• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig wifi

R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Håller med Er om att servern mananvänder sig av för att "streama hem" är väldigt viktig. Framförallt hur hårt belastad servern är när man vill använda sig av den.
Vem har inte retat sig på viasats servrar när dom sålt mottagningsrätt till stormatcher och deras server inte räcker till
När man som vi gärna vill se svenska kanaler utomlands så är man ofta väldigt beroende av att använda sig av någon lämplig VPN- server som ofta är en riktig "flaskhals".
Jag har testa många och tycker mig funnit ett par som jag kan acceptera.
Min flaskhals ligger absolut inte i "för klen" mottagare. Dator/surfplattor.
Kör bara med de bästa med märke Apple
Vidhåller att 1 mbit/SEK är för dåligt men är tacksam för samtalet ändå
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Nedladdningshastigheten är viktig, men det är även vilken bildkvalitet/upplösning man har inställd.
Har man för hög bildkvalitet/upplösning som t.e.x. HD-kvalitet då kan 1 mbit ställa till problem så att det börjar hacka.
Det brukar gå att ändra vilken bildkvalitet man vill ha så att det flyter på bättre.
Sänker man bildkvaliten så hinner datorn/plattan buffra mer och det flyter bättre.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dålig wifi

Rolfevert,
Att du får hackig mottagning kan bero på att du tittar på hd-tv. Där krävs det betydligt mer än 1 Gb/s. Med för standardupplösning (icke-hd) räcker det med 1 Gb/s som ju också har bekräftats av de som använder Telenor-frihet.

Angående upp-hastighet som gäller det för oss som har en slingbox hemma. Den skickar tv-signalen ut på nätet så vi kan se tv via internet var som helst i husbilen.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Tacksam för alla goda råd!
Som jag nämnt tidigare så ser jag oftast på tv utomlands via en iPad/iPhone/dator och streamar via en VPN server.
Gör på samma sätt antingen jag är ansluten till wi-fi eller via mobilnätet
Jag använder också en Apple tv när jag vill få ut bilden på en större skärm.

Jag vet inte hur jag kan ändra från HD till lägre kvalité när något sänds i HD kvalite?

Hur en slingbox fungerar och om en sådan kan vara något för mig vet jag inte heller? Om någon vill förklara/ge råd om en sådan är jag tacksam.
Kanske finns det att läsa i någon annan tråd.
Åker till Spanien 1 månad nu på torsdag.(utan husbil och dåligt wi-fi i lägenheten.
1-2 mbit/SEK
Rolf
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Har man problem med hackande video i appar eller från videotjänster på nätet så kan det i första hand bero på 2 saker.

1. Dålig mottagning eller låg hastighet vilket kan vara svårt att påverka.

2. Funkar sidor med mycket rörligt material som t.e.x. kvällstidningar bra så ligger troligtvis problemet i att man har för hög bildkvalitet inställt i streamingappen/sidan som t.e.x. HD ( 1080P eller 720P ), det brukar finnas en inställning där man kan sänka bildkvalitet vilket gör att bilden visserligen blir grovkornigare men det flyter på bättre.

Här en instruktion om hur man ändrar bildkvaliteten på Youtube.
https://support.google.com/youtube/answer/91449?hl=sv

Liknande inställningar bör finnas i appar och videospelare för streamingtjänster.

Gamla tjocktv:n hade vad jag minns max 480P i bildkvalitet beroende på orginal programkvalitet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi


SVT-länken var bra som visar sambandet med videokvalitet och anslutningshastighet.
"
Vi anpassar automatiskt videokvaliteten efter tillgången till internet. Därför kan videokvaliteten variera mellan 720p och 288p. Om du vill kan du begränsa videokvaliteten manuellt för att spara data eller om du upplever att videon buffrar för mycket.
Nivåer av videokvalitet
2800 kbit/s - 1280x720
1680 kbit/s - 1280x720
900 kbit/s - 1280x720
650 kbit/s - 512x288 Begränsad kvalitet mindre än 750 kbit/s
450 kbit/s - 512x288
350 kbit/s - 512x288
240 kbit/s - 512x288
"
Netflix hade även en sida med liknande förhållande.
https://help.netflix.com/sv/node/306?lang=sv&nodeId=306
"

Hastighetsrekommendationer för internetanslutning

Nedan hittar du rekommendationer för internethastighet per stream för att spela upp filmer och tv-serier via Netflix.
  • 0,5 megabit per sekund – lägsta bredbandshastighet
  • 1,5 megabit per sekund – rekommenderad bredbandshastighet
  • 3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet
  • 5,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet
  • 25 megabit per sekund – rekommenderas för Ultra HD-kvalitet
HD-kvalitet
Filmer och tv-serier som finns tillgängliga i HD spelas upp i 720p eller bättre om internetanslutningen är tillräckligt snabb.Om du vill titta på Netflix i HD: se till att du har ett HD-abonnemang och ändra sedan inställningen för videokvaliteten på ditt konto till Hög (High) på sidan Videokvalitet (Playback Settings).
Netflix bandbreddsanvändning
Högre videokvalitet använder mer bandbredd än lägre videokvalitet.Om din internetleverantör tillämpar en begränsning för bandbredd eller data för din internettjänst, kan du hantera bandbreddsanvändningen genom att ändra inställningarna för videokvalitet till Låg (Low) eller Medium (Medium) och på så sätt använda mindre data. "


512x288 motsvarade ungefär vad VHS och tjock-tv presterade fast där var ju bildförhållandet 4:3 mot dagens 16:9.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Tack Pekke!
Dom uppgifterna du hänvisar till stämmer bra med de uppgifter jag fått fram när jag letat på nätet!
Ingen leverantör säger sig kunna lova någotsånär stabil rörlig bild vid mindre än 3mbit/ sek. Då förutsätts att 3 mbit är stabilt.
Telenor frihet som den här tråden började med och som lovordas av många lovar Max 1mbit/sek.
Jag får inte ihop ekvationen.
Inte för att jag misstror dom som hänvisar till egna erfarenheter av Telenor frihet. Dom är säkerligen nöjda med sin leverans. Men dom har förmodligen fått mer än 1 mbit/sek där dom befunnit sig.
Jag upprepar att jag tycker Telenors erbjudande/leverans är mycket bra. Jag använder den själv gärna(men via Vimla) till att surfa och läsa tidningar.
Men man skall veta vad man köper.
Rolf
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dålig wifi

Enligt deras egna mätningar så har dom ca 1 Mbit/s. Om du använder vpn-tunnel så sänker den ofta överföringshastigheten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dålig wifi



Vad kostar friheten och vad får man för slantarna ?

Det väljer du själv utifrån hur mycket surf du behöver och ifall du vill binda dig på 24 månader (billigare). Vi har valt i alla fall att Mariannes abonnemang skall ha gratis samtal, SMS, MMS och 50 GB surf inom EU (mot Sverige). Du kan inte ringa Finland från Spanien, den roaming vill Telenor inte ta på sig!

Vi betalar 628:-/månad inklusive ca 200:- för att slippa bindningstiden. Vi kan säga upp abonnemanget inom en månad. Det fina är att vi kan nyttja samma surf hemma och 50 GB räcker långt och dessutom är mycket snabbare än utomlands. Du kan börja med lägre, kanske 24 GB och köpa mer om du behöver mer...
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Men Ranko, du får inte lura folk å' säga att det är GRATIS!! Du betalar ju 628:- pistoler! Mera sanning är att man utför sina göromål på telefon, padda, dator för samma avgift som hemma!
M.V.H. Jack43
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Har nu anlänt till södra delen av Spanien!
I min lägenhet har jag wi-FI med mycket varierande kvalité främst beroende på belastningen utgår jag från!
Jag har gjort lite tester på sändningar från SVT och TV4 (med VPN bortkopplad)
Inte fixar varken tv eller iPad eller dator förmedla störningsfri bild när mottagningshastigheten dyker ner mot 1-1,5 mbit/sek.
Jag mäter då hastigheten samtidigt som som jag ser på TV-sändningen.
I ärlighetens namn skall jag tillägga att när jag inte ser på direktsänd tv utan ser video från play blir det bättre bild. Då klara det sig nästan utan buffring helt :)i varje fall över 2 mbit/ sek.
Mottagningskvaliteten är nersatt till lägsta möjliga.
Mvh
Rolf
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Hej Rolfevert.
"Hur en slingbox fungerar och om en sådan kan vara något för mig vet jag inte heller? Om någon vill förklara/ge råd om en sådan är jag tacksam.
Kanske finns det att läsa i någon annan tråd."

Slingboxen finns beskriven i många trådar men bäst info finns på Slingbox.com
Det är en liten låda som används när man är på resande fot och vill se sina TV kanaler. Den ger bra bild till en IPhone redan vid 200 Kbps, en IPad behöver minst 500 och en större Laptop minst 700 Kbps. Men, ju högre fart desto bättre kvalitet.

Att det fungerar så bra beror på Slingboxens hemlighet, signalkompressionen. Boxen i sig är ganska oansenlig, man betalar pengarna för deras patenterade signalbehandling. Användare i alla forum är mycket nöjda med just detta.

Men, det finns lite andra krav. Boxen kopplas så att du ser på den mottagare du har hemma. Slingboxen komprimerar signalen och behöver minst 1Mbps upp. Vid installationen så skapas ett konto hos Slingbox.com, du skapar en inloggning med eget lösenord.

I Spanien kan du ha en äldre Laptop (med VGA uttag till en stor skärm) och en klen Wifi anslutning, det är inte kritiskt. I PCn installerar du mjukvaran Slingplayer. När du loggar in så hittar Slingplayer din Slingbox därhemma och Bingo, du ser dina egna kanaler. Fjärrkontroll finns i bildrutan och fungerar som därhemma. Men ingen annan kan se och du kan själv bara se de kanaler du betalat för hemma.

Slingboxen används av utlandssvenskar över hela världen, med mycket goda erfarenheter. Låg kostnad, inga månadsavgifter. Den finns att köpa i Sverige men kolla först så att din utsignal passar i din tänkta Slingbox. Bl.a Netonnet säljer en modell med endast analog ingång.

Hör gärna av dig med ett samtal när du är hemma i Sverige igen, hälsar Björn.
 

Bilagor

  • IMG_0903.PNG
    IMG_0903.PNG
    255,9 KB · Visningar: 13
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Tack Björn & Lena för ett begripligt och bra svar.
Skall absolut titta vidare på detta med
Slingbox
Rolf
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig wifi

Har nu anlänt till södra delen av Spanien!
I min lägenhet har jag wi-FI med mycket varierande kvalité främst beroende på belastningen utgår jag från!
Jag har gjort lite tester på sändningar från SVT och TV4 (med VPN bortkopplad)
Inte fixar varken tv eller iPad eller dator förmedla störningsfri bild när mottagningshastigheten dyker ner mot 1-1,5 mbit/sek.
Jag mäter då hastigheten samtidigt som som jag ser på TV-sändningen.
I ärlighetens namn skall jag tillägga att när jag inte ser på direktsänd tv utan ser video från play blir det bättre bild. Då klara det sig nästan utan buffring helt :)i varje fall över 2 mbit/ sek.
Mottagningskvaliteten är nersatt till lägsta möjliga.
Mvh
Rolf
Att mäta hastigheten samtidigt som du tittar på TV är inte att rekommendera. Då delas din totala hastighet mellan två källor (om du inte har en helt separat mätbox som mäter hastigheten på själva överföringen av TVstreamen).
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Dålig wifi

Att mäta hastigheten samtidigt som du tittar på TV är inte att rekommendera. Då delas din totala hastighet mellan två källor (om du inte har en helt separat mätbox som mäter hastigheten på själva överföringen av TVstreamen).

Naturligtvis har du rätt i att hastigheten blir lägre med flera användare inkopplade ( tv och mätappen) men skillnaden på mätresultatet kollar du lätt genom att koppla bort tv och starta mätningen igen.
.
 
Toppen