• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilder hamnar upp och ner?

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Efter kontakt med Apple support så testar jag nu med 3 bilder tagna på 3 olika sätt.
Bild 1. Avtryckarknappen(kameraknappen) t.v. och ljudknappen uppåt
Bild 2. Avtryckarknappen neråt och ljudknappen t.v.
Bild 3. Avtryckarknappen t.h. och ljudknappen neråt

I flera olika forum hamnar bilder lite "hipp som happ!"!
Avtryckarknappen ska alltså vara till höger i mitt experiment!
OBS! Detta gäller med IPhone. Hur det är med andra telefoner vet jag ej.
 

Bilagor

  • IMG_1591.JPG
    IMG_1591.JPG
    1 MB · Visningar: 32
  • IMG_1594.JPG
    IMG_1594.JPG
    916,4 KB · Visningar: 30
  • IMG_1596.JPG
    IMG_1596.JPG
    2 MB · Visningar: 11
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Det är tydligen bara på detta forum som bilderna kan hamna upp och ned.
Jag brukar använda ljudknapparna uppåt som avtryckare och på tex Facebook blir bilden rättvänd.

Snapseed.jpg
Curmans villa med iPhone.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Detta problem har jag påtalat säkert för ett år sen för webbarna men ingen förklaring fanns
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Förklaringen finns i din kamera/mobil inte på HBK.

Laddar du ner en bild upp och ner, så visas den också upp och ner i inlägget, ganska enkelt.:)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

För mej är det Samma viken väg jag håller plattan/telefonen så är knappen på höger och Bilderna alltid rättvända.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

vBulletine bruker ikke informasjonen i bildets metadata om hvordan det er orientert, men stoler på at det står rett vei. FB har lagt inn denne tolkingen - så enkelt er det.

vB lagrer to utgaver av opplastede bilder, orginal og miniatyr. Orginalen kommer frem om en trykker på bildet, og nå er det webleseren som kan tolke metainfo. Det er i produksjonen av miniatyren at tolkingen mangler i vB.

Den gangen vår utgave av vB ble laget fantes det ikke digitale kamera som lagret bildet feil. Dette er kommet til senere for å spare tid i kamera, nå lagrer mange kamera og smartphones bildet med orienteringen fra bildesensoren.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Alla bilder i mobilen är givetsvis rättvända men det blir ändå fel. Fick detta svar för knappt ett år sedan och har provat på alla olika sätt men utan resultat. Nu visar ju sig att vissa var samma problem.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Divergerande svar i tråden. Jag bara provar. Tog två bilder med Samsung Galaxy S6 på två olika håll. När bilderna visas i telefonen så är dom på rätt håll och när jag flyttar dom till datorn så är dom på rätt håll.
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    4,8 MB · Visningar: 6
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    2,5 MB · Visningar: 20
  • Bilder.jpg
    Bilder.jpg
    136,9 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

God test!
Om jeg klikker på det opp ned bildet i Edge fortsetter det opp ned, men i Chrome snur det seg rett!

Miniatyren kommer opp ned også i Chrome, dette er et problem i vBulletin.

Har rapportert problemet i Edge til Microsoft!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Hej Gunnar ! Jag har importerat bilder från telefonen (Samsung) samt från kameran (Nikon) till datorn och i alla tre ligger dom rättvända men lik förb..at hamnar en del på sniskan när jag laddar upp ifrån bilder i datorn till HBK, säger som Gösta Ekman i en monolog "veti fan hur det går till, det är säkert nåt elektroniskt" men vore bra att veta tack på förhand
Hasse & Ingegerd
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Divergerande svar i tråden. Jag bara provar. Tog två bilder med Samsung Galaxy S6 på två olika håll. När bilderna visas i telefonen så är dom på rätt håll och när jag flyttar dom till datorn så är dom på rätt håll.

Når jeg klikker på billederne i Firefox, så kommer begge billeder til et vende rigtigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilder hamnar upp och ner?

Som jeg har forsøkt forklare et par ganger, første bildet som kommer opp er en miniatyr laget av forum motoren ved opplasting av bildet. Denne delen er gammel og respekterer ikke en informasjon som ligger i starten på bildefilen om retnngen kamera er holdt. Når en trykker på miniatyren overføres orginalbildet til webleseren som så må tolke bildet. Edge gjør her samme feil som forum motoren, mens flere andre bruker informasjonen og tegner ut bildet slik kameraet ble holdt.

I noen tilfeller gjør og facebook samme feilen som forum motoren, og når de ikke senere bruker orginalen så kommer disse bildene alltid frem feil.
 
Toppen