Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Biltema batteri
Gammal
HBK Medlem

doggydoggens avatar

Hemvist: Umeå
Biltema batteri - 2016-11-26, 22:18

För 2 år sedan så monterade jag 2 nya biltema batterier, efter 1 år så slocknade den gröna indikeringen på ena batteriet, den som indikerar att batteriet är ok, for på biltema och fick ett nytt, nu ett år senare så har den nya batteriet som är 1 år gammalt tappat den gröna indikeringen igen!!

så jag förmodar att batteriet är dåligt, nån fler som haft problem med dessa batterier?, kan man tappa denna gröna indikering fats batterierna är ok, nu har jag ju inte testat batteriet än så man får väl se vad den testen ger.

detta batteriet är det jag har, 100Ah varianten.

Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri Fritidsbatteri Marinbatteri Båtbatteri Husvagnsbatteri Husbilsbatteri Bilbatteri - Biltema

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar doggydoggen för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-27)
Sv: Biltema batteri
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Kungsbacka
Sv: Biltema batteri - 2016-11-27, 05:47

Hej.
Min erfarenhet av dessa batterier är att de inte håller den kvalitet och möter INTE de krav som ges i beskrivningen.

Så här skriver Biltema om dessa batterier:
  • Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
  • Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
  • Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
  • Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
  • Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
  • Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).
Är inne på andra omgången nu. Den första höll i 1,5 år, de byttes på garanti. De hade då 3 års garanti. Nu har samma batteri bara 1 års garanti. Kan misstänka att de inte lever upp till minimikraven för en husbilsåkare.
Alltså passa er för batteri 8080. Jag misstänker att det samma gäller 8090 och 80100. /Roy

Följande 3 användare säger Tack till chiquita för detta inlägg:
Aligådd (2016-12-26), Leifw (2016-11-27), Zottiz (2016-11-27)
Gammal
FD.HBK Medlem 2016

BigSpenders avatar

Hemvist: Mariestad
Ålder: 63
Sv: Biltema batteri - 2016-11-27, 06:52

Jag har inte heller några bra erfarenheter av Biltemas billiga batterier, annat än att de är billiga. Rådet, om man ändå köper en sådan är att noga mäta vilospänningen när den är fulladdad och sedan följa upp hur fort den tappar i styrka innan garantin går ut. Har svårt tänka mig att precis alla exemplar är dåliga?

Rådet ovan gäller förresten alla batterier varifrån man än köper dem och vad de än kallas för typ av batterier. Däremot har jag köpt - och köper - Biltemas Silvercadmium batterier. De är något dyrare, man känner igen dem för de är ljusgråa och har 4 års garanti. Finns i alla storlekar, en 95Ah kostar kring 1200kr vilket jag tycker är en bra ekonomi alternativ. Men även dessa skall kontrolleras före att garantin går ut.

Kontrollen är enkel, som jag gör det. Jag laddar upp batteriet så att jag vet att den är fulladdad med 14.4V. Sedan kopplar man batteriet ur systemet. Man lossar den ena polen. (den med snabbfäste) Efter en timme cirka, mäter man spänningen i batteriet, den bör vara 12.9V volt i en fullgod batteri, men även 12.8V är okay. (fast lite sämre) Sedan mäter man lite då och då och noterar spänningen om man inte litar på minnet. Det finns teorier hur mycket batteriet får tappa vilospänning per tidsenhet, men här gäller det grova uppskattningar innan garantin går ut. Om batteriet visar 12.6V redan efter en vecka, så skulle jag reklamera den. Vettiga husbilar, som mina exempelvis, har sk. kinavoltmeter installerade som visar batterispänning i bägge batterier. Då ser man tydligt hur tidenstand påverkar battterier. De skall ha en digital visning med två decimaler och kostar kring 50kr/st.

Eftersom detta är en långdistansbrottning operation hela proceduren, så förstår var och en att det är få som gör sådant här finlir. Alla dessa personer njuter sedan oerhört för att ägna halva sin semester med diverse service arbeten, helst ute på vägarna när det är mörkt och regnar. Bor man på landet, har husbil, tre andra bilar, gräsklippare, och diverse andra prylar med batteri, så är det nog en god ekonomisk ide att före vintern kolla alla batterier. En godtagbart ursäkt att avbryta exempelvis lövkrattning när det är som tristast...

Följande 5 användare säger Tack till BigSpender för detta inlägg:
chiquita (2016-11-27), PJohan (2016-12-27), Sjöberg (2016-11-27), Teknikpata (2016-12-27), Zottiz (2016-11-27)
Gammal
HBK Medlem

lejohs avatar

Hemvist: Motala
Sv: Biltema batteri - 2016-11-27, 12:39

Har exakt det batteri som doggydoggen har problem med.

Mitt är nu tre år. Har fungerat helt perfekt hela tiden och fortfarande.
Dock har jag inte tittat på gröna kontrollen någon gång. Batteriet har stått orört i alla tre åren. Solceller laddar när jag använder bilen. Vid uppställning står den inomhus även på sommarhalvåret utan underhållsladdning. Vinteruppställning (oktober - mars) underhållsladdar batteriet vid Jul-nyår under ca 2 dygn.

Vet inte om den gröna batterikontrollen fungerar på mitt batteri eftersom jag inte tittat på den, men batteriet fungerar mycket bra. Håller laddningen som det ska och klarar uppställning utan underhållsladdning (förutom en gång under vinteruppställningen som jag gör för säkehetsskull på alla batterier jag haft).

/Leif

Följande Tackar lejoh för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-27)
Gammal
HBK Medlem

doggydoggens avatar

Hemvist: Umeå
Sv: Biltema batteri - 2016-11-27, 14:36

kommer byta ut skiten mot biltemas agm, då har man ju 4 års garanti

Senast redigerad av doggydoggen den 2016-11-27 klockan 14:50.

Följande 5 användare säger Tack till doggydoggen för detta inlägg:
chiquita (2016-11-27), PeterK (2016-11-28), StorDansk (2016-11-28), Teknikpata (2016-12-27), Zottiz (2016-11-27)
Gammal
HBK Medlem

fp01s avatar

Hemvist: Sölvesborg
Sv: Biltema batteri - 2016-12-26, 09:45

Citat:
Ursprungligen postat av doggydoggen Visa inlägg
För 2 år sedan så monterade jag 2 nya biltema batterier, efter 1 år så slocknade den gröna indikeringen på ena batteriet, den som indikerar att batteriet är ok, for på biltema och fick ett nytt, nu ett år senare så har den nya batteriet som är 1 år gammalt tappat den gröna indikeringen igen!!

så jag förmodar att batteriet är dåligt, nån fler som haft problem med dessa batterier?, kan man tappa denna gröna indikering fats batterierna är ok, nu har jag ju inte testat batteriet än så man får väl se vad den testen ger.

detta batteriet är det jag har, 100Ah varianten.

Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri Fritidsbatteri Marinbatteri Båtbatteri Husvagnsbatteri Husbilsbatteri Bilbatteri - Biltema

Bra att veta om batterier som har ett indikeringsöga som skall visa grönt osv, gäller Biltemas batterier såväl som alla andra. Denna indikering sitter bara i en cell, det finns fem till... det är alltså ingen garanti för att man har ett friskt batteri även om den aktuella cellen råkar visa grönt...
Indikeringen fungerar likadant som en vanlig densitetsprovare för battersyra med en flytande grön kula i ett rör, dvs det fungerar endast på batterier med öppen elektrolyt, inte på AGM eller GEL-batterier.

///Folke

Följande Tackar fp01 för detta inlägg:
Bennsan (2016-12-26)
Gammal
HBK Medlem

JANKROs avatar

Hemvist: Norrköping
Sv: Biltema batteri - 2016-12-26, 19:05

Hej, jag pratade med en "person inom batterier" (inte Biltema) och han sa att det finns problem med batterier till campingfordon. Inte för att de är dåliga utan för att "folk" plågar skiten ur dem med allt för kraftiga urladdningar och invertrar som kan ge flera kW 230V ut ( 230V-2000W hårblåsar m.m.), samt för kraftiga laddare ovanpå det, som kanske inte heller funkar helt bra.
När samma ägare lyckas ta död på batteri efter batteri på kort tid och hänvisar till garantin hela tiden så kommer det funderingar om hur man skall bära sig åt med garantiärenden till slut.

OBS. Inte mina ord utan en batterigubbes.

Därmed inte sagt något om att Biltemas batterier varken är ok, bra, dåliga eller kanske mycket sämre än andra.

M.v.h. JANKRO.

Följande 11 användare säger Tack till JANKRO för detta inlägg:
Håkand (2016-12-27), Jokin (2016-12-27), Knuten (2016-12-30), Leifw (2016-12-26), lejoh (2016-12-30), Montreal (2016-12-26), Pellan (2016-12-27), Relax (2016-12-27), sacce (2016-12-27), Teknikpata (2016-12-27), Wizard (2016-12-26)
Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Hemvist: Australien
Ålder: 69
Sv: Biltema batteri - 2016-12-26, 22:09

Høres nesten ut som en fagmann innen batterier som påstod at det for denne bruk var startbatterier og ikke fritidsbatterier som burde brukes. Dette var før AGM ble vanlig. Årsaken var de stivere blyplatene i startbatteriet er laget for kraftig både ladning og utladning. Fritidsbatteri bruker mye tynnere blyplater som lett bøyer seg når det er snakk om høye strømverdier.

AGM forener de to batterikonstruksjonene, glassmatten mellom blyplatene gjør at platene ikke kan bøye seg samtidig som de tynnere platene gir mer Ah pr kg.

For inverter bruk så er CCA verdien nyttig, denne skal være over inverterens maks uttak i A ved 12V. CCA er normalt tilgjengelig på startbatterier og AGM, men mangler på fritids og gel.

Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

Följande 5 användare säger Tack till Knut för detta inlägg:
Bengt Rehngren (2016-12-28), JANKRO (2016-12-27), kenjon (2017-01-02), Pellan (2016-12-27), PeterK (2016-12-27)
Gammal
HBK Medlem

JANKROs avatar

Hemvist: Norrköping
Sv: Biltema batteri - 2016-12-27, 00:30

Ja, det innefattade nog också att de dras ur för mycket utan att ägaren har en aning om att de helt enkelt börjar bli för uttömda utan att någon spärr och varning finns. Djupurladdningstålig innebär ju inte tömma ur totalt.

En inverter stänger ju oftast av i tid kanske, men det finns ju mycket annat som fortsätter att funka långt under det volttal som är minimum för batterierna.

Även ett par stycken batterier pararellkopplade skulle säkert rädda situationen ibland, fast kanske totala antalet A/tim kan verka lyxigt och onödigt mycket.

M.v.h. JANKRO.

Följande 6 användare säger Tack till JANKRO för detta inlägg:
brogu (2016-12-27), Leifw (2016-12-27), lejoh (2016-12-30), Montreal (2016-12-27), Pellan (2016-12-27), sacce (2016-12-27)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Håbo
Sv: Biltema batteri - 2016-12-27, 19:05

Håller med Knut och Jankro, jag tror att det finns för många som inte förstått att dom är ute och campar delvis kanske pga att tex husbilarna är allför ombonade vilket gör att man tror att man är "hemma" fortfarande

Inga batterier orkar med en inverter på flera kilowatt annat än under ett en tidsrymd på några sekunder säg max 1 minut eller så.

Följande 2 användare säger Tack till mlaajanen för detta inlägg:
lejoh (2016-12-30), Montreal (2016-12-27)
Gammal
HBK Medlem

PeterKs avatar

Hemvist: Köping
Sv: Biltema batteri - 2016-12-27, 19:24

Självklart funkar det att momentant plocka ur stora effekter ur batterierna, och sjunker spänningen in för lågt så stoppar ju invertern.
Jag kan dammsuga m.m. på 230V i många minuter utan problem med mina Biltema-AGM, endast på slutet i mina gamla nu utbytta gel-batterier (11år gamla) klippte invetern på låg in spänning.

Problemet är för mej iallafall är inte att tömma batteribanken,
utan att fylla den igen som taaar tiiid med blybatterier, på den punkten är ju Li-batterier betydligt trevligare

2005 Hymer S820 MB Sprinter 616

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Biltema 95 AH AGM SM6KIW Elförsörjning 9 2016-08-31 18:36
Biltema AMG batteri kastrup7 Elförsörjning 11 2016-04-18 14:15
BILTEMA Anders Bohman Under Markisen 128 2014-07-22 09:48
Biltema Esset02 Testforum 2 2012-02-01 13:05
Biltema SMF-Batteri trevik Elförsörjning 22 2011-07-03 17:27

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS