• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åtkomst bildel Integrerad vs. Delintegrerad

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Vi står i begrepp att byta husbil. Vi har idag en delintegrerad byggd på Fiat Ducato.

Jag gör, i stort sett, all service själv (så länge inte garantin kräver annat) och upplever att tillgängligheten/åtkomsten avseende bildelen i den delintegrerade vi idag har (Bürstner t607 årsmodell 2003) är tillräckligt god för att jag själv skall kunna serva den (byte bla. kammrem förra året utan store bekymmer).

Nu när vi står i begrepp att byta funderar jag på om åtkomsten av motor/drivlina mm. är en faktor att ha med i valet av modell eller ej. Vi funderar nämligen på en begagnad Carthago C line T4.9 ELLER en I4.9. Men om åtkomsten är betydligt sämre på en helintegrerad faller nog valet i stället på den delintegrerade modellen T4.9.

Vad säger ni som har erfarenhet av båda typerna (inte nödvändigtvis just Carthago)?

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej
Jag har ägt 4 olika integrerade bilar av tre olika märken. Åtkomligheten varierar mycket pga byggnadsätt. Jag har haft bil där åtkomligheten i princip varit som genom ett brevinkast. Där hade allt fått göras underifrån och byte av större delar troligen inneburit att man fätt sänka motor och drivlina ur bilen.
Kräver ju då tillgång till tung lyft mm vilket ju få har privat.
Har på min nuvarande bil sett att det ser bättre ut. Här används inte bilens normala torpedvägg och åtkomligheten är till och med bättre än med orginalhytten kvar. Bilen med brevinkastet var en Knaus/Fiat och nuvarande
är En N+B Flair /Iveco. Har tyvärr bara erfarenhet av dessa märken samt Hymer/MB som också var trång men litet bättre än Knausen. Du får väll titta noga innan köp. Lycka till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åtkomst bildel Integrerad vs. Delintegrerad

Flair fra 2006/7 har det som er igjen av førerhytta løftet opp og frem, samme gjelder en del andre integrerte på Iveco Daily. Dette er gjort for å oppnå 2 saker: flatt golv og plass for luftfjærer foran. Dette gir mer plass over motoren enn på standard bil.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Åtkomst bildel Integrerad vs. Delintegrerad

Hej
Jag har ägt 4 olika integrerade bilar av tre olika märken. Åtkomligheten varierar mycket pga byggnadsätt. Jag har haft bil där åtkomligheten i princip varit som genom ett brevinkast. Där hade allt fått göras underifrån och byte av större delar troligen inneburit att man fätt sänka motor och drivlina ur bilen.
Kräver ju då tillgång till tung lyft mm vilket ju få har privat.
Har på min nuvarande bil sett att det ser bättre ut. Här används inte bilens normala torpedvägg och åtkomligheten är till och med bättre än med orginalhytten kvar. Bilen med brevinkastet var en Knaus/Fiat och nuvarande
är En N+B Flair /Iveco. Har tyvärr bara erfarenhet av dessa märken samt Hymer/MB som också var trång men litet bättre än Knausen. Du får väll titta noga innan köp. Lycka till.

Tack för återkopplingen.
Det låter med andra ord som att frågan (om den over huvud taget skall ställas) skall riktas direkt till Carthago-ägare.

Jag kommer självklart undersöka irl. själv. Men tack för heads up:en.

Mvh!
// Niklas
 
Toppen