• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig kvalité på bild och film som hänger sig

F

F.d. 50334

Guest
Hej .
Jag använder mig av Telenor frihet 50 gb . När jag tittar på SvtPlay fungerar paddan bra , när jag däremot använder min MacBook ,är det dålig bildkvalité och programmet hänger sig då och då . Vad är orsaken eller orsakerna ? Hur kan jag åtgärda problemet ?
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Dålig kvalité på bild och film som hänger sig

Svårt att svara på varför du upplever att det går segt utifrån den knapphändiga informationen.
Är paddan och datorn ungefär lika gamla?
Saker som kan spela roll då du tittar i din macbook:
Upplösning på skärmen
Webläsare (Safari, Firefox, Chrome...)
Hastighet och antal kärnor i CPU
Internminne (RAM)​
Du skriver inte hur du tittar på Svtplay på paddan.
Kan skilja om du använder appen eller en webläsare.
Kolla även på: Fördjupad information | SVT.se


Bettan o Einar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dålig kvalité på bild och film som hänger sig

Svar: dålig WiFi-kommunikation!
Vi har varit "utsatta" för samma sak med vår MacBook några kvällar vilket har ingenting med MacBook att göra. Jag gör så att jag slänger ut routers antenn på taket (letar efter bästa vinkeln mot en mast "någonstans"). Fungerar inte det 100%, då skickar jag en ping till "husbilsklubben.se" för att återaktivera WiFi. Efter ett tag släpper det! Snart ska vi se Danska Dicte på TV4Play och då brukar det hänga upp sig mellan reklamsnuttar. Bara att kämpa vidare...

Är inte anslutningsstatus-pilarna grönfärgade, då har du ingen nedladdning!
anslutningsstatus.jpg
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Dålig kvalité på bild och film som hänger sig

MacBooken är nyare , jag använder Safari på båda . Är det skillnad på att titta på en app eller kolla genom webbläsare ?
Tittar jag på paddan är det TV4 app men webb på svtplay .
Marianne och Janko, vad menar med att skicka en pling till husbilsklubben ? Jag fattar ingenting .....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dålig kvalité på bild och film som hänger sig

I web er det som regel i dag JavaScript som benyttes, men i app er det kompilert kode. Dette gir en fordel til app. Noen web-tv løsninger benytter fortsatt adobe flash som har sine problemer, mens noen av de nyeste benytter html5 video stream om webleseren støtter denne utvidelsen og js ellers.
 
Toppen