• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
I helgen slutade vårt kylskåp att fungera. Gick inte på gasol eller 220 V. Då vi åker hem så kyler det på 12 V. Det är ett Dometicskåp med separat frysfack.
Gasolen brann fint, och kontrollamporna för gasol och 220 V lös så AES-funktionen verkar vara hel. Vad är det som spökar??? Hälsningar Göran Hellman.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpsproblem

Rent spontant så vill jag påstå att det är omöjligt, dvs fungerar det och blir kallt på 12v så skall kylskåpet fungera på gas om du fysiskt kan se en låga, det är inte såhär att när kylskåpet inte fungerade på gas så hade det troligtvis inte fungerat på 12v heller, men när sedan kylskåpet kom i rörelse på hemfärd så släppte någon skit/flaga i kylsystemet så att det började fungera igen på då 12v, min gissning är att det nu fungerar på gas eller el igen om du provar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpsproblem

Hejsan, håller med ovanstående :p:, verkar omöjligt på flera sätt.
Skillnaden är möjligtvis att 230V och gasol har termostat för reglering men 12V brukar vara inkopplat hela tiden utan termostatreglering.
Men när du fysiskt ser att gasollågan brinner fast kylan ändå inte kommer i skåpet, så har termostat, eller inte termostat, inte någon betydelse. Så då måste något har stoppat cirkulationen som åter kom igång vid hemfärden som exempelvis skit/flaga i systemet som doggydoggen skriver.
Jag vet också att de skåpen kan vara känsliga om de lutar för mycket åt "fel" håll. Bilen stog inte i ovanligt sned lutning åt något håll när skåpet inte funkade, och i så fall åter kom igång när bilen flyttades och ändrade läge.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Bilen stod plant hela tiden. Provade att starta kylskåpet på gas inatt. Lågan brinner, men ingen kyla. Har nu ställt vredet på 220 V så vi får se om det går igång med detta. Om det kylde på 12 V kan det vara termostatfel då? Tack för tips och råd. Hälsningar Göran Hellman
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpsproblem

Hejsan igen Göran, som vi skrev ovan, om lågan brinner så finns det ju värme tillfört till kylskåpet så då kan det inte vara termostaterna, för ditt skåp har ju inte pilotlåga och fullåga, utan endast fullåga med självstart eller helt avstängd låga, och när värme tillförs så borde det bli kallt. Man kan ju ev. även mäta så man vet att det finns ca. 170W (tror jag) förbrukning när skåpet går på 230V.
Om det inte blir kallt när bilen står still så borde cirkulationen på ammoniaken i systemet stå still av någon anledning.
Man kan känna på rören bak på skåpet hur långt värmen kommer upp m.m. men lite svårt att förklara bra i text tyvärr.

Det finns ju en annan naturlig faktor den här årstiden också som man kan bli lurad av, och som kan stämma med ditt problem.
Hade du en termometer i kylskåpet när du observerade att det inte funkade eller märkte du det på att frysdelen var alldeles för varm.
Om det är kallt ute och särskilt om man inte har vinterluckorna på vid ventilationsgallren så kan det vara så kallt bakom skåpet så att hela bakstycket kyler kylskåpet tillräckligt för att termostaterna skall bli nöjda för de sitter i kylskåpsdelen. Då går 230V och gasolen så korta stunder att frysdelen inte blir nerkyld.
Då har du skaplig eller bra kyla i kylskåpsdelen men frysdelen kan t.o.m. vara upptinad.
Men när du sedan kör med bilen så kylskåpet går på 12V så finns det ju troligen ingen termostat till den funktionen så då funkar den värmepatronen hela tiden under färd och kylen men framför allt frysen blir åter nerkyld av kylsystemet i skåpet.

Detta fenomen kan börja inträffa redan vid några grader plus utomhus, och särskilt om det blåser lite rätt in i ventilationsgallren.

Om/när det inträffar på 230V eller gasol igen så ställ kylskåpsdörren öppen ett tag eller minst en timme på prov, (under förutsättning att du har varmt och gott inne i bilen så kylen blir uppvärmd). Då värms ju kylskåpsdelen upp och termostaterna vill ha kyla och 230V eller gasolen går hela tiden.
Då skall du efter någon halvtimme kunna känna att frysdelen åter börjar kylas ner.

Har du vinterluckorna monterade på gallren, så att utrymmet bakom skåpet inte är jättekallt av utomhustemperaturen??

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Nu var det så illa att allt i frysen tinade upp, och kylskåpet blev varmt ca. 12 grader. Vinterluckorna satt på plats och i läsidan.Har inte fått liv på kylningen med varken gasol eller 220 V idag.Ammoniaken har inte läckt ut, för den doften missar man inte. Får fortsätta leta fel. Hälsningar Göran Hellman
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.530
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Hej Göran!

Jag har upptäckt att jag har svårare att hålla kyla när vinterluckorna är på plats. Det verkar som att det inte ventilerar ut värmen tillräckligt bra.
Prova att ta bort den övre luckan och se om det blir bättre.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Har samma erfarenhet att övre luckan kan inte användas vid drift.
Den fungerar endast om man har bilen uppvärmd med kylsåpet avstängt för att få bättre isolering.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpsproblem

Hej, ja det verkar som det blir mer och mer vanligt med en takventilation i stället för det övre gallret för att få ut värmen, och då kanske också för att undvika att allt för kall luft kommer rakt in mot kylskåpets bakstycke när det är kallt ute och blåser.
Det undre gallret vid brännaren sitter som vanligt och kan täppas till efter behov vid kyla.
Det finns en annan tråd som handlar om en eftermontering av takventil och täppa till övre gallret. Inte just detta problem men just för att få ut överskottsvärmen på bättre sätt.

Jag såg en bil en gång där ägaren hade borrat fyra st. ca. 3cm stora hål längst upp i den övre vinterkåpan. Kanske en lagom genväg.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Nu har kylskåpet fått en handpåläggning av kunnig reparatör.Felen var följande: Nr 1 Brännare och munstycke byttes ut = gasolen fungerar. Nr 2 är vi lite osäkra på, men det blev spänningsfall till kylskåpet då Aldepannan gick på 2kW. Detta medförde att det kunde inte produceras någon kyla på 220V. Efter rivande i kablar så fungerar detta igen. 12V har fungerat hela tiden. Nu är kyl och frys fyllda igen för nästa resa. Ha en God Jul och Gott Nytt År. Hälsningar Göran Hellman
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpsproblem

Tack för backupinfon Göran.
Det blev alltså en liten klassiker. Felet verkar jätteunderligt på något diffust sätt..... Och visar sig bero på att två helt olika fel har uppkommit nästan samtidigt.

M.v.h. JANKRO.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Det som lurade mig mest var att gasollågan brann fint och jämnt. Tydligen är detta väldigt känsligt. Som lök på laxen fungerade 12V:en. Hursomhelst så fungerar det nu. God fortsättning på er alla. Hälsningar Göran Hellman.
 
Toppen