• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilabonnemang med mobilt bredband

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag hade mobilt bredband (Tele2) med trådlös router och mobilabonnemang samt en Ipad utan abonnemang. Vid kontakt med tele2 förslog de att jag slog ihop mobilabonnemanget med det mobila bredbandet, vilket jag gjorde.

Jag har nu ett mobilabonnemang med två extra SIM-kort, ett för routern och ett för paddan. Fria samtal, SMS, etc, och valbar mängd data. Med 65+rabatt kostar detta 239/mån för 20GB, 319/mån för 50GB och 399/mån för 100GB. Gäller inom Sverige. Extra SIM-korten kostar inget.
ERIKPER
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Jag skippade routern och satte kortet i plattan som internetdelas vid behov.

174,50 per månad för 80 GB med en hastighet på drygt 60 Mbit/sek.
Från 1 juli giltigt i hela EU och förhoppningsvis även i Norge.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Jag skippade routern och satte kortet i plattan som internetdelas vid behov.
174,50 per månad för 80 GB med en hastighet på drygt 60 Mbit/sek.
Från 1 juli giltigt i hela EU och förhoppningsvis även i Norge.

Det är just det här som är anledning till att vi betalar lite mer till Telenor för att vara obundna. Sen får vi se vem som vinner våra "hjärtan" nästa år.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Jag skulle kanske tillägga att mitt abonnemang är helt obundet och jag kan när som helst månadsvis gå upp eller ner i datamängd om man t ex tillfälligt behöver ladda ner stora mängder data.

Jag vet inte men tycker jag har upplevt att delning fungerar sämre än via routern och WiFi.
ERIKPER
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Det är ju kanon för dej. Nytt 3-abonnemang med fria samtal och 50GB kostar ju 579/mån.

Jag hade väl också tur, för drygt ett år sedan hade 3 en drive där man kunde få 100 GB/mån för 199:-.
Visserligen bara 3G men där jag bor är det ingen skillnad jämfört med Telias 4G. Nuvarande hastighet 20 - 30 Mbit/s.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Inte från 1 juli då alla svenska operatörers simkort skall fungera i hela EU och några länder till med bättre hastighet än ynka 1 Mbit/s med samma avgift som hemma.

Anders,
Har du hört/sett något mer om dessa farter i kommande "roamingfria EU"?
Detta är ju spännande då det lär bli ett nytt krig för operatörerna om kunderna.

Själv använder jag Comviq i mobilen, samt Hallon i Husbilens wifi, allt obundet.
Kan utan krusiduller byta till den mest fördelsaktiga operatören nästa år.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Inte från 1 juli då alla svenska operatörers simkort skall fungera i hela EU och några länder till med bättre hastighet än ynka 1 Mbit/s med samma avgift som hemma.

Nja, florerar en hel del luddiga begränsningar fortfarande. Om mer surf än genomsnittet, om mycket utomlands m.m. kan operatörerna kräva mer betalt. Samt operatörer i södra europa för dyra turistnät (?)

I Portugal kan man idag, såsom fiberkund, vilket vi är, köpa 4G surfabonnemang med obegränsad surf för €15 månad. Undrar verkligen om det per automatik kommer att bli EU-gällande, tvivlar.

Anders
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Mobilabonnemang med mobilt bredband

Jag skulle kanske tillägga att mitt abonnemang är helt obundet och jag kan när som helst månadsvis gå upp eller ner i datamängd om man t ex tillfälligt behöver ladda ner stora mängder data.

Jag vet inte men tycker jag har upplevt att delning fungerar sämre än via routern och WiFi.
ERIKPER

Routern är byggd för att routa trafik till annan enhet.
Delning är en "nödlösning" för att kunna utföra samma sak med en produkt som inte är byggd för det. Den gör en massa annat i bakgrunden också, vilket tar kraft.
 
Toppen