• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

F

F.d. 24184

Guest
Hej,

ny här på forumet och ser fram emot att vara delaktig :)

funderar på att köpa min farbrors gamla husbil. Fiat -91 turbodiesel. 5ans växel hoppar ur och jag har läst en del om det här på forumet. Att det är standardfel och att det är relativt enkelt att åtgärda MEN idag när jag ringde till Bossings i Linköping (som enligt rykte ska vara bra på det här) sa mannen i verkstaden att det inte går att få tag på delar längre, inte ens beställa från tyskland. Det enda är om man hittar något begagnat. Stämmer det här? någon som har färsk info?

tack på förhand!
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

hej
prova hos axel-augustin.de jag kollade och dom såg
ut att ha till 2,5td i alla fall.
lycka till
m.v.h.Ronny
 
F

F.d. 24184

Guest
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Tack Ronny!
Ska kolla det.

Vh/
Daniel
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

är det någon som vet om orginal är 35/58 eller om det är den lägre drevningen som finns?
edit: såg nu att det var drev till årsmodell 91 och inte 94-2002
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Art 52490
2400/90
Höjer varvtalet ca 400 varv vid 90 km
Passar förare som oftast inte kör motorväg eller Autobahn och håller sig under 100 km och bilar med stort luftmotstånd, alkov och är integrerad.
Efteråt går bilen väldigt bra 70-90 väg, blir lätt att köra om med och ger ett litet steg vid nedväxling till 4:an för omkörning och uppförsbackar. Inga problem att köra i 100 km långa sträckor. Går bra att köra upp till 110-120 km kortare sträckor men drar då mer bränsle. Bilen blir väldigt bra vid omkörningar och snabba accelerationer och man behöver inte växla ner lika ofta. Man minskar bränsleförbrukning i farter under 90 km. Passar bra till 115 och 122 hk.

Den varianten har jag
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Vill få tag i denna nedväxling men verkar svår att hitta

9463262988 53x34

Nån som har något tips?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Hejsan vrooom. Delarna på den här sidan borde passa i din låda från -91 (den äldsta varianten av låda).
https://www.axel-augustin.de/shop2/..._77364.html?XTCsid=23vgfpifne8sv0rrfs1fuvv715
Det verkar finnas eller funnits två "fabrikat" på nya delar till de älsta lådornas femma, och här hos Axel a. verkar det fortfarande finnas.

Doggydoggen, jag har tyvärr inte mina gamla anteckningar här nu, så jag kommer inte ihåg kuggantal på dreven för olika utväxlingar till lådorna -95/-02. Men utväxlingen som kallades 200rp/m och var mest poppis, alltså den som höjde motorvarvet med ca. 200rp/m vid landsvägsfart är slut på Bossings vet jag, och den mest lika den (ca.+127rp/m) verkar även inte längre finnas i Axel A's listor tyvärr.
Bossings har/hade kvar flera satser med utväxlingen 400rp/m för ett par månader sedan vet jag, men den blir ju lite surrig om man ger sig ut på motorväg med en bil som inte är så tung/stor.
Du behöver troligen inte originaldrevsats, men om du skulle behöva så har de kommit på eBay från England nu mera, och priset komplett med drev och synksats ligger bara runt oslagbara 2000:-
Fiat Ducato 2.5 / 2.8 Diesel Complete 5th Gear Kit 35 and 58 Teeth 1994 to 2002 | eBay
---------------
Fiat Ducato 2.5 tdi Diesel Complete 5th Gear Kit 1994 to 2002 | eBay

OBS.
Vid ev. beställning från någon av firmorna så håll koll.... I en del satser är bara den yttre ingreppsringen med, och andra satser är kompletta med även hela synksatsen till ungefär samma pris.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Jag vill ha den lägsta höjjningen +127rp/m, annars får det bli orginal
vill inte ha en surrig bil..=)

Måste bara säga, vilken kille du är Jankro..:)
Du har verkligen mycket kunskap om allt kring husbilar och jag är tacksam för all info som du delar med dig..:)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Nu har jag en fråga till dig Jankro, läste på ett gammalt inlägg här på forumet att man kan vända synkningdrevet för att få nya ingreppständer, hur menar man då, lyfta upp det vrida det med uppsidan neråt, eller vrida drevet 180 grader, det kanske blir självklart när man har dreven/synkringen framför sig?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Hej och tack för de snälla orden doggydoggen.
ladda ned.jpg

Det du kan göra är att ringa eller maila till Axel A. och fråga om deras omväxlade drev för säkerhets skull.

Angående vända på "drevet".
Om man tycker att själva synkningsenheten duger och då bara vill byta ut de två dreven för att ingreppskuggen på det ena drevet är slitna med början till bakfas som till slut kan göra att femman hoppar ur. Eller t.o.m. avbrutna (mitt i bilden) och slitna som på det här hjulet.
P8010125.JPG


Då är troligen bommarna som greppar i ingreppskuggen också slitna och har bakfas i den stora yttre ingreppsringen som den här.
P8010132.JPG

Ringen är en standard och tillverkad för att sitta mellan två utväxlingar som exempelvis mellan trean och fyran i en låda, och är då lika åt båda hållen.
Eftersom den bara har femman att greppa på ena sidan och ingen växel alls på andra sidan så är den helt oanvänd på den andra sidan (om ingen tidigare har vänt på den) så endast nya drev och vänd ring blir bra om synkningsenheten funkar. Så det är alltså ringen man vänder på och inget drev.
P8010133mark.jpg

Men med tanke på priset på delarna från eBay så vet i sjutton om det ens lönar sig. Men bara dreven går kanske också att fynda på eBay och då kommer man ev. undan jättebilligt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Varning som alltid....
Lägg ett gammalt lakan eller något annat stort under lådan när du håller på.
Om synkningsenheten hoppar itur så far tre fjädrar, tre kulor och lite annat iväg och blir nästan omöjligt att hitta igen :wall:.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Tack, nu förstår jag..=)
fick tag i den lägsta nedväxlingen 137rpm men där ingår enbart dreven tyvärr, och priset £224.60 så det blir att vända på ringen.

jag har ju som sagt inget fel på min femma, men känner att det skulle kännas bra att det är nytt samt nedväxlingen som jag tror blir lagom, speciellt eftersom jag drar båttrailer runt i norge rätt frekvent, detta i combination med en bra olja borde göra att det blir mindre risk för några problem, speciellt eftersom jag trimmat bilen till 160hk 371Nm, men tiden får väl utvisa.:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: HJÄLP, inga nya delar 5ans växel?

Ja i det läget så borde det bli helt bra med vänd ingreppsring. Den finns troligen att köpa lös om det ev. skulle behövas.

Får man fråga var du hittade dreven :).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen