• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps

F

F.d. 54116

Guest
Har funderingar kring att köpa en GPS. Idag använder jag Google maps på telefon.
Då vi funderar på att resa i Europa nästa år så känns det bättre med en "riktigt" GPS.
Tar tacksamt emot era åsikter om vad man ska ha.
Jag vill kunna ställa in bilens uppgifter (länge, bredd och höjd) för att slippa köra vägar där bilen inte får plats.
Tack på förhand.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Gps

Hej.
Har precis köpt en Garmin 760 LMT-D . (Camper speciellt för husbil.)
Direkt från Garmin.
Inklusive väska. Fick bra rabatt.:)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Gps

Wisepilot är en svensk navigeringsapp för android och iphone som täcker hela världen. Aktuella kartor laddas ner online med minimal belastning på surfabonnemanget. Mycket bra! Har använt den i drygt 10 år, innan smartfånar fanns t.o.m, utan problem.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.699
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Gps

Jag kör med maps fungerar ypperligt skulle besöka en kompis i bergen han skicka en prick på maps där han var jag klickade på pricken sen bara att köra
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Gps

Har en Garmin camper 760 som fungerar bra om man håller ordning på alla inställningsmöjligheter. Dock ville den absolut in under järnvägen i Motala trots att jag fyllt i höjden på bilen.:mad:

Hade tidigare en TomTom och jag tyckte bättre om deras karta. Den visade filer och refuger på ett helt fantastiskt sätt.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Gps

Samma här vid en järnvägsbro i Frankrike. Annars är Garmin Camper "överlägsen" dom andra, vad det gäller att lägga in (och även ta bort) diverse filer i POI.
Har en Mio hemma (i personbilen), som är värdelös i det avseendet. Behåller den ändå för att det är även TV i densamma.
Jag har försökt hjälpa folk som har TomTom, med att lägga in HBK:s ställplatslista. Otroligt krångligt. Måste ladda ner deras ALLA program först. Har bara lyckats EN gång!
Så, sätt gärna en peng på Garmin (Camper)!!!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.707
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gps

Att ge råd om en GPS:enhet kan skilja sig mycket på hur den är tänkt att användas. Det finns ett flertal utmärkta enheter som dock skiljer sig en del åt och det som en person uppskattar mycket kan var värdelöst för en annan.
Jag skall delge några av mina erfarenheter av de enheter som jag använt i olika fordon.
Trådskaparen efterlyste en navigator med inställning av fordonsspecifikationer och då kommer man osökt in på de sk campingenheterna. Min erfarenhet av dessa är att de gärna vill hålla sig till större vägar och ofta tar omvägar för att hålla sig till dessa och eftersom den sk campinginformationen inte gav mig någon information av något större värde så är de lagda på hyllan.
Ett alternativ skulle kunna vara en enhet avsedd för lastbil,de har en mängd olika inställningar men de brukar ge likartade vägval som campingenheterna dvs i regel större vägar.
När vi kommer till de vanliga bilnavigatorerna så uppstår genast frågan Garmin eller TomTom.
Jag har kört ett antal år med både Garmin och TomTom parallellt i olika fordon. Båda är bra men har en del skillnader. Garmin har fler specifika adresser inlagda vilket kan vara en fördel för en del, nackdelen med dem är att de ibland har försökt visa in på mycket konstiga och ibland omöjliga vägar vilket är nackdelen med dem.
TomTom har bättre vägval och vägvisning och deras trafikinformation är helt i särklass och de är lättare att ändra vägval på.
När man tittar på navigatorer så är det inte bara kartorna man skall se på, vad som är än mer viktigt är processorn som räknar ut och hanterar vägvalen samt hur effektiv själva gps-modulen är som hanterar gps-signalerna.

Vad kör jag med själv då. Jo sen TomTom släppte sin 5100 viket i mitt tycke var bland det bästa som hänt i gps världen så har det allt eftersom blivit att jag flyttat den mellan olika fordon och jag använder den även i husbilen.
Den är mycket lätthanterlig bläddrandet i menysystem är borta. Det är mycket lätt att själv lägga färdvägar och även ändra en redan lagd rutt.
Den är ständigt uppkopplad med ett sim-kort ( utan avgifter ). trafikinformationen är i särklass vilket är den viktigaste informationen för mig. Den har under enhetens livstid gratis uppdateringar på kartor trafikinformation och vägkameror, uppdateringarna kommer i stort sett varje dag och på de här TomTom enheterna är det inga problem att lägga in GPX-filer ( viket det kunde vara tidigare)

Detta var några av mina erfarenheter, andra kan naturligtvis uppskatta andra funktioner högre men det kanske kan ge en viss vägledning.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Gps

Har både Garmin och TomTom men Igo i IPad 4 med plats för minneskort är överlägset bäst, enligt mig!
Förlåt! Ska ha plats för simkort, ska det stå!
 
Senast ändrad:
Toppen