• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ipad HDMI

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Ipad HDMI

Vi har samma problem, ibland. Problemet visar sig enbart på vissa kanaler och enbart där vi kör från Canal Digitals togo, inte från SVT eller andra appar. Att streama kabellöst fungerar perfekt.
Så följer med spänning denna tråd.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Ipad HDMI

Tror inte Canal digital appen tillåter spegling eller att man spelar upp,på en annan skärm

HDMI-adaptern har två olika funktionslägen. Direkt när den ansluts börjar den spegla IOS-enhetens skärm, vilket gör att det som sker på IOS-enheten också visas på TV:n. Om användaren väljer att spela upp en film, växlar systemet över till filmuppspelningsläge. Då visas filmen endast på TV:n (IOS-enhetens skärm informerar om att filmuppspelning pågår).

Observera att inte alla appar tillåter att deras filmmaterial visas på en extern skärm. Det finns vissa videotjänster som inte ens tillåter att filmmaterialet visas om skärm*speglingen är igång.

Kan ju även vara fel på kabeln.. måste vara IOS 5 eller högre och minst ipad2
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Har nu kollat flera appar för streaming till tv. Det fungerar på SVTplay, Dplay, TV4 play och Viafree men inte på GO.
Har inte haft dom fungerande apparna igång mer än någon minut men det känns ändå som om dom fungerar eftersom GO stannar direkt och bara ger ljud.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Nu har jag pratat med Canal Digital och dom vet om problemet och jobbar på en lösning
Frågar då om när dom tror det fungera.....ett halvår eller år kanske
Känns tryggt att gratisapparna fungerar men GO som endast kan fås om man betalar kanalpaket fungerar inteRiktigt uselt!
 
F

F.d. 50833

Guest
Sv: Ipad HDMI

Det är samma med "Viasat to go", försöker man casta via chromcast eller via kabel på Ipad står det att det inte är tillåtet pga upphovsrättsliga skäl.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Utan att ha provat, så har jag svårt tro man kan chromcasta viasat to go av ganska uppenbara skäl.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Har man ett Viasat-konto så ingår ju Viaplay som jag tolkar det.

I Viaplay så funkar Chromecast perfekt med sin inbyggda Viaplay-app. (jag har bara Viaplay-konto)

Ifall man köper en Chromecast så ingår det även 2mån. gratis Viaplay :cool:
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Ipad HDMI

Chromecast castar/ speglar allt. ( Android )
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ipad HDMI

Nej, det gör den inte. Boxer play slutar fungera vid chromecasting. Kan ju förstås bero på annat eftersom den är buggig men ändå. Tror samma gäller alla dessa "titta på sina abonnerade kanaler via streaming"-tjänsterna. Viaplay, SVT Play och andra fria playtjänster har inte dessa spärrar.

Anders
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Ipad HDMI

casta skärmen inte appen ( fungerar för mig iaf )
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ipad HDMI

Tack för tipset. Då var det som jag misstänkte Boxer Plays antika app som inte klarade en direkt castning från appen.

Anders
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Anledningen till att jag betvivla(r)de chromecast på viasat to go är att då finns inte längre någon som behöver tvillingkort! Man kan helt sonika spegla sina kanaler i andra TV:n! Eller?
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Ipad HDMI

Svar: Nej.
Isf så måste du ha 1 cast till varje tv./enhet.
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Chromecast tar inte strömmen från mobilen. När man väljer att köra Chromecast, så skickas länken till strömmen till Chromecast, som sedan själv går ut på Internet och laddar ner strömmen. Man kan alltså helt slå av mobilen när strömmen har startat (om man inte kör Internetdelning på den).
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ipad HDMI

Kört lite till och det fungerar inte speciellt bra med Boxer play och Chromecast. Att casta appen fungerar inte alls på varken mobil eller platta. Att casta hela skärmen får appen att gå men plattan fyller inte bilden pga 4:3 på plattan och mobilen vägrar maximera bildytan på filmen man vill se. Dessutom inget ljud.

Att casta youtube fungerar dock klockrent direkt från appen med ljud och maximal bild.

Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Detta problem med Chromecast (Google/Android) på Ipad/Iphone (Apple) finns i flera trådar på forumet, prova att söka.

Jag vill minnas att dessa 2 företag inte är helt kompatibla med varandra.
Apple-tv är väl också svårt att få att lira med Google/Android (?)

Vill minnas att en Apple-tv som drivs med en enkel inverter är den bästa lösningen för att streama tv-kanaler från en Ipad/Iphone till tv'n.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ipad HDMI

Både jag och Acer kör Android så vi har svävat ut lite. Skall testa CanalDigital Go och ComHem GO så fort som jag hinner.

Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ipad HDMI

Samma här, bara Android o PC +ett gäng Chromecast,
borde inte gjort inlägg då jag inte äger en Apple-produkt, Sorry :oops:
 
Toppen