnivån.... Amen..!
 
Toppen