• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad finns det för grejer?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det någon som vet om det finns 230V el-värmeaggregat som man kan ansluta till ordinarie luftslangar i värmesystemet?

Bennie
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Vad finns det för grejer?

Ett tillägg, Du och jag Bennsan har väl typ samma bil, och det jag upplever med värmen är att det hade gärna fått vara bättre flås i munstycket som levererar värme fram till förar utrymmet, så min tanke när det gäller elvärme är att montera en till heat1500 som har ett eget rörsystem/rör fram till förar utrymmet,

Tänkte helt sonika borra in en till ventil på sidan av den befintliga
och låta heat1500 dra luften ifrån dubbelgolvet, dvs ta bort inkommande rörstos å montera på medföljande galler istället, sen funderar jag även sätta en 2-1 koppling på kabeln(tror det var jr-45) som kommer från termostaten så att jag kan styra bägge heat1500 från samma termostat?,

Nackdelen är att det då inte går att köra värmen på 2500w utan man får välja mellan 1000w 2000w respektive 3000w, på 3000w så finns det ju risk att en 10 amp säkringen inte håller och då måste man ju vara kopplad till en stolpe med 16a säkring.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns det för grejer?

Ett tillägg, Du och jag Bennsan har väl typ samma bil, och det jag upplever med värmen är att det hade gärna fått vara bättre flås i munstycket som levererar värme fram till förar utrymmet, så min tanke när det gäller elvärme är att montera en till heat1500 som har ett eget rörsystem/rör fram till förar utrymmet,

Tänkte helt sonika borra in en till ventil på sidan av den befintliga
och låta heat1500 dra luften ifrån dubbelgolvet, dvs ta bort inkommande rörstos å montera på medföljande galler istället, sen funderar jag även sätta en 2-1 koppling på kabeln(tror det var jr-45) som kommer från termostaten så att jag kan styra bägge heat1500 från samma termostat?,

Nackdelen är att det då inte går att köra värmen på 2500w utan man får välja mellan 1000w 2000w respektive 3000w, på 3000w så finns det ju risk att en 10 amp säkringen inte håller och då måste man ju vara kopplad till en stolpe med 16a säkring.

Min tanke med elvärme var att ha den som grundvärme hemma på gården eller på en ställplats & låta värmarna (Truma E2400 & C6002) sköta resten. Likaså har jag tänkt att montera in värmeväxlare för att värma med motorns kylvatten när jag kör.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad finns det för grejer?

Min tanke med elvärme var att ha den som grundvärme hemma på gården eller på en ställplats & låta värmarna (Truma E2400 & C6002) sköta resten. Likaså har jag tänkt att montera in värmeväxlare för att värma med motorns kylvatten när jag kör.

Bennie
Att värma med motorn när man kör via det ordinariesystemet har jag också funderat på varje år men inte kommit till skott på ännu.

Har en luftburen Truma som jag tänkt sätta ett värmepaket från en bil mellan fläkten och Truma värmaren, men är inte säker på vart jag ska ta värmen från motorn och om man måste ha en värmeväxlare där med cirkulationspump od.

En tanke är att ta utloppet från värmepaketet i hytten, men undrar lite hur mycket man bromsar flödet och får kallt i hytten sitället samt tempen på det vattnet såklart.

Det behövs det nog ingen jättevärme medans man kör utan mera att hålla igång alla utrymmen tills man stannar och går över på ordinare värme igen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns det för grejer?

HB'n står fulltankad & ansluten till el hemma på gården mellan turerna. Om man vill undvika att vattensystemet fryser sönder förutom att sätta in 1 eller 2 Heat 1500? Skulle Biltema's frostvakt placerade på strategiska ställen vara ett alternativ?
Frostvakt, IP23 - Frostvakt Frost Frostskydd - Biltema

Bennie
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad finns det för grejer?

Då lutar det åt Kronings Heat 1500 inkopplad efter pannan Truma 6002E på luftslangen. Finns det andra aggregat med andra effekter & priser än Kronings?

Bennie
 
Toppen