• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

F

F.d. 24942

Guest
Hej.

Ny här och har en del funderingar.
Jag har en Mitsubishi Lancer, herrgårdsvagn som jag har sovit i på sommaren. Tagit bort baksätet och installerat en säng. Härligt och enkelt eftersom den är tillräckligt liten och drar inte så mycket bensin.

Nu vill jag kunna sova i den på vintern också, när det börjar bli kallt. Och det enklaste tyckte jag var en värmare på något sätt. Har tagit bort tanken på att ha ett elverk utanför och driva en kupévärmare, har också tagit bort att bygga ihop en egen diselvärmare för montering utanför bilden som på något sätt blåser in värmen...

Så Gasol.

Då hittade jag denna värmare Miniflame gasolkamin
Nu förstår jag ju att det är väldigt viktigt med säkerheten för att jag inte ska dö i sömnen.

Först tänkte jag använda dräneringshål som det finns några stycken i golvet och ställa gasoltuben nära dem. Samt att jag ställer värmaren så ifall det börjar läcka eller inte förbrännas så vandrar gasolen neråt mot hålen och rinner ur bilen.

Jag tänkte mig en gasvarnare ifall det skulle böja läcka.

Men då börja jag söka i detta och upptäckte kolmonoxidförgiftning och koldioxidförgiftning. Så till en fråga:

- Om jag inte får in tillräckligt med luft i bilden så blir ju koldioxidhalten för stor? Kommer då värmaren få otillräckligt syre så att det blir kolmonoxid? Och i så fall, för att förhindra att jag dör i sömnen, behöver jag en koldioxidvarnare eller kolmonoxidvarnare? Vilket händer först?

Luft
Hur mycket luftdrag behövs det för att få tillräckligt med luft i bilden?
Jag kommer ju helst inte vilja installera någon fläkt för att dra ut luft från bilden så att det kan sugas in luft. Blir det något typ av egendrag eller hur funkar det? Jag kan ju använda fönsterna men vill ju inte öppna för mycket för då blir det ju kallt. Men, alltså, behövs det något luftdrag eller fixar det sig automatiskt när det blir ont i syre i bilden så sugs det in genom de öppna fönsterna?

Hur stor öppning i fönsterna behövs för att få tillräckligt med syre?

Hoppas jag förklarade mig tillräckligt klart, hoppas på svar.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Värmaren är utrustad med CO2 säkring (vilket jag tror är det man brukar kalla koldioxidvakt)
Det är framförallt koldioxid och vatten som bildas vid förbränning.
Om syret kommer att räcka till i din bil vet jag inte, men förbränningen av 1 kg gasol kräver ca 12 kbm luft.

Dålig luftomsättning kommer att märkas genom att glasrutorna bli mycket immiga/fuktiga.
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Verkar väldigt farligt. Vid förbränning åtgår syre. Alla husbilar och husvagnar har ventilatorer och varningar om att öppna då t ex spisen går.

Köp en diesel/bensinvärmare typ webasto/eberspächer och montera i motorrummet!

Eller köp en riktig gasolvärmeanläggning Truma.

Gasoltuben måste stå i ventilerat utrymme. Går att lösa med en burk och slang ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Ja, gemensamt för alla värmare som brinner med låga i täta mindre campingutrymmen är ju att lågan tar luft utifrån och skickar ut avgaserna, och inget av förbränningen har kontakt med boutrymmet. Värmen tas ut från uppvärmda metallytor "på andra sidan om lågan" så att säga.
Det står även på ex. spiseln med sina öppna lågor, "Får ej användas till uppvärmning av bodelen."
Det finns ju olika larm som sagt, men frågan är då vem som är känsligast, du eller larmen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Ett kilo propan har ett energiinnehåll motsvarande 12,8 kwh
Vid förbränning av ett kg propan förbrukas 12m3 luft.
En gasolkamin inne i ett så litet utrymme i ett så litet urymme
som en skåpbil, husvagn eller husbil verkar smått äventyrligt.
 
F

F.d. 24942

Guest
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Tack för svaren.

Ja, det är kanske bäst att satsa på något annat. Men frågorna kvarstår fortfarande, speciellt de frågor om luften. Ingen som har koll på hur mycket luft man får in, och hur jag skulle kunna få ventilation?

Har nu börjat kolla på nån gammal husvagns, husbilsvärmare istället.
Tex denna https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma_Katalog/pdf_verzeichnis/30_000/30080_17600.pdf vet inte om syret till förbränningen är helt fri från resten eller hur det funkar.


Annars får det kanske bli en kokare och ett element
http://www.campingvaruhuset.se/pub_images/large/VK0522_1157.jpg
Någon som byggt in en sådan själv till något element?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Tyvärr allt för många som har lämnat jordelivet efter gasolvärmekällor i fordon. Några bekantas anhöriga strök med i en husvagn i Torsbytrakten någon gång på 90-talet och det senaste jag minns är en olycka med ett flertal offer på en campingplats utanför Oslo.
Nog värt kostnaden att låta en kunnig hantverkare installera ett fungerande system.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Truma 55 T har hål i golvet under värmaren så den får all syre in ounder bilen är helt ok för den delen. Du behöver också utsläpp i taket eller uppe precis som en husbil har via takluckan.
Sen behöver du en skorsten också .

Leif
 
F

F.d. 24942

Guest
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Truma 55 T har hål i golvet under värmaren så den får all syre in ounder bilen är helt ok för den delen. Du behöver också utsläpp i taket eller uppe precis som en husbil har via takluckan.
Sen behöver du en skorsten också .

Leif


Toppen!
Har du använt en? Försöker kolla på ritningarna men blir inte helt klar på om förbränningen är helt åtskild själva värmen som kommer in i husbilen? Alltså om förbränningen inte har någon luftkontakt med luften i husbilen?

Och någon som vet varför skorstenen ska vara minst 1,8m? Har det något med att få sug att göra, och i så fall, kan man få sug på något annat sätt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Hadde en slik truma i min første husbil. Luftinntak for brenner under golvet - kan forlenges med en slange, avgass gjennom skorstein over tak. Brennkammer med kjøreribber utsiden og en fläkt som suger inn luft ved kaminen og presser den varme luften inn i slangen til de forskjellige varmepunktene. Varmer bra og om viften er ren og balansert relativt lite støy.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Toppen!
Har du använt en? Försöker kolla på ritningarna men blir inte helt klar på om förbränningen är helt åtskild själva värmen som kommer in i husbilen? Alltså om förbränningen inte har någon luftkontakt med luften i husbilen?

Och någon som vet varför skorstenen ska vara minst 1,8m? Har det något med att få sug att göra, och i så fall, kan man få sug på något annat sätt?

Har haft i 2 alkov bilar 89 o 98 de fungerar bra finns ju inte många rörliga delar. När det inte är mycket kallt kan man stänga av fläkten och ha den som punkt värme med strömförbrukning 0. Jag bytte till automat tänning så ifall lågan slocknade av nån anledning tändes den igen av sej själv.

Leif
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Gasolvärme, hur mycket luft behövs?

Tänk också på vart du ska förvara gasolflaskan.

Sätt in en vanlig bilvärmare istället eller allra enklast, lämna motorn på tomgång den drar ca 1 liter per timme, klart billigast.
 
Toppen